Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 7:43 Onderwerp: Ontluchting motor |
|
|
|
Mijn slangetje van mijn carter ontluchting is lek, poreus enzo, ik kan er nog wel mee doorrijden (zeggen ze..) maar ik ben 'zuinig' met me auto (moest net me koppakking vervangen ), dus ik wil er wel graag een nieuwe in hebben. Probleem is, ik heb een Seat Ibiza CLX uit januari '92 (zeg maar type <1991), en bij mijn Seat dealer in de buurt stond de auto niet meer in het bestand . Weet iemand een goed adresje om dit te krijgen, of een eventuele andere oplossing, omdat in dit slangetje toch geen druk staat, maar wel warme lucht en mistige olie doorheen komt. |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 10:00 Onderwerp: |
|
|
|
Je zou een lokale automaterialenzaak kunnen proberen, maar ik geef je niet veel kans dat ze die daar wel hebben. Is het een voorgebogen slang of is het gewoon een rechte slang? Als het gewoon een rechte slang is kan je gewoon ergens een stuk slang kopen van hetzelfde materiaal en dezelfde diameter.
Overigens kan een lekkende carter ontluchting slang niet echt kwaad. Enige wat gebeurd is dat je blok een beetje valse lucht aanzuigt en daardoor wat minder mooi kan lopen. Maar schadelijk is het niet echt. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Sibiza1.3 Starting Member
| Geregistreerd op: 1 Augustus 2008 | Posts: 41 | Woonplaats: Wageningen |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 11:12 Onderwerp: |
|
|
|
Je blok is verder toch luchtdicht..? Of ik heb de verkeerde benaming gegeven, iig het is de slang die vanaf je motorkap (op de motorkop, bovenste onderdeel vd 3) richting de LMM gaat. Het zorgt er iig voor dat de lucht in de motorkap kan bewegen (en dus de tuimelaars). Correct me if I'm wrong. Deze buis kan je toch net zo goed alleen aan de kant van de motor aansluiten, en de slang naar beneden gaat? Je verliest wel heel ietsje olie maarjah..
De slang is voorgebogen, loopt snelgemaakt zo:
richting LMM
--|
|______
|
aan motor |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 20:22 Onderwerp: |
|
|
|
De carterontluchting zorgt er (onder andere?) voor dat de olie dampen weg kunnen in je cilinderkop. Bij mij is de slang gemonteerd op het kleppendeksel en loopt naar het gasklephuis. Dit zal bij jou denk ik ook het geval zijn.
Normaal gesproken werkt een motor vaccuum. Als jij dus die slang maar aan 1 kant aansluit (aan het kleppendeksel zoals jij zegt) dan zuigt je motot heel veel valse lucht aan en zal die beroerd gaan lopen. Kan je eens testen door je motor gewoon stationair te laten lopen en dan eens ff de olievuldop loshalen, dan krijg je een idee hoe die dan zou lopen.
Die slang moet dus altijd zo gemonteerd worden zoals het hoort (dus beide kanten moeten aangesloten zijn).
En aangezien de slang die jij nodig hebt voorgebogen bochten heeft kan je dus niet met een los stuk slang werken helaas. Als eerste zou je een aantal automaterialen zaken kunnen proberen of die dit nog leveren en anders zou je eens kunnen navragen bij een seat/ibiza liefhebbers forum of daar misschien nog iemand zo'n slang heeft liggen. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| mike ed9 Advanced Member
| Geregistreerd op: 17 Februari 2008 | Posts: 519 | |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 20:39 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb ook zon slang, maar ik heb hem los gehangen en er een filtertje op gedaan..
die zijn er speciaal voor te koop.. carterontluchtingsfiltertjes genaamd..
bij een CRX is dit alleen maar beter als standaard, omdat de olie dampen in de gasklep voor een plakkerige gasklep kan zorgen.. (met zon filtertje niet meer) _________________
antigram schreef: |
wat ben ik toch een deugniet |
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:08 Onderwerp: |
|
|
|
Bij zowel mijn NX als nu bij mijn Aygo zat de carterventilatie dan blijkbaar
toch veel beter aangesloten dan bij jullie: de slang liep/loopt namelijk van
het kleppendeksel naar de airbox en sluit daarop aan VOOR het luchtfilter.
Alle (plakkerige) troep wordt dus mooi afgevangen in het filter, zoals het
hoort en zou de slang onverhopt lek raken dan zuig je dus GEEN valse lucht,
omdat de extra aanvoer plaats vindt VOOR het filter en VOOR de MAF...
En eerlijk gezegd denk ik dat ook Honda en Seat zo slim zijn het zo aan
te sluiten en dat niet alleen Nissan en Toyota die wijsheid bezitten... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:36 Onderwerp: |
|
|
|
Ik vraag mij zowiezo wel vaker af waarom ze de carterontluchting bij het inlaat traject uit laten komen. Dat is toch behoorlijk warme lucht neem ik aan? En dat wil je juist niet aanzuigen... _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 9 Okt 2008, 21:48 Onderwerp: |
|
|
|
Zoveel lucht trek je daardoor niet naar binnen hoor!
In principe is je blok "dicht", maar door kleine lekken rond de zuigers en dergelijke kan er een
lichte overdruk ontstaan in je carter. Die moet weg kunnen en dat gebeurt via de carterventilatie.
Als er geen lek is komt er ook geen luct door, net als
wanneer je probeert te drinken door een dichtgeknepen rietje. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Holblood Junior Member
| Geregistreerd op: 27 Augustus 2008 | Posts: 147 | |
|
Geplaatst: Di 11 Nov 2008, 22:22 Onderwerp: |
|
|
|
ze zetten er toch ook wel van die filtertjes op?
en anders brezan ofzow? _________________
www.Fanatic-Tuners.com |
|
Naar boven |
|
|
|
|