Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Zekeringen

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 15:51    Onderwerp: Zekeringen Reageer met quote

Stel ik maak een kringloop. Ik heb een auto-accu, en ik zet in serie een zekering van 20A en eentje van 5A.
Vervolgens maak ik kortsluiting. Welke van beide zekeringen brandt door? De 5A net iets sneller omdat ie lichter is? Of is het heel willekeurig? Of beide zelfs? Question

Het idee is eigenlijk dit. Ik wil voor een groep accessoires mijn bekabeling opnieuw organiseren. Daarvoor 1 + kabel trekken met daarin een hoofdzekering. Vervolgens die splitsen en elk apparaat apart afzekeren als dat nog niet het geval is.
Moest 1 apparaat kortsluiting veroorzaken heb ik liever dat de zekering van zijn eigen kabel doorbrandt, dan de hoofdzekering. En ik vroeg mij af of dat te controleren is...?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst die van 5A lijkt me. Omdat er in de auto geen snelle en trage zekeringen zijn, enkel die wat bij een bepaald ampere door knallen.

Dus 5A gaat eerder, gewoon omdat de 20 nog veel meer kan hebben  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 4 Okt 2005, 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst die van 5A... Als je die van 5A VOOR die van 20A zet ook trouwens.
Als je twee zekeringen van 20A in serie zet wordt het gokken...

Feitelijk is het bij een auto ook al zo: op mijn NX zit aan 1 tak van de kabelboom
een 70A draadzekering en vandaaruit worden de zekeringen afgesplitst...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jan8271
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 September 2005
Posts: 26
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

eerst de 5, of hij nou voor of na de 20 komt, maakt geen verschil

sterker nog, als je hele dunne kabels neemt, wordt het echt leuk, dan fikt eerst je kabel weg, die is het dunst en krijgt dus de meeste weerstand, en begeeft het dus als eerst

daarom moet je zo machtig uitkijken welke kabels je waarmee afzekerd

bij kortsluiting krijg je een hele hoge weerstand, een zekering is gemaakt om de laagst weerstand van alles te kunnen hebben, kabels, apperaten, enz; zodat een zekering het eerst opgeeft
_________________
mijn showcase.nl:
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=2858
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

jan8271 schreef:
bij kortsluiting krijg je een hele hoge weerstand, een zekering is gemaakt om de laagst weerstand van alles te kunnen hebben, kabels, apperaten, enz; zodat een zekering het eerst opgeeft


Juist niet!

Bij een kortsluiting heb je juist geen weerstand. Zekering is dan op dat moment het dunste stuk met de meeste weerstand waardoor die dus doorfikt.

En een kabel krijgt geen weerstand, die veroorzaakt juist de weerstand

Weerstand + vermogen = warmte

Leg je hand maar eens op een band die net klaar is met burnen, dan weet je gelijk wat ik bedoel  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Kabels in een elektrisch systeem moet je zien als kanalen in een water systeem, waarbij de kanalen de kabels zijn en het water dat er door heen stroomt de stroom is.

Wat gebeurd er wanneer een groot kanaal smaller wordt? Juist dan gaat het sneller stromen, of loopt over. Bij een dunnere kabel zorgt die snellere doorstroming juist voor die extra warmte (door de weerstand die het water vind in het smalle kanaal, niet alles kan er gelijk tijdig doorheen). En daar ook koper kan smelten, zal dus bij een bepaalde temperatuur de kabel letterlijk doorsmelten. En zodra hij eenmaal begint gaat het steeds sneller, omdat de doorgang steeds dunner wordt, tot op een gegeven moment alles weg gesmolten is.

Enige nadeel is dat alle isolatie materiaal die er dan omheen zit ook al vlam gevat heeft en het zich zo verder verspreidt.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

't is niet veel, maar een kabel heeft wel degelijk weerstand. En al helemaal als het een te dunne kabel is zoals Jan aanhaalt. Dan zul je de kabel ook flink warm voelen worden!

Mijn setje startkabels is een goed voorbeeld. Die zijn eigenlijk van een zodanige dikte dat ze volstaan om extra stroom bij te leveren die een accu niet genoeg meer heeft, maar niet om via die dingen volledig op andermans accu te starten. Probeer je het slaat ie niet aan, maar voel de kabels maar eens warm worden! Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2005, 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:

Enige nadeel is dat alle isolatie materiaal die er dan omheen zit ook al vlam gevat heeft en het zich zo verder verspreidt.

en meestal gebeurd dat op plekken waar jij niet goed met water bij kunt.
een ander nadeel is voor dat je stil staat en je de accu los hebt als je die al los krijgt dan is je auto al zo goed als verloren.
ik praat nu uit ervaring
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB