Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Airbags & sleutelen aan auto's... wat is nu waar?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 2 Apr 2011, 11:12    Onderwerp: Airbags & sleutelen aan auto's... wat is nu waar? Reageer met quote

Over sleutelen aan wagens waarin standaard airbags zijn voorzien, hoor ik nogal uiteenlopende verhalen. Veel waarschuwen dat het gevaarlijk kan zijn, omdat die plots zouden kunnen afgaan.

Enkele stellingen die ik recent gelezen heb (in 't groen is mijn eigen commentaar):
  1. Als je aan een wagen sleutelt voorzien van airbags, dien je de accu los te koppelen omdat de airbags plotseling zouden kunnen afgaan.
    Na loskoppelen van de accu, draai de sleutel op contact en duw het rempedaal helemaal in, om te zorgen dat stroom die nog in condensatoren zit opgeslagen wordt verbruikt.
    Dus rijden in een auto in extreme omstandigheden is veilig met een airbag (gaat immers af bij ongeveer 2x zoveel G-kracht als vol in je remmen gaan zou hebben), maar een dashboardpaneeltje eraf trekken is onveilig? Wie kan me dit uitleggen?
    Het gedeelte over het ontladen van de condensator houdt wel steek, zie punt 2 voor een variant hierop.


  2. Als je aan een wagen sleutelt voorzien van airbags, dien je de accu los te koppelen omdat de airbags plotseling zouden kunnen afgaan.
    Na loskoppelen van de accu moet je de wagen 3 dagen laten staan, omdat sommige condensatoren hun stroom 72 uur vasthouden en nog steeds de airbag kunnen laten afgaan.
    Dit verhaal lijkt mij persoonlijk dus dikke b*llsh*t. Het aanzetten van verbruikers zal condensatoren toch altijd ontladen? Als ik kijk naar de powercap van m'n installatie, was het openen van de deur al genoeg om na enkele seconden het interieurlampje te zien uitdoven, als de cap was leeggetrokken...
    Nochtans kwam dit verhaal van een erkende garagist af.


  3. Je kunt veilig aan een wagen sleutelen die voorzien is met airbags, zonder de accu los te koppelen. Het airbagsysteem is gekoppeld aan de contactstand van de wagen, dus zolang je je sleutel uit het contactslot verwijderd laat is alles veilig.
    Geen idee of dit waar is. Zoiets simpels staat natuurlijk wel lijnrecht tegenover vorige stellingen...

Wie oh wie kan me hier nu eens wat duidelijkheid over geven? Question

Exclamation Let wel, ik heb het dus NIET over sleutelen aan de airbags zelf, en ook NIET over onverantwoord draadjes gaan verbinden en maar kijken wat er gebeurt!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 3 Apr 2011, 1:15    Onderwerp: Reageer met quote

Ik sleutel vaak zat aan mijn auto zonder de accu los te koppelen.
Moet ik werken aan iets waarvoor de airbagsystemen losmoeten (bijv. stuur of stoelen) dan koppel ik
conform de instructies van Toyota de accu los en wacht 90 seconden voor ik de stekkerverbindingen verbreek.

3 dagen wachten is je reinste kul: dan ben je voor het plaatsen van een niew stuur je auto 3 dagen kwijt!?

Wat WEL van belang is is dat je de draden van een losgekoppelde aibag beter niet
aanraakt, aangezien door een statische ontlading deze dan af ZOU KUNNEN gaan...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB