Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Ma 2 Mei 2011, 20:29 Onderwerp: Dubbele turbo op een 525tdsA met turbo intercooler |
|
|
|
Zoals ik al in mijn voorstel-topic vermeldde, wil ik een 2de turbo op de 525tds 6 cilinder diesel schroeven. Omdat ik geen ervaring of knowhow heb hierover, whatsoever wil ik graag helder krijgen hoe ik dat kan doen.
Ik heb 2 dezelfde motoren 1 goede en 1 donor. Van de donor wil ik dan de turbo pakken (die gelijk is aan de andere turbo) en die erbij plaatsen, kan dat? En zo ja, op welke manier?
Of moet ik een kleinere en een grotere turbo hebben, en hoe en waar moeten die dan gemonteerd worden? Ik heb al iets gelezen over in serie of parallel.
Een donor spruitstuk heb ik er dus ook al bij, daar moet ik waarschijnlijk in gaan zagen en lassen etc. Maar dat is geen probleem.
Ik ben benieuwd wat voor ideëen jullie hierover hebben.
Bedankt,
Arjan |
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 8:10 Onderwerp: |
|
|
|
er zullen hier niet veel mensen zijn die ervaring hebben met plaatsen van tubo's _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| roadracer Junior Member
| Geregistreerd op: 5 Juli 2008 | Posts: 136 | Woonplaats: ninove |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 9:18 Onderwerp: |
|
|
|
ik hoor dat je geen verstand hebt van motoren dan zou ik er afblijven ook |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 10:19 Onderwerp: |
|
|
|
Nou, ik heb wel wat verstand ervan hoor, en ook hulp.
Ik wil gewon weten wat de beste manier is om een 2de turbo erbij te plaatsen en waarmee ik dan evt rekening moet houden.
|
|
Naar boven |
|
|
| roadracer Junior Member
| Geregistreerd op: 5 Juli 2008 | Posts: 136 | Woonplaats: ninove |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 10:23 Onderwerp: |
|
|
|
volgens mij kan dit niet doordat je maar 1 turbogat hebt en je motor voorzien is op 1 turbo en waarschijnlijk de kracht van 2 turbos niet overleefd |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 11:19 Onderwerp: |
|
|
|
roadracer schreef: |
volgens mij kan dit niet doordat je maar 1 turbogat hebt en je motor voorzien is op 1 turbo en waarschijnlijk de kracht van 2 turbos niet overleefd |
Mwah, je belast de motor natuurlijk niet continu met vollast, dus de motor overleeft het wel. (zeker de 6 in lijn van BMW)
Probleem is wel inderdaad waar plaats je de 2de turbo, in serie of parallel? Aanpassingen zijn zeker nodig aan het uitlaatspruitstuk.
Is er iemand die hier kijk op heeft?
grt,
Arjan |
|
Naar boven |
|
|
| RN_style Silver Member
| Geregistreerd op: 31 Maart 2010 | Posts: 1631 | Woonplaats: (België) |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 15:51 Onderwerp: |
|
|
|
Koop dan van de eerste keer een supper groote turbo die dan 2 kleine vervangen , zal bijna op het zelfde neer komen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 16:23 Onderwerp: |
|
|
|
Dat is niet helemaal waar..
Een grote turbo zal later opspoelen en dus ook in een hoger toerengebied pas actief zijn met als doel hogere topsnelheid.
Een kleine turbo spoelt eerder op en dus in een lager toerengebied actief zijn met als doen snellere acceleratie.
Mooist is om én een kleine én een grote turbo te plaatsen, zodat je de voordelen van beide turbo's (acceleratie en topsnelheid) combineert. _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 16:35 Onderwerp: |
|
|
|
Chaoth schreef: |
Mooist is om én een kleine én een grote turbo te plaatsen, zodat je de voordelen van beide turbo's (acceleratie en topsnelheid) combineert. |
Dat is wat ik bedoel!
Nu heb ik de beschikking over 2 dezelfde formaten turbo, maar dan wil ik misschien een kleinere turbo erbij plaatsen.
Maar moet ik die dan ervoor plaatsen? Of beter gezegd de kleinere op de plaats waar de grote nu zit en de grotere erachter? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:18 Onderwerp: |
|
|
|
Mij lijkt het het meest logisch twee kleinere te plaatsen, ieder 3 cilinders aanblazend.
Maar ik heb echt NUL ervaring met Turbo's en dat blijft ook zo _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:34 Onderwerp: |
|
|
|
Heeft er dan iemand een link naar een forum waar ik meer over Turbo's te weten kan komen? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:35 Onderwerp: |
|
|
|
http://www.lmgtfy.com/?q=turbo+forum _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:42 Onderwerp: |
|
|
|
hehe, lol... zo ben ik dus ook hier terecht gekomen..
Je hebt vandaag een boterham met grapjes op zeker?
|
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Wo 4 Mei 2011, 6:49 Onderwerp: |
|
|
|
Nee.. Hij heeft zijn lolbroek en zijn grapjas aan
Maar eerlijk is eerlijk... het is wel een technisch zeer specifieke vraag, waar niet veel mensen (genoeg) ervaring mee hebben. _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| ArRi3 Newbie
| Geregistreerd op: 2 Mei 2011 | Posts: 8 | |
|
Geplaatst: Wo 4 Mei 2011, 6:57 Onderwerp: |
|
|
|
Oke, fair enough.
Ik zal verder zoeken naar een forum waar mensen met deze specifieke kennis zijn.
Bedankt voor jullie bijdrages!!!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|