Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Marco Junior Member
| Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Do 20 Jan 2005, 20:06 Onderwerp: Wie kent echt iets van motortechniek? |
|
|
|
Ik heb de laatste dagen overal op t forum zitten neuzen en kom soms wel op grappige discussies uit.
Nu vraag ik me af (niet slecht bedoeld) zijn er eigenlijk veel personen die veel weten over de motor of weten de meesten maar van links en rechts dingen te horen?
Zijn er die automechanica gestudeerd hebben of in een gararge werken?Waar ik op neer wil komen, of een motor nu 100, 200 of 300.000 km heeft doet niets aan de zaak of ie nog in goede staat is of niet en ik spreek niet over diesels.
Ik heb ooit een tekst gelezen in een reclame boekje van Honda van een civicske 1600 met 700000km zonder ooit aan de motor gewerkt te zijn buiten alle onderhoudswerkzaamheden natuurlijk.
Ik geef wel toe dat dit een grote uitzondering is en daarmee dat die ook in dit boekje mocht verschijnen.
En er hangt natuurlijk ook veel of van de techniek van de motor(lees als merk).
En iedereen moet toegeven dat ze in het oosten dikwijls betrouwbaarder zijn. Nu mag iedereen beleefd en gezond discussiëren... |
|
Naar boven |
|
|
| veilsidesupra Advanced Member
| Geregistreerd op: 19 Oktober 2003 | Posts: 514 | Woonplaats: Woerden |
|
Geplaatst: Do 20 Jan 2005, 20:14 Onderwerp: |
|
|
|
ik doe nu een opleiding motorvoertuigentechniek dus zou er wel iets vanaf moeten weten, maar nog nie zoveel want ben nog nie zo lang bezig _________________ It's not how you stand next to your car, it's how you race your car. Ya'll better learn that!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 2:09 Onderwerp: |
|
|
|
700k is wel veel zeg!
Maar goed er komt natuurlijk een hoop bij kijken... Ik heb geen opleiding techniek en doe het met wat ik van anderen leer, maar ik weet wel dat goed onderhoud het belangrijkste is om veel km's met een motor te kunnen maken.
Tuning op een verkeerde manier (wat helaas veel gebeurd) kan die levensduur ernstig verkorten.
En idd het ene merk/type is wat duurzamer dan de andere, maar nogmaals goed onderhoud, preventief onderdelen vervangen en natuurlijk ook de omgang met het blok zijn belangrijke punten voor een lang leven _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 7:45 Onderwerp: |
|
|
|
Ik heb niet geleerd ervoor op een officiele opleiding, werk niet in een garage, maar heb al een aantal motors vanaf de grond af aan opgebouwd voor veel hogere vermogens te kunnen geven dan wat ze konden vanaf fabriek...
Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.
Mazda MX5 van n ouwe maat (may he rest in peace): FE-DOHC blok van een 626 in gelepeld, met dezelfde configuratie als mijn ouwe blok uit de 626 GT.
Het halen van de 700.000?? Poeh, als je zo'n rijder bent die enkel en alleen lange afstanden rijd, zn motor nooit op zn toeren jaagt en altijd rustig en beheerst rijd, goed onderhoud enzo dan moet dit best mogelijk zijn... Denk wel dat die beste man al eens een radiatortje heeft moeten wisselen, koppakking, rotor en verdelerkap etc etc, maar goed dit reken ik tot normaal slijtage onderhoud. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 17:00 Onderwerp: |
|
|
|
Ik ben Automonteur van beroep dus ja ik heb wel verstand van autotechniek en dan vooral Nissan. Maximus
gr Ruud _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 17:04 Onderwerp: |
|
|
|
Fijn om eindelijk te weten waar t ontluchtingsschroefje van t koelsysteem zit bij de primera ja Bedankt nog _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| williamrtd Advanced Member
| Geregistreerd op: 4 Januari 2004 | Posts: 541 | Woonplaats: rotterdam |
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 19:44 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.
|
Hoe heb je dat in G*dsnaam voor elkaar gekregen dan????? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Vr 21 Jan 2005, 20:12 Onderwerp: |
|
|
|
Hey Ruud,
Mechanic Wedgie schreef: |
heb wel verstand van autotechniek en dan vooral Nissan. |
Revisie van een carburateur van een GA16DS uit een
100NX, wat mag dat normaal gesproken kosten??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 22 Jan 2005, 6:22 Onderwerp: |
|
|
|
williamrtd schreef: |
Maximus schreef: |
Extreme, Mazda 626 GT (type GD): FE-DOHC blok, van 148 pk naar 427 pk.
Nissan Maxima (US model): VQ30DE blok, van 193 pk naar 372 pk.
|
Hoe heb je dat in G*dsnaam voor elkaar gekregen dan????? |
Mazda FE-DOHC blok (2.0i-16v) is gewoonweg t bizarste project ooit... Kocht die auto in niet rijdende staat, kop lag van t blok af en roest zat in de cilinders... Ding moest dus gereviseerd worden, en ik dacht, als je t doet, doe t dan goed... volgende gebeurd:
-Opgeboord van 86 naar 87
-kleppen van een Nissan 300 TT
-DSM 460CC injectoren
-gasklephuis van een 2.2i automaat (F2-SOHC 2.2i-12v blok)
-aluminium krukaspoelie
-aluminium vliegwiel
-VR6 dubbel titanium klepveren
-ARP kopbouten
-krukas van een 2.2i gebruiken
-en daar gesmede lage compressie zuigers aan vast maken (voor Honda)
-gesmede drijfstangen
-met als resultaat een 2.2i-16v
-Turbonetics T3/TO4E Hybrid Turbo
-Turbonetics Evolution 35mm Wastegate
-TSI High Flow Front-Mount Intercooler
-TSI Blow Off Valve (BOV)
-5de injector
-DTA stand alone engine management
-Blok laten blueprinten
-Cryo treated + shot peened versnellingsbak van de F2-SOHC motor (2.2i-12v)
-3 inch free flow exhaust vanaf turbo tot achter
-Water en Spiritus (alcohol) injectie (jammer genoeg bestond aquamist nog niet)
Het nissan VQ30DE blok was minder moeite hoor, Vortech V1 S/C met pulley voor 10 PSI laaddruk, en JWT ECU... was nog lang niet klaar met deze wagen toen ie geript werd echter zal k t met de huidige max in de toekomst anders doen, niks meer te supercharger, 1 keer, maar never meer... niet echt spectaculair vind ik, kreeg pas full boost bij 5800 toeren, en bij 6500 toeren was t al over met de fun... was bij t turbo blok toch net ietsje anders , dus wat mij betreft wordt de huidige max turbo geblazen als mn financiën het toelaten... dure projectjes... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Marco Junior Member
| Geregistreerd op: 15 Januari 2005 | Posts: 147 | Woonplaats: België |
|
Geplaatst: Za 22 Jan 2005, 9:48 Onderwerp: |
|
|
|
Hoi Ruud,
Jij kan me dan misschien volgen met mijn redenatie?
Als je een Nissan, Toyota, Honda, Mazda hebt en er zullen er nog wel enkelen zijn met een +- 2lieter motor en je rijdt daar mee voor dagelijks gebruik(iedereen trekt wel eens graag op) dat die zeker niet versleten hoeft te zijn op 200000km en gerust zijn weg kan voortzetten naar 3à400000km.
Ik vind het zo stom van die vooroordelen(vooral van ouw mensen)van
"oeioei, al 180000km, das al ne ouwe auto, die zou ik zeker nie kopen want ge weet nie...blablabla Toch? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 22 Jan 2005, 11:51 Onderwerp: |
|
|
|
Marco, ik kocht mijn (weliswaar 1.6) Nissan 100NX met 204dkm op de teller...
Nog helemaal geen problemen gehad en er staan er inmiddels weer 40duizen meer op... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Za 22 Jan 2005, 13:33 Onderwerp: |
|
|
|
KM.stand zegt niks, waarom wil iedereen een auto met maar 40.000km hebben van 8 jaar oud, die is noooit warm geweest en heeft veel meer gesleten dan een auto uit Duitsland met 180.000 op de teller, daar zijn lange stukken mee gereden en daar lijd een motor niet zoveel van.
En een Nissan kan hoge km.standen aan maar andere merken ook.
@Saphire, ik weet geen prijzen dus ik kan je niet helpen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 22 Jan 2005, 15:37 Onderwerp: |
|
|
|
Km stand wil niks zeggen, een auto is geheel af te trappen binnen de 100.000 km met t grootste gemak, rijd gewoon t blok nooit goed warm en trap flink door tot aan de toerenbegrenzer vol gas...
Maar je kunt ook een blok al 3 ton rijden en het blok nog in uitmuntende staat hebben... (Huidige Maxima van me heeft 260.000 km op de klok, en dat blok is nog perfect, compressietest en oliemonster hebben bewezen dat t blok nog in uitmuntende staat is. Enige dat ik moet vervangen is de puley van de airco, dies gaar). Mijn tip, voor je die auto koopt, laat ff compressietest uitvoeren en eventueel een oliemonster nemen om te testen, dan weet je wat het blok zn staat is. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|