Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 26 Aug 2005, 10:46 Onderwerp: Levensduur accu |
|
|
|
Wat is nou eigenlijk een beetje normale levensduur van een auto-accu?
Heb zelf na 1,5-2 jaar altijd wel problemen met lage voltages, of dat ie weer eens helemaal leeg staat na een weekje niet rijden...
En zo vanmorgen ook weer. Voorheen had ik een onderhoudsvrije standaardaccu van een goed merk, na 2 jaar was 't ding gewoon dood. En nu staat vanmorgen m'n Optima Yellowtop (1,5j oud) ook volledig plat, terwijl die vorige maand met de lader nog helemaal volgeladen is geworden.
Handig, plan je een hoop te doen op een dag loopt alles weer in de soep. Daarom plan ik dus nooit _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 26 Aug 2005, 13:16 Onderwerp: |
|
|
|
De levensduur van een accu is zeer sterk afhankelijk van het gebruik...
De accu in mijn Escort heeft het 4 jaar probleemloos uitgehouden,
maar die werd 's ochtends gestart en dan reed ik er 30km mee,
waarvan ca. 20km snelweg, dan laadt deze goed bij...
Die van mijn DeLorean heeft het na een kleine 3 jaar opgegeven,
maar die stond dan ook regelmatig een maand of langer stil.
De nieuwe gaf binnen een jaar de geest, maar dat was garantie.
Mijn DeLorean heeft momenteel een lekstroom van ca.30mA,
dus als ik 'm nu langer dan een week stilzet gaat de accu-conditioner
eraan; die laadt op tot 12,5V met 1A en gaat dan ontladen met 50mA
tot 11,5V, waardoor het electroliet (het zuur) actief blijft...
Bij veel stadsverkeer draai je weinig toeren, dus laadt je systeem ook
weinig bij, met een "leuke" ICE-install gaat er dan meer uit dan in...
Ook trekt een Diesel van nature minder stroom dan een Benzine,
omdat een Diesel (een oude met verstuiverpomp iig) enkel electra nodig
heeft om de brandstofklep open te houden, bij een benzine heb je ook stroom nodig voor de vonkjes en vaak ook nog voor de benzinepomp en ECU...
Anderhalf tot twee jaar lijkt me redelijik normaal, zeker als je bedenkt
dat vaak maximaal 2 jaar garantie gegeven wordt op een accu... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:11 Onderwerp: Re: Levensduur accu |
|
|
|
Jesse schreef: |
En nu staat vanmorgen m'n Optima Yellowtop (1,5j oud) ook volledig plat, terwijl die vorige maand met de lader nog helemaal volgeladen is geworden.
|
Toch wel met zo'n druppellader ? Heb in elk geval een gehoord dat van een normale lader een optima eigenlijk meteen of in elk geval een snelle dood krijgt.. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:46 Onderwerp: |
|
|
|
Oei, volgens mij was 't geen druppellader, 't ding zette gewoon 10A erop...
Dat zou wel veel verklaren, heeft toen het hele weekend bijna aan de lader gehangen, en direct daarna stond ie bomvol maar nu op 'n magere 8,8V. Zo laag heb ik 'm nog nooit gehad, zeker niet op zo'n korte tijd! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Vr 26 Aug 2005, 16:53 Onderwerp: |
|
|
|
Zeg het niet met volledige zekerheid, maar ik dacht echt dat ze daar niet tegenkunnen...! |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 0:18 Onderwerp: |
|
|
|
8,8V klinkt als twee kortgesloten cellen...
Heb j een "zuurweger"? Die koop je voor iets van EUR.5 tot 8, o.a. bij Halfruts,
daarmee kun je de soortelijke dichtheid van het zuur per cel meten,
die is namelijk recht evenredig met de staat van de cel...
Wil je je hier niet zelf aan wagen, ga dan naar een GOEDE accu-boer, die heeft
zo'n ding en kan ook je accu fatsoenlijk (onder 100 mtot 200A belasting) testen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 0:33 Onderwerp: |
|
|
|
Accu-boer? Zijn daar ook echt specialisten in dan?
Nog nooit gezien...
Brengt me overigens nog bij een volgende puntje. Moest de accu stuk zijn wordt de nieuwe waarschijnlijk geen Optima meer, maar terug een gewone accu. Maar moet wel een beetje degelijke zijn!
Nu zie je bij de automaterialenzaken overal verschillende merken, waarvan de helft mij onbekend in de oren klinkt en ze allemaal mooie verkooppraatjes erop hebben staan, maar wat voor merken (betaalbare!) accu's zijn nou echt goed en betrouwbaar? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 7:51 Onderwerp: |
|
|
|
Persoonlijk zou ik gaan voor een varta accu (liefst niet onderhouds vrij), en dan 1 maat groter als orgineel voorgeschreven (dus 55A als 44 voorgeschreven is, etc)
De kabels startmotor en dynamo zijn hierop berekend, en je merkt het verschil als het wat kouder gaat worden (startmotor loopt vlotter) _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 9:53 Onderwerp: |
|
|
|
Zit er in een Optima gewoon zuur dan ? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 10:06 Onderwerp: |
|
|
|
Ja, er zijn "Goede" accuboeren: ik heb er hier in Goirle eentje zitten die ik blindelings
kan vertrouwen; dacht laatst een kapotte accu te hebben, hem door laten meten
en hij wilde me geen nieuwe verkopen, want wat ik had was zeker nog goed...
Bleek later ook ergens anders aan te liggen...
In een optima zit geen "gewoon" zuur, maar een gel, daar heb je gelijk in...
Enne, over die grotere accu: kijk wel goed of die past! Toevallig las ik dat in de
Kampioen (blad van de ANWB) afgelopen week; een pechgeval waarbij de massa-
kabel doorgesmolten was. Er was een andere accu geplaatst en die was te hoog.
Daardoor kwam de Plus-pool tegen de motorkap en kwam er kortsluiting.
En in mijn optiek zijn er geen echt slechte accu's meer; ze moeten in Europa
allemaal voldoen aan dezelfde eisen voor ze op de markt mogen komen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 16:10 Onderwerp: |
|
|
|
Probleem met dikkere accu's en te hoog liggende pluspool had ik met de Optima al, heb het hele accublok moeten omdraaien (polen aan de hogere achterzijde) toen paste 't, maar moest ik een langere massakabel maken want die haalde de pool net nie meer
Maandag hopelijk maar eens gaan kijken, heb hier in de buurt nog niet direct een specialist in accu's gevonden, hoe vind je die eigenlijk? Gouden Gids heeft nog niet direct iets opgeleverd... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 18:56 Onderwerp: |
|
|
|
Vragen bij automaterialen pik, die weten de adresjes meestal wel _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 19:57 Onderwerp: |
|
|
|
in geleen zit een accu boer die erg goed is.
en voor de duidelijk heid een optima is een tractie accu die willen het liefst volgeladen worden en dan weer helemaal leeggetrokken worden.
daar zijn ze voor gemaakt en in een auto trek je je accu niet leeg die blijft meestal redelijk vol.
dat maakt een optima bijvoorbaat al niet geschikt voor in de auto.
Een normale auto accu is er veel beter voor geschikt maar daarbij moet je opletten dat je die niet te diep ontlaad wand dan is die ook snel dood.
zoals je weet jess ik heb een 30 amp voeding altijd op de accu en dat gaat zonder schade of een kortere levensduur goed dus aan die lader ligt het niet.je accu was dus al ver stuk ding gaat nooit van het eene op het andere moment stuk. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 27 Aug 2005, 23:49 Onderwerp: |
|
|
|
@ Freestyler hoezo liefst een die niet onderhoudsvrij is? Meesten zijn dat wel tegenwoordig, kijk maar eens op de site van Varta...
@ Thunderbunny ik beschuldig de lader ook niet, het feit dat ik 'm gebruikt heb is 'm gewoon fataal geweest in de toestand dat ie schijnbaar was... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 28 Aug 2005, 8:54 Onderwerp: |
|
|
|
Omdat je de onderhoudsvrije accu's niet bij kunt vullen en als ze eenmaal goed leeg getrokken zijn, kun je ze afschrijven.
Een die niet onderhoudsvrij is, kun je regelmatig bijvullen met vers zuur (bij de accupik), gaat je accu ook langer mee _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
|
|