Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Xenon
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 30 Sep 2007, 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Dus even seinen met grootlicht moet je met HID best niet doen?
Voor zover dat nog kan met die bewegende pitten...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 30 Sep 2007, 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

Seinen kan, maar dan blijven ze daarna nog 3 seconden aan op dimlicht
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 1 Okt 2007, 15:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ben net trouwens even bij de garage langsgeweest die de afgelopen
7 jaar mijn auto's in onderhoud had, zij hebben even gekeken en
links stond twee slagen te hoog, rechts was perfect. Kosten: €0,- Very Happy
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 21 Okt 2007, 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag dus WEER de bumper eraf gehad; de afgelopen weken bleef de
linker koplamp op dimlicht hangen. Ondertussen kan ik het hele riedeltje
in een uur, maar zoveel ervaring wil ik eigenlijk niet eens hebben!!!

Nu de linker pit dus maar gedemonteerd, ontbraamd, gesmeerd en getest,
daarna teruggeplaatst en tijdens het dichtbouwen nog diverse keren getest.
Omdat ik toch bezig was de stadslicht-LEDs ook meteen vervangen door breed
stralende ipv spots. Alles leek in orde, dus bumper erop, nog wat foto's en naar huis.


Het licht van voren gezien: uit, stadslicht (nieuwe LEDs), dimlicht en grootlicht.


Het verschil in "wide" (links) en "spot" (rechts), zoals je ziet geeft "wide" een beter
gevulde koplamp EN geen lelijke vlek op het transparante kopeltje van de koplamp


Kom ik buiten het dorp op "de" donkere weg, wil ik grootlicht opzetten,
blijft 'ie WEER hangen! Diverse keren geprobeerd, zonder effect.
Bij mijn broer langs geweest, wil ik naar huis rijden en test ik
het "voor de gein" nog eens en werkt het ineens WEL!

Begint me goed de keel uit te hangen nu, het lijkt wel alsof het zaakje
gaat hangen als het warm wordt ofzo... En warm worden doet het;
waar ik altijd heb gedacht dat een HID-pit koeler zou moeten zijn dan
een halogeen (want lager wattage en meer licht, dus minder hitte?)
denk ik dat ik me heb vergist: op de spiegels van de koplamp staan
namelijk V-vormige sporen, die eruit zien alsof ze door hitte komen...


Lastig te fotograferen, maar volgens mij is dit een hitte-beschadiging!

Het ziet er (nog?) niet gesmolten uit, maar het is meer een beetje mattig,
met een soort van "uitwaseming" naar de randen toe. Ik kan er ook niet
bij zonder de lampunit te slopen, dus kan ook niet voelen of poetsen Confused

Het meest frustrerende is dat dit nu de derde keer is dat ik ermee bezig ben
geweest en het probleem dus NOG niet weg is. En omdat ik de set via MarktPlaats
heb gekocht is het nog maar de vraag of ik iets van garantie kan claimen Confused

Desnoods bouw ik alles uit en zet het zelf weer op MP voor €120 ofzo, dan kan
ik mijn verlies beperken en is het andermans probleem, hoe wrang dat ook klinkt...

Zo is het iig niet leuk meer, hoe fijn en veel licht het ook geeft...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 22 Okt 2007, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Die problemen is nu precies waar ik bang voor ben met die mechanisch omschakelbare dim- en grootlicht. En heet wordt 't zeker wel, dus heb daar liefst zo weinig mogelijk bewegende delen...

Dat je beschadiging in je koplamp eraan over houdt verontrust me eerlijk gezegd wel, met het idee om ooit zo'n set aan te schaffen... Confused
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 22 Okt 2007, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vertrouwde dergelijke systemen eigenlijk ook niet echt, maar nu ik weet
hoe het zit moet ik zeggen dat het idee acter de mechanica me wel aanstaat...

Het is namelijk niet zo dat de pit tegen een veer in getrokken wordt en de solenoid daarvoor
continue bekrachtigd is. Het zijn echt schakelpulsen (dubele zelfs) die de lamp van hoog
naar laag zetten en weer terug, waarna ze mechanisch in die positie blijven staan.

Het grote voordel wat ik zelf al gemerkt heb (als het werkt) is dat voor je ogen de
omschakeling van dim- naar grotlicht en terug veel rustiger is: de lamp blijft immers
aan, enkel het brandpunt verschuift. Met mijn halogeen was et zo dat er echt werd
omgeschakeld tussen de twee gloeidraden, daardoor viel er tussen de twee standen
altijd een "zwart gat", omdat de ene draad al uit was, terwijl de andere nog aan het
opgloeien was. Bij de Aygo is dat altijd zo, bij mijn NX was et zo dat met het "gooien" met grootlicht (trekken aan de hendel) het grootlicht ERBIJ kwam en bij het omschakelen
(hendel van je af duwen) alles wisselde. Dat heb ik met dit systeem iig niet.

Vandaag nog even verder getest: het lijkt erop dat de linker solenoid warm wordt en dan niet meer wil...
Als ik namelijk het licht aanzet werkt alles prima, maar na een paar minuten branden niet meer.

Als ik 20 minuten met grootlicht rij (met de hoogteverstelling helemaal omlaag tegen het verblinden)
blijven ze keurig staan, maar ga ik naar dim, dan wil de linker niet meer op grootlicht. Zet ik het licht uit voor
een paar seconden en dan weer aan dan kan ik 1x van dim naar groot en terug, daarna werkt het weer niet...

Misschien toch maar even verder zoeken... Mochten de lampen (en bumper) er WEER af
moeten dan heb ik nu iig van mijn werk een paar mega-wattenstaafjes om via het gat
voor de lamp toch even een monster te kunnen nemen van de doffe plek op de spiegel...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 23 Okt 2007, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Is jou koplamp van glas of hard plastic?
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 23 Okt 2007, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

De koepel is kunststof, de spiegel (want DIE is dof uitgeslagen)
is van metaal met een chroom-coating voor zover ik dat kan zien...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Do 25 Okt 2007, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

De koplamp is bij mij van glas. MIsschien dat het daar aan ligt. Maar xenon is kouder dan halogeen.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al zei bedoel ik dus de SPIEGEL, het deel dat het licht naar voren reflecteert,
NIET het trasparante stuk vooraan waardoor het licht naar buiten komt.
Het is dus de SPIEGEL die een paar doffe plekken vertoont...

De verkoper heeft trouwens een mail teruggestuurd: hij is evt. bereid de pit toch te ruilen.
Ik kijk het even aan, ga morgen eerst nog even "mijn licht opsteken" bij de ANWB licht-controledag...

En mijn stadslicht-LEDs geven ook alweer probleen: maandag 1 doorgeslagen, nieuwe
geplaatst en die brand nu nog maar op halve sterkte... Goedkope prul van Carpoint  Embarassed
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen LEDs echt slecht zijn? Of zit er misschien een te krappe waarde voorschakelweerstand bij?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 26 Okt 2007, 23:52    Onderwerp: Reageer met quote

Combinatie van slecht bedachte elektrische circuits en slecht materiaal misschien... Is toch wel apart dat degene die zo van het 'goedkoop is duurkoop' is, nu zelf met de "gebakken peren" zit. Wink  Razz















(Grapje! Laughing )
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 27 Okt 2007, 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nog niet eens de goedkoopste set gekocht Razz

Heb een set gezocht waar veel positiefs over te vinden
was en toen de goedkoopste verkoper uitgezocht...

Met de LEDs was het simpel: €40 uitgeven voor PIAA's
of een beetje experimenteren. Ik zit nu aan €9,30 incl.
de kapotte LEDs, dus ik kan nog even doorrommelen...

Ik heb de kapotte LEDs nu op mijn buro liggen, als ik
straks klaar ben met Leopard installeren ga ik die even
slopen om te kijken WAT er stuk is, de LED of de weerstand
(of de voorschakeldiode als die erin zit)...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 23 Nov 2007, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen weekend heb ik trouwens mijn linker pit vervangen en het probleem heeft zich nog niet voorgedaan.
Enige kosten was €6,20, voor het terug sturen van de oude pit, maar zo is het wel netjes opgelost...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TT
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 28 Oktober 2007
Posts: 16
PostGeplaatst: Vr 23 Nov 2007, 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb dus bi-xenon 8000k en ik wil ook graag de stadslichtjes blauw hebben, ik heb al een paar setjes geprobeerd van de lokale shop hier alleen dat is het gewoon net niet (de personen hebben er naar mijn ziens ook niet echt veel verstand van).

De vraag is dus welke ik precies nodig heb?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 7 van 10

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB