Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

BMW Tunen

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 19:21    Onderwerp: BMW Tunen Reageer met quote

Hallo iedereen, ik ben Michael en heb nu bijna 2 maanden het rijbewijs, en heb mijn zinnen gezet op de BMW E36 325i Coupe die ik geheel naar eigen smaak wil ombouwen en ook flink wat aan de motor knutselen.

Ik heb 2 jaar ervaring in de autotechniek dus ben geen leek, maar ook geen professor.

Vandaar dat ik toch een aantal vragen had gewoon over tunen in het algemeen :

- Als je een Turbo/Supercharger (kweet nog niet welke ik wil, waarschijnlijk Turbo) klopt het dan dat je per se ook de zuigerveren, koppakking en nog andere dingen mee moet vervangen, of ligt dat aan het vermogenwinst/compressie veroorzaakt door de turbo/supercharger?

- Wanneer is het echt noodzakelijk een betere krukas, nokkenas, stevigere klepveren en de hele mikmak te gaan vervangen, bij ong. hoeveel vermogenwinst?

- Als ik een Turbo installeer zit daar dus ook een turbo spruitstuk bij.
Dan kan ik dus niet meer een uitlaatsysteem vanaf het uitlaatspruitstuk monteren maar pas daarna?

En ja eigenlijk is dus de grote vraag : als ik bijv. een Turbo, luchtfilter, bougies, uitlaatsysteem, remmenset allemaal op mijn BMW doe, MOET ik dan nog meer vervangen, is het aan te raden, waarom en wat zal dat +/- kosten?

Daar ben ik erg benieuwd naar.

Ik zou erg blij zijn als iemand met wat tuning ervaring of meer kennis van auto's zijn kennis met me kon delen voor ik wanneer het zover is halsoverkop al die spulletjes installeer... lol  Razz
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mike ed9
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 17 Februari 2008
Posts: 519
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

stel je even voor, wel zo netjes.. ( is een topic voor )

en dan zou ik zeggen, ga eens op een bmw forum zoeken, die weten er wss een stuk meer van, want niet elke motor is zoals je zelf ook wel weet hetzelfde.. bijv bij een 2cv moet je bij 5pk winst je krukas vervangen en bij een supra pas bij 400 pk winst.. kan nogal verschillen zegmaar..

succes
_________________

antigram schreef:
wat ben ik toch een deugniet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat heb ik zojuist gedaan, had ik beter andersom kunnen doen idd mijn excuses.

Ja daar zoek ik regelmatig naar op google maar vind eigenlijk geen topics daarover.
Inderdaad niet elk merk is hetzelfde maar BMW E36 word vrij veel gereden,
Het zou toch kunnen dat er hier iemand lid is die er wel meer van af weet?
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Persoonlijk zou ik niet aan een Turbo beginnen op een BMW die bedoeld is voor op de openbare weg. (oudere) BMW motoren kunnen niet zo goed tegen turbo's, of je moet een gigantisch budget hebben om allerlei onderdelen te vervangen..

Het volgende zullen meerdere je nog gaan zeggen. Je hebt 2 maanden je rijbewijs en rijd een 325i met op papier 192pk. Naar mijn mening is dat vermogen al véél te veel voor iemand die nog 0,0 ervaring heeft op de weg. Alleen daarom al lijkt het mij niet zo slim om een turbo op je blok te schroeven!

Maar als je het toch wil doen. Wat is je budget? Wat heb je aan je onderstel gedaan? Wat ben je van plan met je onderstel? Welke upgrades voor je remmen heb je gemonteerd of ben je van plan? Welk differentieel/bak ga je eronder hangen zodat je een beetje normale overbrenging in combinatie met het vermogen houd? Etc. etc. etc. etc. (en dan ben je dus nog niet eens met je blok begonnen..)

Ik ken wel een aantal mensen die een turbo op hun bmw hebben geschroefd (e30's en e36's), maar die gebruiken die wagens alleen als circuitwagens en hebben er behoorlijk wat geld in gepompt Wink
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96


Laatst aangepast door spurlie op Za 16 Aug 2008, 21:05, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, kijk dat is al fijn om te horen.
Geen Turbo dus.

En wat betreft die 192PK, alles went  Razz
Nee, het mag idd ook wel wat minder alleen is dat best geinig :
een E36 320 kost evenveel als een 325
en een 325 heeft veel aanbod wat betreft turbo/superchargers
Dat vind ik dus aantrekkelijk voor 'the longer run'

Mijn budget is vanaf Oktober (hopelijk) zo'n 1000 Netto per maand kan meer zijn met lange oefeningen (defensie).

Nou ik zou het erg mooi vinden om eigenlijk zo weinig mogelijk met
het onderstel en differentieel/versnellingsbak te hoeven doen.

Tenzij er dingen vervangen MOETEN worden wat dus ook mijn vraag in dit topic is.
Remmen word zoiezo vervangen, schijven met groeven, remblokken, kabels heel de onzin.
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Als jij meer vermogen uit een wagen gaat halen MOET je wel je onderstel gaan aanpassen, anders ben je niet al te slim bezig vind ik..
Vermogen vind ik persoonlijk ook van ondergeschikt belang ten opzichte van wegligging (hoewel genoeg vermogen natuurlijk wel fijn is). Iedere idioot kan gasgeven op een recht eind, maar in het bochtenwerk wordt het verschil gemaakt Wink

En dat een 320i even duur is als een 325i (en de meeste zijn gaar) kan gewoon niet kloppen. De gare 325i's zullen inderdaad ongeveer evenveel of zelfs minder kosten dan een nette 320i. Als je wil gaan tjoenen zul je er zowizo zeker van moeten zijn om een wagen te kopen die in technisch uitstekende staat is. Anders zul je al snel aan een revisie moeten denken om daarna meer vermogen uit een blokje te kunnen halen.

Ps. overigens zijn de 320 en 325 blokken hetzelfde. Enige verschil is dat de 320 een kleinere cilinderinhoud heeft.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ok ja ik zou zo niet weten wat je aan een onderstel moet vervangen.
En het scheelt echt een paar honderd euro tussen een 320 en 325
Maar voor een beginner is de 318 executive ook wel leuk dat scheelt dan wel weer duizenden euro's...

Mja die wil ik dan niet meteen volstoppen met allerlei tuning materiaal,
Gezien ik uiteindelijk toch richting de zwaardere E36 of zelfs M3 wil.

Dus dat zal dan low budget tuning worden maar goed je hebt nog steeds een goed punt, ik ben wel nog een beginnend rijder  Razz

En inderdaad die blokken zijn bij beiden 6 cilinder in lijn.
Het scheelt wel 42 PK en 500 CC en qua interieur is 325 lijkt het iets beter.
Dus ja voor die paar honderd euro...

En het verhaal over gaar : tja je moet toch ergens mee beginnen dat lees je wel meer hier aan dealer papieren en NAP kun je nog steeds niet zien hoe de auto er aan toe is van binnen, simpele voorbeelden als zuigerveren, dorpels, plaatwerk en de koppeling.
Die gok neem je met een 2de handsje.
En ja zodra ik serieuze plannen heb met een blok gaat revisie er wel aan vooraf dan weet ik al een heel stuk zekerder dat ik ook mijn gang kan gaan.
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

Schokdempers, veren, bussen, ophangrubbers, remmerij, etc.

Het standaard interieur van een 320 of 325 is precies hetzelfde. Alleen zal een 325 waarschijnlijk iets vaker volgestopt zijn met leuke opties zoals bv. een sportinterieur.
Maar nogmaals, het verschil in prijs tussen een 320 en 325 is echt niet maar een paar honderd euro, het is erg naief om dat te denken. Dan heb ik het wel over een 320 in technisch goede staat of een 325 in technisch goede staat, dus 2 gelijkwaardige wagens.

Een 2e handsje hoeft geen gok te zijn. De voorbeelden die je noemt zijn wel degelijk na te kijken. Dorpels en plaatwerk kan je met je ogen checken. Koppeling/remmen/onderstel voel je. Zuigerveren/kleppen/etc kan je checken door een compressie meting te laten doen. Dealer papieren en NAP zeggen idd niet alles over een wagen, maar zo weet je wel of de wagen wel zijn broodnodige onderhoudsbeurtjes heeft gehad.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ok ja ergens wel logisch idd, die dingen die je nu noemt.

En toch is het zo of zie ik nou dingen over het hoofd.
kijk maar op de Occassion Sites o.a. Autoscout24.
Met zoekcriteria KM stand tot 200,000 en Prijs tot 3,000 zie je zowel 318, 320 als 325 erin staan dus wat let mij dan een 325 te nemen.

En nee het is inderdaad maar net hoe veel verstand je er van hebt.
Ik heb nooit een E36 gereden dus wat verteld mij of er wat mis is met het onderstel.

En zo'n compressie meting heb ik nooit eerder van gehoord...
Hoe gaat dat in zijn werk en wat kost dat mij?
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja het is wel te lezen dat je vrij weinig ervaring hebt  Razz  Wink

Neem dan iemand mee die veel verstand heeft van wagens (en het liefst dan nog ervaring met bmw's). Is dat niet mogelijk, zorg dan dat je een afspraak regelt bij een garage in de buurt van de verkoper zodat die de wagen kunnen checken voor jou incl compressie meting etc. Wil de verkoper dit niet weet je direct genoeg en hoef je niet eens te gaan kijken.
Kijk een 325 is wel wat anders dan een 318. Het heeft veel vermogen en zo wordt er meestal ook mee gereden, dus moet je bij een aankoop altijd opletten.

En tuurlijk zullen er genoeg 325's te koop staan voor nagenoeg dezelfde prijs als een 320 bv. Maar denk je dan echt dat die 325's even goed zijn als eentje die een paar duizend meer kost?? Hoewel een hoge prijs natuurlijk ook niet meteen wil zeggen dat een wagen goed is. Het is ook maar net hoe kritisch jij tegen een wagen aankijkt. Wat dat betreft ben ik behoorlijk kritisch. Overigens moet het wel lukken om een redelijk nette e36 325 vanaf 3000 euro te vinden.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Tja ik moet mijn eerste auto nog bij mekaar sparen dus idd geen ervaring mee  Laughing
Maar ik heb een goede kennis die jarenlang een BMW Garage heeft gehad, die kan mij ongetwijfeld bijstaan op die grote dag.

En tja als je voor hetzelfde geld of iets meer (laten we zeggen 4/500 euro) een wellicht netter onderhouden 318 of een wat afgetrapte maar functionerende 320/325 kunt kopen, dan nep ik toch gewoon mezelf als ik een auto met wat vermogen wil?  Confused

Voor zo'n 2000/3000 euro kun je ook geen in nieuwstaat verkerende E36 verwachten vind ik, of je hebt gewoon mazzel dat ie wellicht van een liefhebber is geweest.

En nu ik weel iets nieuws geleerd heb dus meteen de vraag erachteraan :

Met goedkeuring van de dealer kun je die auto in een garage dus op zijn kop zetten, dat ondersteunen garages?
Of moet ik dat even navragen?

En wat kost me dat?
Want stel de auto blijkt toch afgeragd of kapot en het moet betaald worden betaal ik voor niks  Confused
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

BMW_EHV schreef:
En tja als je voor hetzelfde geld of iets meer (laten we zeggen 4/500 euro) een wellicht netter onderhouden 318 of een wat afgetrapte maar functionerende 320/325 kunt kopen, dan nep ik toch gewoon mezelf als ik een auto met wat vermogen wil?  Confused

Als jij daarna honderden of duizenden euro's kwijt wil zijn aan onderhoud zou ik dat absoluut doen  Wink
Een auto kopen is 1, een auto rijden is 2..

Quote:
Met goedkeuring van de dealer kun je die auto in een garage dus op zijn kop zetten, dat ondersteunen garages?
Of moet ik dat even navragen?

En wat kost me dat?
Want stel de auto blijkt toch afgeragd of kapot en het moet betaald worden betaal ik voor niks  Confused

Dat zijn zogenaamde aankoop keuringen. Niet iedere garage doet dat, maar de meeste wel. Dit is een inspectie zodat jij precies weet wat er mankeerd aan de wagen, zo heb je onderhandelingspunten of weet je dat je de wagen gewoon moet laten staan. Bij zo'n inspectie wordt dus niets gerepareerd, is puur en alleen een inspectie. Zal misschien zo'n 50 euro kosten? Verschilt per garage, daarover zal je bij de garage moeten informeren.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 16 Aug 2008, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Nja... nou ik denk nog steeds dat dat echt per auto verschilt dat een 325 echt niet per se meer afgetrapt zal zijn dan een 318.

En dan heb je ook nog het verschil is het 1 onderdeel of 1 punt wat nagekeken moet worden of is het hele blok gewoon naar z'n grootje.
Daarom zei ik al zolang het maar functioneert.

Maar goed nu dat ik weet dat zulke keuringen mogelijk zijn kan ik er dus ook gewoon achter komen, hopelijk is er wel een gezonde 325 te vinden in mijn budget klasse dan rij ik die toch liever dan een 318.

Ik zie het wel tegen de tijd dat ik aan de gang kan bij Defensie.
Ondertussen wilde ik gewoon antwoord op de vragen die ik gesteld heb wat betreft tuning van een E36.

En een site van BMW Tuners zou je verwachten maar ik heb via google en startkabel e.d. gezocht en kwam nergens een site / forum / topic tegen wat betreft BMW Tuning.
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 17 Aug 2008, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hier vind je ongetwijfeld wel wat tussen: BMW startpagina
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
BMW_EHV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Augustus 2008
Posts: 20
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Zo 17 Aug 2008, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Nee hoor, wederom helemaal Niks over E36 Tuning.
Allemaal rare flutsites of clubs met Stock BMW's...
_________________
BMW Power
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB