Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Wat doe ik verkeerd..?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2011, 20:23    Onderwerp: Wat doe ik verkeerd..? Reageer met quote

Hoi allemaal, ik heb nu een Baleno sport en ben er erg blij mee.

Ik zal eerst een beetje vertellen hoe en wat, voor deze auto heb ik een Corolla gehad en heb zelf niet veel verstand van audio installatie of iets in de richting van elektronica. dus heb ik alles laten inbouwen ipv het zelf te doen. ze hebben toen der tijd een standaard basbox erin gelegd met 2x 750 watt boxen erin. 2x 500 watt boxen in de hoedenplank en achter die boxen de 2 versterkers schuin geplaatst en neon erin maar de neon was na een 2 weken al stuk. alles zag er best leuk uit maar helaas hadden ze alle bekabeling met zwarte dikke plakkerige tape dichtgeplakt.

Nu ik de Baleno heb. heb ik alles losgehaald van alle audio, zo goed als het kon want ik kon die zwarte tape er bijna niet af krijgen. helaas heb ik ook een paar van de dunne kabeltjes losgetrokken en niet gezien waar ik ze van heb losgetrokken. de afgelopen paar weken ben ik in het weekend en een aantal avonden druk bezig geweest om een nieuw design te maken voor de baleno en de boxen en versterkers.

Gister was alles af en heb ik het in mijn auto gezet en aangesloten op de radio,accu en min kabel. (de radio, boxen en versterkers apertuur zijn hetzelfde gebleven) gister er 7 uur mee bezig geweest en vandaag 8 uur maar ik krijg het op geen mogelijkheid werkend.. ik heb echt geen flauw idee meer wat ik verkeerd heb gedaan.. ik heb een hoop mogelijkheden geprobeerd maar het blijkt niet te werken.. natuurlijk kom ik dan hierheen en hoop dat experts zoals jullie mij willen helpen  Smile

Ik heb 2 boxen van 750 watt (bas) en 2 boxen van 500 watt. 1 versterker voor de 2 bas en 1 versterker voor de 2x 500 watt.

Wat ik gedaan heb om het aan te sluiten: een dikke aanvoerkabel met 10cm vanaf de accu een zekering. die kabel heb ik aan de plus gedaan. die kabel gaat naar een split kastje achterin. dat kastje zitten 4 zekeringen in. die kast split hem op in 4 punten (2x plus en 2x -) die 2x plus en 2x - gaan naar de versterkers. naast de aanvoerkabel zit dan de dikke min kabel en die heb ik op onder een schroef gezet van de veerpoot . daar heb ik alles kaal geschuurd zodat de dikke min kabel op blank ijzer van de auto vastzit.

Aan de andere kant van de versterkers zitten alle kabels naar de boxen om ze aan te sturen. alle plus zitten op plus en alle min zitten op min. dat alles heb ik dubbel gecheckt.

De aanvoer van geluid zitten direct van de radio met elk 2 tulp naar de versterkers. min,plus voor de ene versterker en min,plus voor de andere versterker.

Nu kom ik op het punt aan wat ik niet zeker weet. wat ik begrijp wat de REM aansluiting is dat die er voor zorgt dat wanneer je de radio aanzet dat de REM aansluiting er dan voor zorgt dat de versterkers dan ook aan gaan. en ook weer uit gaan wanneer je de radio uit zet? dat was volgens mij ook het kabeltje wat ik per ongeluk los had getrokken..

Dus heb ik het kabeltje van de ene versterker REM naar de andere versterker REM vastgemaakt. want dan schakelt de ene de andere aan? op 1 van de versterkers heb ik het aanvoer REM kabeltje vastgemaakt. (want de ene schakelt dan toch de andere aan, dus 2 kabeltjes hoeft dan volgens mij niet)

dat was alle bekabeling in de achterbak.. hoop dat jullie nog niet gek worden (en ik heb nog zo geprobeerd om er niet een lang verhaal van te maken, lol)

Nu de aansluiting op de radio. de 2 (2xmin,plus) tulp komen van de versterkers naar de radio en daar staat ook aangegeven welk voor welk is. rear en suf woofer. dan natuurlijk de radio stekker. dan de 2 punten die ik ook niet zeker weet.. wat volgens mij de REM aansluiting is op de radio in een paars/zwarte kabel.. in het boekje van de radio staat aangegeven: Stuurkabel voor externe versterker / Op de aansluiting "EXT.AMP.CONT" van een versterker met externe versterkerregeling.

En de standaard audio voorbereiding zijn de 2 rechthoekige kastjes met een hoop kabels erin. wat ik begrijp door ze om en om in de radio te steken is dat de ene voor stroomtoevoer zorgt en de andere is voor de voor boxen..???

Bij deze heb ik ook foto's gemaakt om het hopelijk wat begrijpelijker te maken.



Dit is het geworden  Smile hier moet de achterbank nog wel omhoog dan is het een stuk donkerder (dan ziet het er beter uit) was er best wel trots op.



De splitter die achterin zit met de zekeringen (die zit onder de hoedenplank vast) daar is ook de dikke aanvoerkabel te zien.



De min kabel die van de splitter komt die vast zit om de kaal gemaakte veerpoot moer.



De bedrading die van de versterkers komt en naar de boxen toe gaan



De plus kabels en min kabels die naar de splitter gaan. en de REM kabel die van de ene naar de andere versterker gaat.



De aansluiting van de REM kabel van 1 versterker naar de radio



De tulp aansluitingen van de versterkers naar de radio

Hoop dat jullie mijn verhaal kunnen begrijpen want ik heb last van dyslectie en dat jullie een oplossing voor mij weten want ik weet het helaas echt niet meer wat ik nou fout heb gedaan. mochten jullie nog ergens foto's van willen hebben is dat geen probleem.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2011, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Gaan de versterkers wel aan als je de radio aanzet? (gaan er dan lampjes op de versterker branden). Zo niet, dan is waarschijnlijk de REMote niet goed aangesloten.

Heb je een multimeter? Dan kun je namelijk controleren of de plus kabel vanaf de accu wel 12V geeft op het eind. Controleer ook alle zekeringen.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2011, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Chaoth, dank je wel voor je snelle reactie. top!

Nee, de versterkers gaan niet aan als ik de radio aan zet. het controle lampje en de led in de versterkers gaan niet branden.

Een maatje van mij dacht ook het probleem lag dat er geen 12v op de versterkers stond en heeft toen voorzichtig de plus en min ietsje tegen elkaar gehouden. toen zagen we een vonkje. dus dat betekent volgens mij dat er dan wel stroom op staat.

Alle zekeringen heb ik gecontroleerd en die zijn allemaal goed en heel

Ik zou niet weten of ik de REM goed of verkeerd heb aangesloten. bij deze een tekening



Ik heb het aangesloten zoals tekening A

zou het kunnen zijn dat ik het moet aansluiten als tekening B?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 30 Okt 2011, 0:26    Onderwerp: Re: Wat doe ik verkeerd..? Reageer met quote

Yap schreef:
Dus heb ik het kabeltje van de ene versterker REM naar de andere versterker REM vastgemaakt. want dan schakelt de ene de andere aan?

REM (of Remote) is een +12V signaal dat de radio bij aanschakeling doorstuurt naar de versterkers, en welke in de versterker een intern relais omschakelt (een schakelaar dus) die de dikke hoofdvoeding doorstuurt de versterker in, en deze dus aanschakelt.
En ja, die kun je gerust van versterker naar versterker doorkoppelen.

Yap schreef:
Nu de aansluiting op de radio. de 2 (2xmin,plus) tulp komen van de versterkers naar de radio en daar staat ook aangegeven welk voor welk is. rear en suf woofer. dan natuurlijk de radio stekker. dan de 2 punten die ik ook niet zeker weet.. wat volgens mij de REM aansluiting is op de radio in een paars/zwarte kabel.. in het boekje van de radio staat aangegeven: Stuurkabel voor externe versterker / Op de aansluiting "EXT.AMP.CONT" van een versterker met externe versterkerregeling.

Da's toch een vrij ongewone kleur en indicatie voor een remoteaansluiting... Welk merk en type radio heb je?
Ik vermoed toch dat deze kabel iets anders is. De REM is voor zover ik weet altijd blauw, of een combinatie van blauw met een andere kleur. Let wel op, sommige radio's hebben 2 remoteaansluitingen. Eentje voor electrische radioantenne en/of antenneversterker, deze schakelt enkel aan in de radiostand van de headunit. En een tweede bedoeld voor versterkers, die aanschakelt zodra de headunit in eender welke mode aanstaat.

Yap schreef:
En de standaard audio voorbereiding zijn de 2 rechthoekige kastjes met een hoop kabels erin. wat ik begrijp door ze om en om in de radio te steken is dat de ene voor stroomtoevoer zorgt en de andere is voor de voor boxen..???

Dit zijn ISO stekkers, een (bijna) universele standaard aansluiting voor de radio in de auto. Ik zeg bijna, omdat sommige automerken wat afwijkingen hierop hebben.
Als je enkel met externe versterkers werkt, hoef je feitelijk de connector voor de boxen niet aan te sluiten. De andere is voor stroom, en afhankelijk per auto een aantal andere functies zoals dimmen met verlichting aan.

Yap schreef:
Een maatje van mij dacht ook het probleem lag dat er geen 12v op de versterkers stond en heeft toen voorzichtig de plus en min ietsje tegen elkaar gehouden. toen zagen we een vonkje. dus dat betekent volgens mij dat er dan wel stroom op staat.

Niet echt een slimme manier van testen, en juist dat zou je zekeringen kunnen (en zelfs moeten) laten springen.
Als je verstandig bent meet je zoiets met een multimeter. Als je met electrische aansluitingen werkt is zo'n ding geen overbodige luxe, en zo duur hoeven ze niet te zijn.

Ik zou eerder eens meten of er wel +12V op de remotekabel staat waar die de versterker(s) in gaat, en dus meten met de radio aangeschakeld. Indien niet zit daar dus het probleem.
Je tekening van aansluiting lijkt in orde, maar zoals eerder gezegd heb ik mijn twijfels over de kabel van de radio die gebruikt is.
Als je merk en type van de radio kunt geven, zal ik het even natrekken.

Voor meer nuttige info en een heleboel kennis over audio, lees deze site eens op 't gemak door: 12VHifi.nl
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Zo 30 Okt 2011, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jesse, bedankt voor je reactie

Ik ben het met je eens dat het geen slimme manier van testen was om te kijken of er wel stroom op stond. en ik vond het ook raar dat de zekeringen niet gesprongen waren. daar ga ik later naar kijken. misschien andere (zachtere) of hoe het ook heet..  erin zetten.

De radio die ik heb is een Kenwood KDC-W9537U

Ik heb een tekeningetje gemaakt welke aansluitingen ik heb op de radio. hoop dat dat een hoop zoek werk voor jou scheelt



Wit: heb ik aangesloten
Groen: heb ik niet aangesloten en weet ik van een aantal ook niet wat het is

Mocht dit geen oplossing geven ga ik straks proberen om te kijken of er wel 12v staat op de remotekabel zoals jij hebt aangegeven.

(Aanvulling, ik heb in het boekje gekeken en daar staat de uitleg van de blauw/witte kabel. ANT.CONT " verbind ofwel met de spanningaansluiting wanneer u de los verkrijgbare eindversterker gebruikt, ofwel met de antenne-aansluiting van het voertuig")
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 30 Okt 2011, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

Die blauw witte draad is waarschijnlijk de remote.. Zoals Jesse al aangeeft zou ik die zwart rode en blauw witte even doormeten om te kijken welke 12V geeft zodra je de radio inschakelt.

En draden tegen elkaar houden zou ik niet weer doen. Als je pech hebt, wordt het contactpunt zo heet dat de draden samensmelten.. Dan is het nog maar afwachten waar de beol in de fik vliegt...

Die met de groene vraagteken is gewoon een gesplitste kabel (constante 12V volgens mij), welke je niet gebruikt op dit moment.

Mute is voor het aansluiten van een handset (telefoon)
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Zo 30 Okt 2011, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel Chaoth, als het morgen gelukt is laat ik het jullie weten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 31 Okt 2011, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

Correct Chaoth, de blauw/witte draad is je remote.
Die wat jij hebt gebruikt is de External Amp Control draad, wat waarschijnlijk een functie is voor Kenwood versterkers om bepaalde zaken vanuit de radio te kunnen bedienen.
Als je die aansluiting verandert zal alles normaal gezien werken!

Die rode aftakking is ACC +12V, dus stroom zodra de auto op contact staat.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Za 5 Nov 2011, 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Nu nog even wachten op een reactie.. Ben benieuwd of het nu opgelost is Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Di 8 Nov 2011, 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hey allemaal, alles werkt! yayyy Very Happy helemaal blij en jullie allemaal super bedankt. duurde wel ff voordat ik alle bedrading netjes had weggewerkt en bij deze de beloofde foto

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Di 8 Nov 2011, 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Goed dat alles terug werkt. Mooie instal Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 9 Nov 2011, 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ziet er netjes uit! Thumbs up
Hoe klinkt het? Die 2 speakers zo dicht bij elkaar lijkt me niet echt ideaal voor het stereobeeld...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 9 Nov 2011, 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hbe ik mij ook eens nuttig gemaakt ^^
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yap
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 29 Oktober 2011
Posts: 11
PostGeplaatst: Wo 9 Nov 2011, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

het geluid klinkt goed, dat hoopte ik idd ook toen ik het maakte. maar doordat de speakers van elkaar af staan ipv naar elkaar toe werkt de stereo ook prima
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 10 Nov 2011, 17:13    Onderwerp: Reageer met quote

Yap schreef:
doordat de speakers van elkaar af staan ipv naar elkaar toe werkt de stereo ook prima


Dat is natuurlijk fauwekul. Je subs zijn niet richtingsgevoelig, daarom kun je vaak ook met 1 volstaan.
Maar je speakers moeten eigenlijk zo ver mogelijk uit elkaar staan.

Als je nu een nummer hebt met duidelijk verschil tussen lings en rects zul ja dat verschil niet horen, omdat links en rechts nu in het midden zit...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB