Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

2 Subwoofers / 2 Versterkers aansluiten

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Koekie Monster
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Juli 2013
Posts: 2
PostGeplaatst: Wo 31 Jul 2013, 23:40    Onderwerp: 2 Subwoofers / 2 Versterkers aansluiten Reageer met quote

Hi all,

Zit nu toch al een paar dagen op sukkel met men instal maar vind nergens een duidelijk antwoord. Ik heb 2 subwoofers (Rockford Fosgate T1 T112D2 dubbelspoel) en 2 versterkers (Caliber Venom, 2kanaals, 900W). Hoe krijg ik hier het beste geluid uit ?

Momenteel zijn ze gebridget op de versterker. + op het linker kanaal en - op het rechter kanaal, kabel naar een spoel en vandaar doorgelinkt. Versterkers zijn ook doorgelinkt.

Nu speelt de linker subwoofer wel vlot maar heb hem al op een andere versterker horen spelen en toen was het beter. De doorgelinkte versterker reageerd weinig. Als ik de level open draai gaan beide subs zachter en raar spelen. Zet ik de level op de doorgelinkte sub af dan gaat die ietwat terug normaal spelen maar wel veel zachter dan de andere.

Hiervoor hebben ze ook enkele dagen op 1 versterker van venom gespeeld. Alsook een Rockford een tijdje geleden, en ging het echt hard. Als iemand suggesties heeft ? Tnx alvast
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Aug 2013, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb wel 1 suggestie: ga voor andere versterkers. Deze RF subs kunnen 600W rms aan, en RF kennende mag dat nog best een beetje meer zijn. Beetje zonde om ze dan aan te sluiten op een versterker die ze maar 340W rms kan geven op een gebrugd kanaal.

Hoe heb je die versterkers gelinkt, hebben die daar een speciale mogelijkheid voor? Even 2 versterkers parallel hangen werkt dus niet.
Als ze geen speciale linkfunctie hebben, is het beter om elke sub op zijn eigen versterker te hangen. Of ga voor 1 zware amp, en schakel de subs samen (spoelen parallel & subs serieel, of omgekeerd) dan weet je zeker dat ze gelijk spelen.

Hoe is de fase van de subs aangesloten? Want als 1 sub in fase speelt en de andere uit fase, dan doen ze elkaar teniet (tenzij ze direct tegenover elkaar staan).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Koekie Monster
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Juli 2013
Posts: 2
PostGeplaatst: Do 1 Aug 2013, 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

De suggestie is/was zeker een optie. Alleen vind ik het jammer om er nog wat geld tegen aan te smijten als ik deze 2 heb. Ik weet dat RS veel aankan, maar het is eigenlijk voor de show op meetings dat ik wat meer wou. Vroeger had ik 1 sub op de zelfde versterker en ging het al hard. Ik heb begrepen dat het beter is een monoblok te gebruiken (heb er nog een van 1000wat) dus gaan we die ook eens proberen. Wat zou jij aanraden van typer versterkers ?

Toch zou ik deze setup ook graag eens willen horen
De versterkers hebben een doorlinkfunctie. Kan ook zijn dat er hier ergens een probleem is maar dat zou ik raar vinden.

Vanuit de versterker heb ik de kabels gebridget. (Van het linkerkanaal heb ik de - gebruikt en van het rechter kanaal de +) deze kabel gaat naar de eerste spoel op - en + en gaat van daar gewoon doorgelinkt door naar de 2de spoel - en + . Op de andere versterker identiek hetzelfde.

Is het een mogelijkheid dat ik nu nog een kabel bij trek vanuit de versterker om elke spoel een apparte kabel te geven? Zo heeft elke spoel rechtstreeks power vanuit de versterker.
1ste kanaal de -, en 2de kanaal de + naar de eerste spoel
1ste kanaal de +, en 2de kanaal de - naar de tweede spoel

Of gewoon vanop men versterker :
1ste kanaal= - en + naar de - en + van de eerste spoel
2de kanaal= - en + naar de - en + van de tweede spoel

Van die fase's heb ik precies toch nog nooit gehoord. Subs staan gewoon naast elkaar rechtop in een gepoorte kist met de versterkers ervoor. Alles hangt op een condensator. Geen simpele dinges Smile Tnx al voor het antwoord
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 6 Aug 2013, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Koekie Monster schreef:
1ste kanaal de -, en 2de kanaal de + naar de eerste spoel
1ste kanaal de +, en 2de kanaal de - naar de tweede spoel

Dat werkt niet. Je hebt 1 gebrugd kanaal, waarbij de beide kanalen samen gebruikt worden.

Koekie Monster schreef:
1ste kanaal= - en + naar de - en + van de eerste spoel
2de kanaal= - en + naar de - en + van de tweede spoel

Kan wel, maar je zult er geen baat bij hebben. Eerder problemen zelfs, omdat de kanalen elk een aparte gain hebben en de spoelen dan niet exact hetzelfde zullen krijgen, dus gebrek aan controle.
Ik zou het gewoon zo laten.

Koekie Monster schreef:
Van die fase's heb ik precies toch nog nooit gehoord. Subs staan gewoon naast elkaar rechtop in een gepoorte kist met de versterkers ervoor.

+ op + en - op - aansluiten met de speakerkabels is in fase.
+ op - en - op + aansluiten met de speakerkabels is 180­­° uit fase (de uitslag is dan precies omgekeerd).
Het is belangrijk dat ze beide in fase, of beide uit fase zijn aangesloten. Heb je één in fase en één uit fase zullen ze elkaars geluid teniet doen.
De keuze tussen beide in of uit fase moet je gewoon proberen. Soms kan het omdraaien van de fase het geluidsbeeld beter naar voren brengen. En soms doet het niks. Veel versterkers en headunits hebben ook een instelling voor faseverdraaiing, zodat je niet altijd draden moet omwisselen.

De reden om een sterkere versterker te overwegen is dat de subs nu verre van doen waarvoor ze gemaakt zijn. Ze zullen wel uitslaan, maar minder geluid produceren dan ze kunnen.
Wellicht bereik je nog meer met een 300W enkelspoels sub, omdat die wel voluit kan gaan.
Met een zware versterker zullen ze een enorm stuk harder gaan, maar ook meer gecontroleerd spelen (mits de kist goed op maat is gemaakt).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB