Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 4 Okt 2005, 15:51 Onderwerp: Zekeringen |
|
|
|
Stel ik maak een kringloop. Ik heb een auto-accu, en ik zet in serie een zekering van 20A en eentje van 5A.
Vervolgens maak ik kortsluiting. Welke van beide zekeringen brandt door? De 5A net iets sneller omdat ie lichter is? Of is het heel willekeurig? Of beide zelfs?
Het idee is eigenlijk dit. Ik wil voor een groep accessoires mijn bekabeling opnieuw organiseren. Daarvoor 1 + kabel trekken met daarin een hoofdzekering. Vervolgens die splitsen en elk apparaat apart afzekeren als dat nog niet het geval is.
Moest 1 apparaat kortsluiting veroorzaken heb ik liever dat de zekering van zijn eigen kabel doorbrandt, dan de hoofdzekering. En ik vroeg mij af of dat te controleren is...? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Di 4 Okt 2005, 16:16 Onderwerp: |
|
|
|
Eerst die van 5A lijkt me. Omdat er in de auto geen snelle en trage zekeringen zijn, enkel die wat bij een bepaald ampere door knallen.
Dus 5A gaat eerder, gewoon omdat de 20 nog veel meer kan hebben _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 4 Okt 2005, 19:24 Onderwerp: |
|
|
|
Eerst die van 5A... Als je die van 5A VOOR die van 20A zet ook trouwens.
Als je twee zekeringen van 20A in serie zet wordt het gokken...
Feitelijk is het bij een auto ook al zo: op mijn NX zit aan 1 tak van de kabelboom
een 70A draadzekering en vandaaruit worden de zekeringen afgesplitst... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| jan8271 Starting Member
| Geregistreerd op: 19 September 2005 | Posts: 26 | |
|
Geplaatst: Wo 5 Okt 2005, 20:49 Onderwerp: |
|
|
|
eerst de 5, of hij nou voor of na de 20 komt, maakt geen verschil
sterker nog, als je hele dunne kabels neemt, wordt het echt leuk, dan fikt eerst je kabel weg, die is het dunst en krijgt dus de meeste weerstand, en begeeft het dus als eerst
daarom moet je zo machtig uitkijken welke kabels je waarmee afzekerd
bij kortsluiting krijg je een hele hoge weerstand, een zekering is gemaakt om de laagst weerstand van alles te kunnen hebben, kabels, apperaten, enz; zodat een zekering het eerst opgeeft _________________ mijn showcase.nl:
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=2858 |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:29 Onderwerp: |
|
|
|
jan8271 schreef: |
bij kortsluiting krijg je een hele hoge weerstand, een zekering is gemaakt om de laagst weerstand van alles te kunnen hebben, kabels, apperaten, enz; zodat een zekering het eerst opgeeft |
Juist niet!
Bij een kortsluiting heb je juist geen weerstand. Zekering is dan op dat moment het dunste stuk met de meeste weerstand waardoor die dus doorfikt.
En een kabel krijgt geen weerstand, die veroorzaakt juist de weerstand
Weerstand + vermogen = warmte
Leg je hand maar eens op een band die net klaar is met burnen, dan weet je gelijk wat ik bedoel _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:36 Onderwerp: |
|
|
|
Kabels in een elektrisch systeem moet je zien als kanalen in een water systeem, waarbij de kanalen de kabels zijn en het water dat er door heen stroomt de stroom is.
Wat gebeurd er wanneer een groot kanaal smaller wordt? Juist dan gaat het sneller stromen, of loopt over. Bij een dunnere kabel zorgt die snellere doorstroming juist voor die extra warmte (door de weerstand die het water vind in het smalle kanaal, niet alles kan er gelijk tijdig doorheen). En daar ook koper kan smelten, zal dus bij een bepaalde temperatuur de kabel letterlijk doorsmelten. En zodra hij eenmaal begint gaat het steeds sneller, omdat de doorgang steeds dunner wordt, tot op een gegeven moment alles weg gesmolten is.
Enige nadeel is dat alle isolatie materiaal die er dan omheen zit ook al vlam gevat heeft en het zich zo verder verspreidt. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 5 Okt 2005, 22:10 Onderwerp: |
|
|
|
't is niet veel, maar een kabel heeft wel degelijk weerstand. En al helemaal als het een te dunne kabel is zoals Jan aanhaalt. Dan zul je de kabel ook flink warm voelen worden!
Mijn setje startkabels is een goed voorbeeld. Die zijn eigenlijk van een zodanige dikte dat ze volstaan om extra stroom bij te leveren die een accu niet genoeg meer heeft, maar niet om via die dingen volledig op andermans accu te starten. Probeer je het slaat ie niet aan, maar voel de kabels maar eens warm worden! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Vr 7 Okt 2005, 20:42 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
Enige nadeel is dat alle isolatie materiaal die er dan omheen zit ook al vlam gevat heeft en het zich zo verder verspreidt. |
en meestal gebeurd dat op plekken waar jij niet goed met water bij kunt.
een ander nadeel is voor dat je stil staat en je de accu los hebt als je die al los krijgt dan is je auto al zo goed als verloren.
ik praat nu uit ervaring _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|