Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cedricdevuyst
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2014
Posts: 5
Woonplaats: Bredene
PostGeplaatst: Di 7 Okt 2014, 7:13    Onderwerp: woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker Reageer met quote

Beste leden,

Ik heb een zestal maand geleden een Rockford Fosgate sound solution SSK600 audiosysteem voor m'n 2004 Opel Corsa C gekocht. Dit houd in:

- versterker: Rockford Fosgate R300-4, 4x50W/4ohm of 4x75W/2ohm, Variabele 12dB variabele Lowpass 50-250Hz, 12dB vaste High Pass vanaf 80Hz en Punch Bass.
- subwoofer: Rockford Fosgate Prime Subbox R1L-1X12, 300 mm Subwoofer, 150/300 Watt RMS/MAX, impendatie 4 Ohm.
- speakers: Rockford Fosgate Prime R1653/ R1675,16,5 cm Triax Systeem, 40/80 Watt RMS/MAX, 48Hz-22kHz, 89 dB.
- bekabeling: Rockford Fosgate Prime Kabel set RFK10, 1 Power & 1 ground Kabel 10mm˛, 2 RCA Sterio Kabel, 1 remote kabel 0,5mm˛,1 AFS Fuseholder met 40 A Fuse.

Autoradio is een Pioneer DEH-1500UB.

Thuis aangekomen met m'n pakket en direct ermee aan de slag. Het is mijn eerste muziekinstallatie dus ik heb hiermee nog geen enkele ervaring in verband met het installeren en aansluiten. Ik heb de versterker aan de achterkant van mijn subwoofer vastgemaakt, dit leek me praktisch, of kan dit een probleem veroorzaken ?

Vervolgens sluite ik de kabels aan volgens het plan:
- Voeding +12V met zekering dicht bij batterij & massa van de versterker
- De speakers die ingebouwd zitten in m'n hoedenplank aangesloten op elk op één kannaal
- De subwoofer zit in de koffer en is gebrugd aangesloten
- Remote kabel aangesloten aan mijn Radio

Maar toen ik de RCA kabels wou aansluiten kwam ik mijn eerste probleem tegemoet... ik heb 2 RCA kabels, dus 4 tulpstekkers die moeten aangesloten worden op mijn versterker, maar ik heb maar 1 RCA uitgang aan mijn Headunit.
De dag erna heb ik 2 RCA Y splitters gekocht en zo kan ik de 2 RCA Kabels omzetten naar 1 RCA aansluiting voor mijn radio. Alles was aangesloten en ik ging mijn installatie testen. Het resultaat was helemaal niets + een brandend rood 'protect' lampje... Komt het doordat ik van 2 RCA kabels 1 gemaakt heb of is dit geen probleem ?

Ook vermoed ik dat m'n massa niet sterk genoeg is... ik zal hem vastmaken aan het ijzer van de gordelpunten, en die plek eerst vlakschuren zodat er geen verf meer aanhangd voor betere geleiding, dat zou volgens mij wel een goede massa moeten zijn?

Het klinkt misschien een domme vraag -ik ben hier om bij te leren- maar wat moet ik doen met m'n 2 originele speakers in de voordeuren en de 2 originele speakers naast de hoedenplank ? Moet er 1 van deze ook aangesloten worden op de versterker om het geheel te kunnen doen werken of laat ik deze zoals ze zijn?

Iedereen die me wil helpen met mijn muziekinstallatie, reageer hier dan aub.
Ik ben een beginner op het vlak van caraudio dus alle soorten tips en uitleg zouden me een groot plezier doen! Ik werk er liever met zekerheid aan in plaats van te experimenteren Smile

SAMENGEVAT:

- versterker aan subwoofer vastgemaakt, probleem ?
- 2 RCA aansluitingen op versterker -> Y splitters -> 1 RCA aansluiting radiouitgang, probleem ?
- Hoe weten of je goed massapunt hebt ?
- Wat met originele autospeakers ?

Hopelijk raakt mijn audiosysteem nu eindelijk geďnstalleerd nu ik er tyd voor heb en nu ik dit forum gevonden heb Smile




Met Vriendelijke Groeten,



Cédric
_________________
~Dare to live the life you have dreamed for yourself. Go forward and make your dreams come true
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 20 Okt 2014, 16:32    Onderwerp: Re: woofer + speakers aansluiten op 4 kanaalsversterker Reageer met quote

Beetje laat, maar alsnog een aantal antwoorden.

cedricdevuyst schreef:
- versterker aan subwoofer vastgemaakt, probleem ?

Op zich niet. Enige probleem dat je kunt hebben is ontsnappen van geluidsdruk via gaten in de subkist. Die moet immers goed luchtdicht zijn, bij voorkeur alles extra afgekit.
Indien hier iets niet goed is kan dat zorgen voor minder geluid, maar niet voor versterker die in protect springt.

cedricdevuyst schreef:
- 2 RCA aansluitingen op versterker -> Y splitters -> 1 RCA aansluiting radiouitgang, probleem ?

Ja, dit is wel een probleem. Wederom niet een probleem waarvan je versterker in protect zal springen (denk ik toch). Wel zal de uitgangsspanning van het signaal opgesplitst worden. Wellicht is het maar een 2V uitgang waarvan nog 1V per 2 (mono)kanalen overblijft. Gevolg: minder geluid en veel meer storingsgevoelig.
Oplossing: andere headunit met 2 of 3 uitgangen van minstens 4V.
Lijkt me zowiezo geen overbodige luxe. Je hebt gekozen voor kwaliteit materiaal, dus bezuinig dan niet op je headunit. Je kwaliteit zal zo goed zijn als de zwakste schakel.

cedricdevuyst schreef:
- Hoe weten of je goed massapunt hebt ?

De massakabel dient even dik te zijn als de voedingskabel, en op een blankgeschuurd massapunt met een dikke bout vastgemaakt te worden.
De bouten van de gordels achterin zijn meestal een ideaal punt. Even de lak wegschuren voor optimaal contact, en een degelijk kabeloog gebruiken.
Wederom is de verbinding zo sterk als de zwakste schakel, en in dit geval zal dat de standaardkabel zijn die de carrosserie verbindt met de min-pool van de accu. Ook hier zul je een dikkere bij moeten plaatsen, want deze (te dunne) kabel maakt uiteindelijk de stroomkring bij de accu rond.

cedricdevuyst schreef:
- Wat met originele autospeakers ?

Als ze niet in de weg zitten, kun je ze gewoon laten zitten. Natuurlijk wil je ze niet gebruiken, dus ofwel even loskoppelen, ofwel de interne amp van je radio uitschakelen als die mogelijkheid er is. Betere radio's hebben dat en verbruiken daarmee ook minder stroom.

Kijk even in de handleiding van je versterker wat mogelijke oorzaken kunnen zijn die de protect functie triggeren. En dan ga je die 1 voor 1 onderzoeken totdat je de oorzaak gevonden hebt.
Test eens of de versterker normaal aanschakelt als je alle speaker- en signaalkabels los hebt van de versterker, dus enkel de stroomaansluitingen. Gaat die dan nog in protect, is er iets mis met de stroomvoorziening. Gaat die niet in protect, is er iets mis met de speaker- of signaalkabels. Sluit die 1 voor 1 aan tot je de boosdoener hebt gevonden (wel steeds versterker uitschakelen vooraleer kabels aan te sluiten).
Succes!

PS: ik vrees wel dat je versterker wat aan de lichte kant is voor deze sub...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
cedricdevuyst
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2014
Posts: 5
Woonplaats: Bredene
PostGeplaatst: Do 23 Okt 2014, 3:20    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor de info Very Happy en ik heb dit volledig in een pakket gekocht dus denk wel dat de versterker dan zwaar genoeg zou moeten zijn ?

grtz
_________________
~Dare to live the life you have dreamed for yourself. Go forward and make your dreams come true
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 23 Okt 2014, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, dat is het juist. Ik zie vaak van die "complete" pakketten, maar 99 van de 100 keer is de versterker niet zwaar genoeg voor de subwoofer. Daarom zou ik nooit voor een pakket gaan, tenzij de versterker wel toereikend genoeg is.

Het is verstandig om een versterker te nemen die meer RMS (!) vermogen kan leveren dan de RMS waarde van de subwoofer.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cedricdevuyst
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2014
Posts: 5
Woonplaats: Bredene
PostGeplaatst: Vr 24 Okt 2014, 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

ahzoo dat wist ik niet, het is mijn eerste muziekinstallatie die ik nu heb en het leek me het eenvoudigst om een volledig pakket te kopen.
iik heb ondertussen al veel bijgeleerd over versterkers en toebehoren en mijn volgende muziekonderdelen zal ik nu ook wel apart kopen Smile

grtz
_________________
~Dare to live the life you have dreamed for yourself. Go forward and make your dreams come true
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 2 Nov 2014, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt altijd later een aparte versterker voor de sub toevoegen Wink Maar kijk eerst maar eens hoe het speelt, misschien vind je het niet nodig. Bedenk wel dat als je uitbreidingen overweegt in de toekomst, het misschien raadzaam is om meteen een dikkere hoofdvoedingskabel van batterij naar achteren te leggen, hoef je het later niet opnieuw te doen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
cedricdevuyst
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2014
Posts: 5
Woonplaats: Bredene
PostGeplaatst: Zo 2 Nov 2014, 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

ben er blij mee zoals het nu gaat, enkel nog kijken om de originele speakers te vervangen want vanaf ik luid zet beginnen ze te kraken ... :/
en ik heb nu een voeding/massakabel van 16mm˛  Smile
_________________
~Dare to live the life you have dreamed for yourself. Go forward and make your dreams come true
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 8 Nov 2014, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom gebruik je nog originele speakers als je een RF set op versterker hebt? Zal alleen de kwaliteit verstoren, en als je meerdere speakersets door elkaar gaat gebruiken het geluidsbeeld.
Als de RF set goed speelt zou ik de originele gewoon losmaken.

Andere optie is om ze zachtjes te laten meespelen. Als je RF set versterkt van voren zit, kun je originele achteraan op je radio aangesloten laten, BPF (band pass filter) gebruiken om enkel midrange door te laten (geen hoog en geen laag), en met de fader instellen dat die zachtjes meedoet om net dat kleine beetje opvulling van achteren te krijgen.

Als je RF set van achteren zit, zou ik aanraden om te kijken voor een goede composet voorin in te bouwen en die op de versterker aan te sluiten. Je zit voorin de auto, dus daar wil je toch goed geluid lijkt me.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
cedricdevuyst
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2014
Posts: 5
Woonplaats: Bredene
PostGeplaatst: Zo 9 Nov 2014, 12:30    Onderwerp: Reageer met quote

was zowiso nog van plan om een composet vooraan in te bouwen Very Happy voor de rest loopt alles vlotjes nu Smile
_________________
~Dare to live the life you have dreamed for yourself. Go forward and make your dreams come true
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB