Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 25 Apr 2005, 16:33 Onderwerp: |
|
|
|
Nou afbranden zal niet zo snel gebeuren, de originele kabel is ook altijd nog afgezekerd in je zekeringenkastje! Maar ga daar dus geen grotere zekeringen ingooien als die zou doorbranden!
Je bent altijd 't veiligst als je even een nieuwe dikkere kabel (afgezekerd aan de accu) naar binnen trekt, zoveel werk is 't niet. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| jappiee Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Januari 2005 | Posts: 671 | |
|
Geplaatst: Ma 25 Apr 2005, 17:25 Onderwerp: |
|
|
|
ja ik lees zoveel tegenstrijdige berichten, de een zegt dat het maaaakkkelijk kan.. de ander zegt extra kabel trekken..
en de 12v is op 10 amp afgezekerd...
2 neon balkjes van 15 cm met 1 stekker trekken toch niet zoveel?
en de telefoon lader is 500 mah max _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Di 26 Apr 2005, 14:28 Onderwerp: |
|
|
|
je kan beter het zekere van het onzekere nemen.... de materialen zijn niet duur...ik zou het op safe gaan spelen...liever 10 euro meer kwijt als dat mijn auto afbrand _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Marco Junior Member
| Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Di 26 Apr 2005, 16:18 Onderwerp: |
|
|
|
[quote="jappiee"]ja ik lees zoveel tegenstrijdige berichten, de een zegt dat het maaaakkkelijk kan.. de ander zegt extra kabel trekken..
Makkelijk is voor iedereen anders, de een is heel handig, veel inzicht, de ander niet.
Dat moet ieder voor zich uitmaken maar sommigen kennen geen jota van stroom en dan kan je beter even goed navragen of er afblijven. |
|
Naar boven |
|
|
| jappiee Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Januari 2005 | Posts: 671 | |
|
Geplaatst: Di 26 Apr 2005, 16:51 Onderwerp: |
|
|
|
ja, ik kijk wel even als de auto hier staat hoeveel ruimte er is om een kabel te trekken, dan trek ik er gelijk een voor de toekomstige amp denk ik..
heb er nog eens over gedacht toen ik vanmiddag hier binnen mijn home cinema kabels aan het wegwerken was..
kan idd beter een stuk kabel kopen en zekere voor het onzekere nemen... mits ik makkelijk een doorvoer punt kan vind _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 26 Apr 2005, 21:41 Onderwerp: |
|
|
|
Even over dat afzekeren: ik heb vanavond nog eens gemerkt
hoe belangrijk een goede zekering DICHT bij de accu is...
Werd door mijn broer gebeld dat de hefrtuck helemaal niets deed.
Ben dus gaan meten en vond na een half uur zoeken het probleem:
de 60A hoofdzekering was gesprongen en het rook ook vreemd
onder de motorkap...
Verder zoeken bracht ons bij een TOTAAL gesmolten hoofd-kabelboom...
Deze heeft liggen trillen in een beugel en na ±8000 draaiuren zijn alle
drie de isolatie-lagen doorgeschuurd, waarna de bekabeling sluiting
heeft kunnen maken op het chassis. Daarbij is flink wat warmte vrijgekomen,
want de 15mm dikke kabelboom iste over ruim 15cm ALLE isolatie...
Was de 60A hoofdzekering niet gesprongen dan was de heftruck ZEKER
afgebrand: het doorgesmolten stuk bevond zich op slechts 5cm van de
hydraulische ventielen... Hydrauliek-olie fikt als de ziekte...
Kijkend naar wat je allemaal van plan bent zeg ik ook:
doe het in 1x goed en leg vast extra bekabeling...
De laatste keer dat ik aan mijn bedrading bezig geweest ben heb ik
tegelijk 3 kabels gelegd, 2 als reserve. Die zijn inmiddels ook in gebruik... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| jappiee Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Januari 2005 | Posts: 671 | |
|
Geplaatst: Wo 27 Apr 2005, 8:59 Onderwerp: |
|
|
|
ja ga ik dus ook doen, heb van een hyundai forum al de doorvoer plaatsen gehad.. dus weet nu ook waar de kabel doorgeen kan en dat is op een redelijk goed bereikbare plaats! ga half juni als de auto hier staat samen met een vriend die kabels aansluiten en trek ik er gelijk 2 of 3
en dan de neon, aansterkerplug en gsm lader aansluiten
Quote: |
Makkelijk is voor iedereen anders, de een is heel handig, veel inzicht, de ander niet.
Dat moet ieder voor zich uitmaken maar sommigen kennen geen jota van stroom en dan kan je beter even goed navragen of er afblijven. |
dat bedoelde ik niet met makkelijk.. ik bedoelde dat de een zegt dat je makkelijk een paar extra dingen op de huidige kabel kunt aansluiten problemen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| jappiee Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Januari 2005 | Posts: 671 | |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 9:15 Onderwerp: |
|
|
|
nog een vraagje he, hoe zit het eigenlijk met die 12v uitbreidings dozen, dus die steek je in je 12v en dan heb je bijvoorbeeld 2 of 4 aansluitingen..
belast je je 12v kabel dan niet teveel? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Equinox Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 December 2004 | Posts: 640 | Woonplaats: Leeuwarden |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 16:00 Onderwerp: |
|
|
|
je moet er idd niet meer aan plaatsen dan 3 a 4 apparaten..daarom is een zekering ook zo belangrijk...neem voor de zekerheid de eerste halve meter extra dik versterkerkabel ofzo _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 17:15 Onderwerp: |
|
|
|
Hangt ook van de belasting af die je aan zo'n verdeeldoos hangt...
Voor de zekerheid is het altijd beter om een wat dikkere kabel van accu naar verdeeldoos te leggen, dan zit je altijd veilig. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 18:47 Onderwerp: |
|
|
|
De verdeeldozen die ik gebruikt heb hadden allemaal intern of in de stekker een zekering van ca. 5A.
Meestal is de originele plug in de auto afgezekerd op 10A, dus dan is het altijd veilig. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 18:59 Onderwerp: |
|
|
|
Originele kabels in de auto zijn imho vaak erg dun...
Bij mijn Alpine autoradio hebben ze om die reden de 12V aansluiting NIET in de ISO stekker gedaan, maar in de handleiding geschreven hiervoor een aparte afgezekerde kabel naar de accu te trekken... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Marco Junior Member
| Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 20:25 Onderwerp: |
|
|
|
Even wat duidelijkheid brengen (lesjes elektriciteit ).
Een kabel van 1mm carré kan 8 ampère verdragen,2 carré 16 amp, 0.75 carré 6amp en tel maar verder.
Hoe weet je nu hoeveel watt aan verbruikers er maximaal mogen op aangesloten worden? Het systeem in de auto is 12 volt.
Voorbeeld: Een kabel van 0,5mm carré x 8ampère(per mm carré) x 12volt= 48 watt maximaal.
Zo'n kabel zeker je altijd lager af (voorbeeld 3amp in plaats van 4)en zo heeft ie 1/4 reserve.
Voor 100 watt aan verbruikers heb je dus 100watt:12volt=8.33ampère.
Hier is 1mm carré net te dun dus neem je 1,5 carré maar het heeft absoluut geen zin om hier een 6 carré van een versterker te nemen.(tenzij het geld MOET kosten)
Bij een versterker van vb 600watt:12volt zit je al vlug aan 50ampère:8 per mm carré= 6.25 mm carré.
Je telt dus je maximum aan verbruikers samen, neemt een iets zwaardere zekering en een nog iets zwaardere kabel en dat moet volstaan.
Ik hoop dat dit je wijzer maakt en veel succes met de inbouw.
(mm carré=vierkante mm) |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 22:43 Onderwerp: |
|
|
|
Stelregel voor bepalen van zekeringgrootte zoals ik het geleerd heb:
Nominaal verbruik +15% en afronden naar de dichtstbijzijnde zekering omhoog...
Dus voor bijvoorbeeld twee extra verstralers van 55W komt het nominaal
stroomverbruik op (2 x 55W) / 12V = 9,1667A + 15% = 10,5416A
Je zou dan dus een 15A zekering gebruiken, want 10A brandt al door bij inschakelen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 14 Mei 2005, 22:48 Onderwerp: |
|
|
|
Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat er bij ICE (bijvoorbeeld voeding versterker) nóg een factor meespeelt: lengte van de kabel!
Voor een versterker die zo'n 50A gebruikt mag je voor een lengte van 1 meter een 10mm² kabel gebruiken, leg je echter voor dezelfde versterker een kabel van 5 meter naar de accu voorin moet je een 20mm² gebruiken.
Op http://www.12vhifi.nl staan een aantal calculators en tabellen waarmee je precies de juiste kabeldiktes kunt berekenen voor je apparatuur.
Hou eveneens rekening bij het voorbeeld van Marco dat je boordspanning kan veriëren tussen 11V-14V. Dit heeft ook invloed op de rest van de gegevens.
Met het feit altijd lager af te zekeren ben ik het niet eens. Normaal kan dit wel gemakkelijk, maar als de zekering doorbrandt weet je niet of het apparaat net wat meer getrokken heeft dan de zekering aankon of dat er ook daadwerkelijk iets loos is.
Bovendien is bijna elk apparaat aan het toestel zelf afgezekerd en anders intern wel.
Persoonlijk neem ik dan liever een hogere zekering! Brandt de interne zekering van het apparaat door weet je altijd dat er iets loos is met het toestel.
Brandt de hogere zekering bij de accu door weet je dat er iets loos is met je bekabeling. En daar is deze zekering immers voor! Bij kortsluiting zal deze toch altijd springen, al is 't een 100A zekering die een 1A apparaat afzekert. Bij kortsluiting is het stroomverbruik immers oneindig.
Wil je het 100% op safe spelen, hou dan met de hoofdzekering wel rekening dat deze niet hoger is dan de stroom die de gebruikte kabeldikte kan verwerken. Zo voorkom je schade aan je kabel moest er toch teveel stroom getrokken worden. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|