Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Levensduur accu
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Aug 2005, 10:46    Onderwerp: Levensduur accu Reageer met quote

Wat is nou eigenlijk een beetje normale levensduur van een auto-accu? Question
Heb zelf na 1,5-2 jaar altijd wel problemen met lage voltages, of dat ie weer eens helemaal leeg staat na een weekje niet rijden...

En zo vanmorgen ook weer. Voorheen had ik een onderhoudsvrije standaardaccu van een goed merk, na 2 jaar was 't ding gewoon dood. En nu staat vanmorgen m'n Optima Yellowtop (1,5j oud) ook volledig plat, terwijl die vorige maand met de lader nog helemaal volgeladen is geworden.

Handig, plan je een hoop te doen op een dag loopt alles weer in de soep. Daarom plan ik dus nooit Evil or Very Mad
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 26 Aug 2005, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

De levensduur van een accu is zeer sterk afhankelijk van het gebruik...

De accu in mijn Escort heeft het 4 jaar probleemloos uitgehouden,
maar die werd 's ochtends gestart en dan reed ik er 30km mee,
waarvan ca. 20km snelweg, dan laadt deze goed bij...

Die van mijn DeLorean heeft het na een kleine 3 jaar opgegeven,
maar die stond dan ook regelmatig een maand of langer stil.
De nieuwe gaf binnen een jaar de geest, maar dat was garantie.
Mijn DeLorean heeft momenteel een lekstroom van ca.30mA,
dus als ik 'm nu langer dan een week stilzet gaat de accu-conditioner
eraan; die laadt op tot 12,5V met 1A en gaat dan ontladen met 50mA
tot 11,5V, waardoor het electroliet (het zuur) actief blijft...

Bij veel stadsverkeer draai je weinig toeren, dus laadt je systeem ook
weinig bij, met een "leuke" ICE-install gaat er dan meer uit dan in...
Ook trekt een Diesel van nature minder stroom dan een Benzine,
omdat een Diesel (een oude met verstuiverpomp iig) enkel electra nodig
heeft om de brandstofklep open te houden, bij een benzine heb je ook stroom nodig voor de vonkjes en vaak ook nog voor de benzinepomp en ECU...

Anderhalf tot twee jaar lijkt me redelijik normaal, zeker als je bedenkt
dat vaak maximaal 2 jaar garantie gegeven wordt op een accu...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:11    Onderwerp: Re: Levensduur accu Reageer met quote

Jesse schreef:

En nu staat vanmorgen m'n Optima Yellowtop (1,5j oud) ook volledig plat, terwijl die vorige maand met de lader nog helemaal volgeladen is geworden.



Toch wel met zo'n druppellader ? Heb in elk geval een gehoord dat van een normale lader een optima eigenlijk meteen of in elk geval een snelle dood krijgt..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Oei, volgens mij was 't geen druppellader, 't ding zette gewoon 10A erop...

Dat zou wel veel verklaren, heeft toen het hele weekend bijna aan de lader gehangen, en direct daarna stond ie bomvol maar nu op 'n magere 8,8V. Zo laag heb ik 'm nog nooit gehad, zeker niet op zo'n korte tijd!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg het niet met volledige zekerheid, maar ik dacht echt dat ze daar niet tegenkunnen...!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 0:18    Onderwerp: Reageer met quote

8,8V klinkt als twee kortgesloten cellen...

Heb j een "zuurweger"? Die koop je voor iets van EUR.5 tot 8, o.a. bij Halfruts,
daarmee kun je de soortelijke dichtheid van het zuur per cel meten,
die is namelijk recht evenredig met de staat van de cel...

Wil je je hier niet zelf aan wagen, ga dan naar een GOEDE accu-boer, die heeft
zo'n ding en kan ook je accu fatsoenlijk (onder 100 mtot 200A belasting) testen...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

Accu-boer? Zijn daar ook echt specialisten in dan?
Nog nooit gezien...

Brengt me overigens nog bij een volgende puntje. Moest de accu stuk zijn wordt de nieuwe waarschijnlijk geen Optima meer, maar terug een gewone accu. Maar moet wel een beetje degelijke zijn!
Nu zie je bij de automaterialenzaken overal verschillende merken, waarvan de helft mij onbekend in de oren klinkt en ze allemaal mooie verkooppraatjes erop hebben staan, maar wat voor merken (betaalbare!) accu's zijn nou echt goed en betrouwbaar?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 7:51    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk zou ik gaan voor een varta accu (liefst niet onderhouds vrij), en dan 1 maat groter als orgineel voorgeschreven (dus 55A als 44 voorgeschreven is, etc)

De kabels startmotor en dynamo zijn hierop berekend, en je merkt het verschil als het wat kouder gaat worden (startmotor loopt vlotter)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 9:53    Onderwerp: Reageer met quote

Zit er in een Optima gewoon zuur dan  Confused  ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, er zijn "Goede" accuboeren: ik heb er hier in Goirle eentje zitten die ik blindelings
kan vertrouwen; dacht laatst een kapotte accu te hebben, hem door laten meten
en hij wilde me geen nieuwe verkopen, want wat ik had was zeker nog goed...
Bleek later ook ergens anders aan te liggen...

In een optima zit geen "gewoon" zuur, maar een gel, daar heb je gelijk in...  Embarassed

Enne, over die grotere accu: kijk wel goed of die past! Toevallig las ik dat in de
Kampioen (blad van de ANWB) afgelopen week; een pechgeval waarbij de massa-
kabel doorgesmolten was. Er was een andere accu geplaatst en die was te hoog.
Daardoor kwam de Plus-pool tegen de motorkap en kwam er kortsluiting.

En in mijn optiek zijn er geen echt slechte accu's meer; ze moeten in Europa
allemaal voldoen aan dezelfde eisen voor ze op de markt mogen komen...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Probleem met dikkere accu's en te hoog liggende pluspool had ik met de Optima al, heb het hele accublok moeten omdraaien (polen aan de hogere achterzijde) toen paste 't, maar moest ik een langere massakabel maken want die haalde de pool net nie meer Razz
Maandag hopelijk maar eens gaan kijken, heb hier in de buurt nog niet direct een specialist in accu's gevonden, hoe vind je die eigenlijk? Gouden Gids heeft nog niet direct iets opgeleverd...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Vragen bij automaterialen pik, die weten de adresjes meestal wel  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

in geleen zit een accu boer die erg goed is.
en voor de duidelijk heid een optima is een tractie accu die willen het liefst volgeladen worden en dan weer helemaal leeggetrokken worden.
daar zijn ze voor gemaakt en in een auto trek je je accu niet leeg die blijft meestal redelijk vol.
dat maakt een optima bijvoorbaat al niet geschikt voor in de auto.
Een normale auto accu is er veel beter voor geschikt maar daarbij moet je opletten dat je die niet te diep ontlaad wand dan is die ook snel dood.
zoals je weet jess ik heb een 30 amp voeding altijd op de accu en dat gaat zonder schade of een kortere levensduur goed dus aan die lader ligt het niet.je accu was dus al ver stuk  ding gaat nooit van het eene op het andere moment stuk.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 27 Aug 2005, 23:49    Onderwerp: Reageer met quote

@ Freestyler hoezo liefst een die niet onderhoudsvrij is? Meesten zijn dat wel tegenwoordig, kijk maar eens op de site van Varta...

@ Thunderbunny ik beschuldig de lader ook niet, het feit dat ik 'm gebruikt heb is 'm gewoon fataal geweest in de toestand dat ie schijnbaar was...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 28 Aug 2005, 8:54    Onderwerp: Reageer met quote

Omdat je de onderhoudsvrije accu's niet bij kunt vullen en als ze eenmaal goed leeg getrokken zijn, kun je ze afschrijven.

Een die niet onderhoudsvrij is, kun je regelmatig bijvullen met vers zuur (bij de accupik), gaat je accu ook langer mee  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB