Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Muziek aansluiten in je auto?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Golf3Davey
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 23 November 2010
Posts: 1
PostGeplaatst: Di 23 Nov 2010, 20:05    Onderwerp: Muziek aansluiten in je auto? Reageer met quote

Beste forum bezoekers,

ik ben is gaan winkelen en heb een setje boxen gekocht en een versterker.
ik heb 2 rockfort boxen gekocht en een rockfort versterker , heb zelf een pioneer radio en heb nog 2 lossen boxjes van pioneer. Nu wil ik mijn  originele boxjes die boven op het dashbord zitte vervangen door die pioneer boxjes en nu wil ik in de deur of in de hoedeplank mijn rockfort boxen aansluiten + mijn versterker. nu komen de vragen

- zal ik die boxen achter in de hoedenplank doen of in de deuren ? wat geeft het beste geluid? wat is wijsheid?

- Hoe sluit je alles aan hebben jullie een schema? (ik weet het een beetje maar nog niet helemaal) En waar moet ik op letten? mischien nog een tip?

m.v.g Golf3 Davey
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 23 Nov 2010, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

Aansluitschema zit normaal bij de versterker meegeleverd. Als je compleet nieuw bent, begin dan maar eens met 12VHifi door te lezen, hier vind je heel veel nuttige informatie op een duidelijke manier uitgelegd. En blader eens door de topics hier in het ICE forum, het is al talloze keren besproken.

Wat je doet hangt af van je eigen wensen. Ik hou van geluidskwaliteit en zou gaan voor een composet voorin (woofers in deuren, tweeters op dashboard of langs A-stijlen), en een sub achterin. Achterspeakers mis ik zelf niet, maar kun je zonder versterker zacht op de radio laten meespelen.

Aansluiten in 't kort:
  • Versterker
    • +12V aansluiting: lange kabel (ongeveer 5m) die dik genoeg is (berekenen van juiste dikte kan op 12VHifi) trekken naar de motorruimte, aansluiten direct op de pluspool van de accu. Zekeren met hoofdzekering zo dicht mogelijk bij de accu.
    • Ground: aansluiten met een kabel even dik als de voedingskabel, op een massapunt in de buurt (bijvoorbeeld gordelbout achterin). Massapunt blank schuren voor goed contact, en degelijke kabeloog gebruiken.
    • Rem: dit is de remote, om de versterker door de radio te laten aanschakelen. Trek een kabeltje (moet niet dik zijn) naar de radio, en sluit deze op de blauwe of blauw-witte remote kabel van de radio aan. Let op: 1 van de 2 geeft alleen stroom met de radio aan (dus niet met cd of andere bronnen), die is voor electrische antenne. Je moet die hebben wat stroom geeft met de headunit aan, ongeacht welke bron er speelt. Zie handleiding van de radio voor info.
    • Speakers: spreekt voor zich denk ik. Kanalen bruggen voor een sub: zie handleiding versterker.
    • Input: leg een RCA kabel naar de uitgangen van de headunit (radio) toe. Gebruik goed afgeschermde kabels van een degelijk merk, bedoeld voor gebruik in de auto. Leg ze best rechts, niet in de buurt van de voedingskabel, originele kabelbomen van de auto, ECU, brandstofpomp... omdat deze kabel nogal storingsgevoelig is.

  • Speakers
    • Plus op plus, min op min. Kan niet missen. Andersom kan ook, maar dan speel je uit fase. Als je niet weet wat dit wil zeggen, kun je je er beter even goed in verdiepen eerst anders heeft het weinig zin.
    • Heb je een composet, staan normaal de connecties aangeduid op het scheidingsfilter. Speakerkabel van de versterker gaat naar filter, en van daaruit kabel naar woofer en naar tweeter.

Verdiep je ook even goed in het afstellen, anders zal het oftewel niet optimaal spelen, ofwel vervormen. In dat laatste geval kan dit leiden tot schade aan je speakers. En dit heeft puur te maken met afstelling, en niet met teveel vermogen van de versterker!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 24 Nov 2010, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse,

In mijn Lancer had ik de voedingskabel rechts lopen (passagierskant) en de RCA kabel links (bestuurderskant)

Nu is het zo dat je een keer aangaf dat het beter is het om te draaien, omdat de ECU aan de bestuurderskant zit.

Nu het volgende: er was alleen een geschikte doorvoor door het schutbord aan de passagierskant, waardoor de RCA kabel en voedingskabel elkaar dus moeten kruisen.

Zorgt dit dan ook niet voor verstoring?
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Do 25 Nov 2010, 5:32    Onderwerp: Reageer met quote

in principe moet je ze gescheiden houden maar ik heb zoveel voedingen en rca's dan kan je niet anders als ze kruisen

en kruisen is minder erg als parralel aan elkaar leggen  Wink
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 25 Nov 2010, 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

In principe is de richtlijn dat je RCA kabels uit de buurt van voedingskabels moet houden. Zowel die van de versterker als die van de auto zelf (en die lopen meestal links). Kruisen kan weinig kwaad, maar leg ze geen 3 meter langs mekaar.
Verder gewoon uitproberen, en na aansluiten laten testspelen (ook met de motor aan) vooraleer je alle panelen weer op hun plek schroeft.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB