Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Alleen een intercooler steken

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mini1300i
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Juni 2005
Posts: 3
Woonplaats: arendonk
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 19:54    Onderwerp: alleen een intercooler steken Reageer met quote

hallo,ik ben hier nieuw op het forum en zit met een vraag.
ik zou een intercooler willen plaatsen maar geen turbo.
heeft dit alleen ook zijn invloed op het vermogen van de motor,of maakt geen verschil?

grtz mini1300i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt amper verschil...

Je koelt lucht aan omgevingstemperatuur met lucht aan omgevingstemperatuur...

Een intercooler heeft nut bij een turbo omdat die door de compressie de lucht
warmer maakt, de intercooler brengt de temperatuur weer omlaag, zodat deze
"dikker" wordt en dus meer zuurstof per liter bevat...

Een te grote intercooler is ook weer niet goed, omdat de turbo dan een
groter volume moet samenpersen en dat kost ook weer vermogen...

Ik denk dat ki of maximus hier nog meer van kunnen vertellen, maar dit is wat ik er van weet.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt wel aardig ja, zonder turbo heb je er niets aan of je zou 't enkel voor de looks moeten willen... wat ik persoonlijk beetje zonde vind...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens nog een nadeel TEGEN: het is feitelijk restrictie in de airflow,
dus zou je ook nog wel eens vermogen kunnen KOSTEN op een n/a motor...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mini1300i
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Juni 2005
Posts: 3
Woonplaats: arendonk
PostGeplaatst: Vr 3 Jun 2005, 17:25    Onderwerp: Reageer met quote

dan kan iik miss beter een cold air intake plaatsen,dit zal dan toch wel meer effect hebben dan die intercooler.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 3 Jun 2005, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Ja zeker... Cold air intake verbetert de inkomende luchtstroom op elke motor, terwijl een intercooler bedoeld is voor turbomotoren om de turbo extra te koelen, zodat er meer druk gevoerd kan worden...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 5 Jun 2005, 13:19    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Ja zeker... Cold air intake verbetert de inkomende luchtstroom op elke motor, terwijl een intercooler bedoeld is voor turbomotoren om de turbo extra te koelen, zodat er meer druk gevoerd kan worden...


Que? een IC bedoeld om de turbo te koelen?!? Wat zeg je me nu voor wartaal?????

Een cold air intake werkt inderdaad beter op elk type motor (turbo of niet)

Een IC heeft alleen echt nut op een "geblazen" motor (turbo of compressor), niet omdat deze de turbo koelt en deze daardoor meer druk leverd (sorry Jesse, maar das eerste klas stierenstront)
maar omdat de IC de lucht afkoelt en daardoor de luchtdichtheid vergroot (meer O2 per cm^3)

In beide gevallen leverd de IC een restrictie op in de luchtwegen, alleen is het bij een "geblazen" rendabel omdat deze de lucht onder druk aanleverd en niet zoals bij een standaard motor aangezogen wordt.

En wat koeling en druk betreft van de turbo:
- koeling komt van olie (en evt water)
- druk komt door een druk regelaar (actuator+wastegate) op de turbo

dat houdt dus in dat vanaf een bepaalde overdruk, een bypass-klep in de uitlaat open gaat waardoor er niet meer uitlaatgassen voorbij de turbo komen (maar een constante hoeveelheid dus) en deze dus niet meer druk kan opbouwen.

Zou deze klep niet meer opengaan, zou de turbo steeds meer druk opbouwen en uit eindelijk zichzelf de vernieling in draaien door een te hoog toerental/druk/hitte van de uitlaat gassen
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 5 Jun 2005, 13:55    Onderwerp: Reageer met quote

Auch dan heb ik 't serieus altijd verkeerd begrepen...  Embarassed  Embarassed
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB