Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| mini1300i Newbie
| Geregistreerd op: 2 Juni 2005 | Posts: 3 | Woonplaats: arendonk |
|
Geplaatst: Do 2 Jun 2005, 19:54 Onderwerp: alleen een intercooler steken |
|
|
|
hallo,ik ben hier nieuw op het forum en zit met een vraag.
ik zou een intercooler willen plaatsen maar geen turbo.
heeft dit alleen ook zijn invloed op het vermogen van de motor,of maakt geen verschil?
grtz mini1300i |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:05 Onderwerp: |
|
|
|
Maakt amper verschil...
Je koelt lucht aan omgevingstemperatuur met lucht aan omgevingstemperatuur...
Een intercooler heeft nut bij een turbo omdat die door de compressie de lucht
warmer maakt, de intercooler brengt de temperatuur weer omlaag, zodat deze
"dikker" wordt en dus meer zuurstof per liter bevat...
Een te grote intercooler is ook weer niet goed, omdat de turbo dan een
groter volume moet samenpersen en dat kost ook weer vermogen...
Ik denk dat ki of maximus hier nog meer van kunnen vertellen, maar dit is wat ik er van weet. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:17 Onderwerp: |
|
|
|
Klopt wel aardig ja, zonder turbo heb je er niets aan of je zou 't enkel voor de looks moeten willen... wat ik persoonlijk beetje zonde vind... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:19 Onderwerp: |
|
|
|
Trouwens nog een nadeel TEGEN: het is feitelijk restrictie in de airflow,
dus zou je ook nog wel eens vermogen kunnen KOSTEN op een n/a motor... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| mini1300i Newbie
| Geregistreerd op: 2 Juni 2005 | Posts: 3 | Woonplaats: arendonk |
|
Geplaatst: Vr 3 Jun 2005, 17:25 Onderwerp: |
|
|
|
dan kan iik miss beter een cold air intake plaatsen,dit zal dan toch wel meer effect hebben dan die intercooler. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 3 Jun 2005, 18:17 Onderwerp: |
|
|
|
Ja zeker... Cold air intake verbetert de inkomende luchtstroom op elke motor, terwijl een intercooler bedoeld is voor turbomotoren om de turbo extra te koelen, zodat er meer druk gevoerd kan worden... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 5 Jun 2005, 13:19 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Ja zeker... Cold air intake verbetert de inkomende luchtstroom op elke motor, terwijl een intercooler bedoeld is voor turbomotoren om de turbo extra te koelen, zodat er meer druk gevoerd kan worden... |
Que? een IC bedoeld om de turbo te koelen?!? Wat zeg je me nu voor wartaal?????
Een cold air intake werkt inderdaad beter op elk type motor (turbo of niet)
Een IC heeft alleen echt nut op een "geblazen" motor (turbo of compressor), niet omdat deze de turbo koelt en deze daardoor meer druk leverd (sorry Jesse, maar das eerste klas stierenstront)
maar omdat de IC de lucht afkoelt en daardoor de luchtdichtheid vergroot (meer O2 per cm^3)
In beide gevallen leverd de IC een restrictie op in de luchtwegen, alleen is het bij een "geblazen" rendabel omdat deze de lucht onder druk aanleverd en niet zoals bij een standaard motor aangezogen wordt.
En wat koeling en druk betreft van de turbo:
- koeling komt van olie (en evt water)
- druk komt door een druk regelaar (actuator+wastegate) op de turbo
dat houdt dus in dat vanaf een bepaalde overdruk, een bypass-klep in de uitlaat open gaat waardoor er niet meer uitlaatgassen voorbij de turbo komen (maar een constante hoeveelheid dus) en deze dus niet meer druk kan opbouwen.
Zou deze klep niet meer opengaan, zou de turbo steeds meer druk opbouwen en uit eindelijk zichzelf de vernieling in draaien door een te hoog toerental/druk/hitte van de uitlaat gassen _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 5 Jun 2005, 13:55 Onderwerp: |
|
|
|
Auch dan heb ik 't serieus altijd verkeerd begrepen... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|