Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Ontluchting motor

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Sibiza1.3
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Augustus 2008
Posts: 41
Woonplaats: Wageningen
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 7:43    Onderwerp: Ontluchting motor Reageer met quote

Mijn slangetje van mijn carter ontluchting is lek, poreus enzo, ik kan er nog wel mee doorrijden (zeggen ze..) maar ik ben 'zuinig' met me auto (moest net me koppakking vervangen  Embarassed ), dus ik wil er wel graag een nieuwe in hebben. Probleem is, ik heb een Seat Ibiza CLX uit januari '92 (zeg maar type <1991), en bij mijn Seat dealer in de buurt stond de auto niet meer in het bestand Shock. Weet iemand een goed adresje om dit te krijgen, of een eventuele andere oplossing, omdat in dit slangetje toch geen druk staat, maar wel warme lucht en mistige olie doorheen komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Je zou een lokale automaterialenzaak kunnen proberen, maar ik geef je niet veel kans dat ze die daar wel hebben. Is het een voorgebogen slang of is het gewoon een rechte slang? Als het gewoon een rechte slang is kan je gewoon ergens een stuk slang kopen van hetzelfde materiaal en dezelfde diameter.

Overigens kan een lekkende carter ontluchting slang niet echt kwaad. Enige wat gebeurd is dat je blok een beetje valse lucht aanzuigt en daardoor wat minder mooi kan lopen. Maar schadelijk is het niet echt.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Sibiza1.3
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Augustus 2008
Posts: 41
Woonplaats: Wageningen
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

Je blok is verder toch luchtdicht..? Of ik heb de verkeerde benaming gegeven, iig het is de slang die vanaf je motorkap (op de motorkop, bovenste onderdeel vd 3) richting de LMM gaat. Het zorgt er iig voor dat de lucht in de motorkap kan bewegen (en dus de tuimelaars). Correct me if I'm wrong. Deze buis kan je toch net zo goed alleen aan de kant van de motor aansluiten, en de slang naar beneden gaat? Je verliest wel heel ietsje olie maarjah..

De slang is voorgebogen, loopt snelgemaakt zo:


richting LMM
--|
  |______
             |
             aan motor
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

De carterontluchting zorgt er (onder andere?) voor dat de olie dampen weg kunnen in je cilinderkop. Bij mij is de slang gemonteerd op het kleppendeksel en loopt naar het gasklephuis. Dit zal bij jou denk ik ook het geval zijn.

Normaal gesproken werkt een motor vaccuum. Als jij dus die slang maar aan 1 kant aansluit (aan het kleppendeksel zoals jij zegt) dan zuigt je motot heel veel valse lucht aan en zal die beroerd gaan lopen. Kan je eens testen door je motor gewoon stationair te laten lopen en dan eens ff de olievuldop loshalen, dan krijg je een idee hoe die dan zou lopen.
Die slang moet dus altijd zo gemonteerd worden zoals het hoort (dus beide kanten moeten aangesloten zijn).
En aangezien de slang die jij nodig hebt voorgebogen bochten heeft kan je dus niet met een los stuk slang werken helaas. Als eerste zou je een aantal automaterialen zaken kunnen proberen of die dit nog leveren en anders zou je eens kunnen navragen bij een seat/ibiza liefhebbers forum of daar misschien nog iemand zo'n slang heeft liggen.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
mike ed9
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 17 Februari 2008
Posts: 519
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb ook zon slang, maar ik heb hem los gehangen en er een filtertje op gedaan..

die zijn er speciaal voor te koop.. carterontluchtingsfiltertjes genaamd..

bij een CRX is dit alleen maar beter als standaard, omdat de olie dampen in de gasklep voor een plakkerige gasklep kan zorgen.. (met zon filtertje niet meer)
_________________

antigram schreef:
wat ben ik toch een deugniet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

Bij zowel mijn NX als nu bij mijn Aygo zat de carterventilatie dan blijkbaar
toch veel beter aangesloten dan bij jullie: de slang liep/loopt namelijk van
het kleppendeksel naar de airbox en sluit daarop aan VOOR het luchtfilter.

Alle (plakkerige) troep wordt dus mooi afgevangen in het filter, zoals het
hoort en zou de slang onverhopt lek raken dan zuig je dus GEEN valse lucht,
omdat de extra aanvoer plaats vindt VOOR het filter en VOOR de MAF...

En eerlijk gezegd denk ik dat ook Honda en Seat zo slim zijn het zo aan
te sluiten en dat niet alleen Nissan en Toyota die wijsheid bezitten...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag mij zowiezo wel vaker af waarom ze de carterontluchting bij het inlaat traject uit laten komen. Dat is toch behoorlijk warme lucht neem ik aan? En dat wil je juist niet aanzuigen...  Confused
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zoveel lucht trek je daardoor niet naar binnen hoor!
In principe is je blok "dicht", maar door kleine lekken rond de zuigers en dergelijke kan er een
lichte overdruk ontstaan in je carter. Die moet weg kunnen en dat gebeurt via de carterventilatie.

Als er geen lek is komt er ook geen luct door, net als
wanneer je probeert te drinken door een dichtgeknepen rietje.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Holblood
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 27 Augustus 2008
Posts: 147
PostGeplaatst: Di 11 Nov 2008, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

ze zetten er toch ook wel van die filtertjes op?

en anders brezan ofzow?
_________________

www.Fanatic-Tuners.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB