Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Hoe diepe brom eruit halen

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Porto
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 3 Juli 2012
Posts: 3
PostGeplaatst: Di 3 Jul 2012, 17:46    Onderwerp: Hoe diepe brom eruit halen Reageer met quote

Hallo,

Mijn eerste bericht hier.
Ik heb een Alfa Romeo 164 Q4 met een 3.0 v6 24v blok erin.

Nu heb ik mijn bestaande achterdemper, die bestaat uit twee aan elkaar gelaste identieke dempers, gescheiden zodat er nog maar 1 zo'n demper eronder zit. Dit heb ik gedaan omdat ik een dubbel uitlaatsysteem ging monteren en anders geen plaats zou hebben voor de benodigde 63mm uitlaatbuizen.

Nu is het systeem gemonteerd maar nu heb ik bij zowel het starten, stationair lopen en rond de 2500tpm een brom/grom erin zitten die mij net iets te laag in frequentie gaat; dit komt vermoedelijk doordat de gasstroom gaat resoneren tegen de binnenkant van de nieuwe buizen (en uiteraard is er 1 demper minder om te dempen) Wink

Korte vraag: met welk soort demper moet ik deze brom eruit halen. De brom lijkt mij nu rond de 30hz te liggen, het liefst wil ik het geluid minimaal 30hz omhoog halen; heb ik nu een absorptiedemper, resonantiedemper of kamerdemper nodig?  De originele demper was een resonantiedemper.

iets met deze lengte kan ik maximaal kwijt: klik hier
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
limbra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 September 2011
Posts: 57
Woonplaats: Nunhem
PostGeplaatst: Vr 6 Jul 2012, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi , ik kan ff niet thuis brengen wat je bedoelt met >2 aan elkaar gelaste indentieke dempers < of was dat al niet origineel ?

controleer eens of de uitlaat gasdicht is , de diepe brom komt eerder overeen met een lek uitlaatsysteem , misschien een flens pakking die door blaast bij een bepaalde druk .
Aangezien je de uitlaat demper "gescheiden" hebt , moet nu dus alles via 1 demper weg gewerkt worden , terwijl dit er eerst 2 waren , denk eerder dat dit ten koste gaat van het motor vermogen , te hoge tegendruk omdat de demper het allemaal niet aan kan en dus een donker geluid (brom) laat horen .

laat je eens adviseren door een uitlaat specialist , deze weet wel welk soort demper je nodig hebt , advies kost niets  , toch .

succes
_________________
live  your  dreams  ,  don`t  dream  your  life .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Porto
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 3 Juli 2012
Posts: 3
PostGeplaatst: Ma 9 Jul 2012, 6:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi!

Zo'n demper is het origineel (af-fabriek dus):




Het stuk waaraan de eindpijpjes zitten, heb ik net na de U-bocht, tegen de demper aan afgeslepen... vanaf dat punt lopen de nieuwe buizen.

Ook weet ik niet zeker of dit een absorptiedemper of een reflectiedemper is; ik zie er wel een pijp doorheen lopen met aan de zijkant een geperforeerde wand met daarachter waarschijnlijk dempingswol, een absorptiedemper dus maar ik las dat in 9/10 gevallen standaard op auto's een reflectiedemper als einddemper wordt toegepast.

Ik ga de uitlaat nog eens goed nalopen. Het geheel is gelast maar ik zie pas dat 1 v/d buizen een beetje uit het lood staat dus mogelijk dat er een las is gescheurd ofzo.  Embarassed

Volgens mij kan er nu geen sprake zijn van meer tegendruk. Door het verwijderen van 1 achterdemper wordt het geluid nu wel minder gedempt maar kunnen de uitlaatgassen daarna nog vrijer en sneller worden afgevoerd doordat een demper ontbreekt.

Als ik de lage frequentie niet eruit krijg ga ik eens bij een uitlaat specialist advies in winnen, gelijk heb je, bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB