Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

E30 .. een 1.8 of 2.5??

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bertjeschuurs
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Augustus 2008
Posts: 5
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 17:04    Onderwerp: e30 .. een 1.8 of 2.5?? Reageer met quote

Hoi,, ik ben net nieuw op dit forum.. en dit met name omdat ik een bmw e30 wil gaan kopen.

Ik zit in dubio met de 1.8liter motor of de 2.5..

Aangezien een aantal op dit forum e30 rijden vraag ik me dan ook af,, hoeveel ze beide verbruiken ..

kan iemand mij het verbruik vertellen van beide auto's?

en waar ik op moet letten als ik er een 2e hands koop. ben van plan in duitsland te halen.


Alvast bedankt! Surprised
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 17:31    Onderwerp: Reageer met quote

Zoek op internet een aantal auto's op (bijvoorbeeld op autotelegraaf.nl) en voer het kenteken in op rdw.nl (bij voertuiggegevens raadplegen). Zo kun je erachter komen, maar we hebben ook nog altijd het o zo machtige Google.

En even voorstellen wordt over het algemeen ook wel gewaardeerd.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bertjeschuurs
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Augustus 2008
Posts: 5
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Excuses voor het niet voorstellen  d'oh!

Ik ben Bert(je) Schuurs woon in Wijchen (Gelderland)
ben 18 jaar oud.
Hobby's zijn fitness, car audio

Ik heb al gekeken op google naar verbruik.. maar de een zegt zus en de ander zo.. heel erg verschillend.. en aangezien ik jullie forum betrouwbaar vind vraag ik het hier maar..

Een aantal dingen had ik al gezien waar je op moet letten: roest enz. en de slangetjes die willen nog wel is scheuren, er mag niet te veel roet uit de uitlaat komen als je snel optrekt en remt.. nog meer tips?

en nog steeds de vraag,, het verbruik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het niet weten.. Maar probeer de autotelegraaf en rdw tactiek maar ffies Wink
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

ik denk dat je dan bij spurlie moet zijn, hij is namelijk de man met de e30 Cool
of je moet eens informeren bij een bmw dealer, die weten het altijd  Razz
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Bert, allereerst welkom en natuurlijk leuk dat je interesse hebt in een E30! Very Happy

Ik heb zelf 3 e30's in mijn bezit gehad. Namelijk:
- 316i uit '88, dit is een na facelift model met het 1.8 liter injectie 8 klepper blok van de oudere modellen en heeft 102pk.
- 318iS uit '90, dit is een heel leuk sportief hoog toerig 1.8 liter 16 klepper blok met 137pk.
- 325i uit '89, de 2.5 liter 6 in lijn met 12 kleppen en 170pk.

Allereerst kan ik alle fabeltjes uit de wereld helpen dat een groter blok meteen meer zal verbruiken. Zolang je niet veel korte stukjes rijdt verbruikt een 325i ongeveer evenveel als een 318i. Wat dus uitkomt op een gemiddeld verbruik van 1op10 tot 1op11. Ga je echter veel korte stukjes rijden en heb je een hele zware rechter voet dan schiet het verbruik al snel richting de 1op8. Bij een 325i is het dus vooral belangrijk dat je niet te veel korte stukken rijd (wat overigens voor geen enkele wagen goed is). Als ik een lang stuk naar een meeting rijd met bijna alleen maar autobaan dan haal ik ook nog wel 1op12 of zelfs 1op13.

De meest zuinige e30 is de 318iS. Daarmee haal je vrij gemakkelijk 1op12. Een 318i vanaf '88 is ook nog wel zuinig en zit kort in de buurt van de 318iS kwa verbuik, echter doordat deze wat minder vermogen heeft en je dus meer moeite moet doen om een bepaalde snelheid te halen is deze kwa verbruik dus net iets minder dan de 318iS.
Overigens is van de 318i vanaf '88 wel de nokkenas een zwak punt, dus mocht je hiervoor gaan moet je daarvoor opletten.

Maar als ik eerlijk ben vraag ik mij af of het wel verstandig voor jou is om een 325i te kopen. Aangezien jeje al druk maakt over het verbruik zal je waarschijnlijk ook niet het geld hebben om een nette 325i aan te kunnen schaffen (anders moet je rekening houden met de daarbij horende kosten na aanschaf). De nette 325i's zijn de laatste jaren enorm in prijs toegenomen en ook héél zeldzaam geworden. Reken toch zeker wel op minstens ca 4000 euro aan budget om een nette 325i te kunnen vinden. Maar het is wel een super fijne wagen, die van mij gaat nooit meer weg  Very Happy
Als mijn stelling klopt mbt je budget dan zou ik je adviseren om naar een 318iS te zoeken. Is echt een ontzettend leuke wagen met een zeer sportief karakter en genoeg vermogen om lol te kunnen hebben. Nadeel is wel dat deze ook zeer zeldzaam zijn en je dus veel geduld zal moeten hebben om een goed exemplaar te kunnen vinden, het is een toeren motor dus die hebben wat meer te lijden dan een 2.5L. De nette exemplaren (met geduld!) zijn wel te vinden tussen de 2000 en 3000 euro. Altijd op km stand letten en als deze rond of boven de 2 ton is altijd navragen of de kettingdistributie al eens is nagekeken.


Overigens zou ik niet snel een 320i kopen! Deze zijn zelfs ietsje minder snel dan een normale 318i en zijn echte zuipkanonnen! Enige voordeel is natuurlijk wel het prachtige 6 in lijn geluid.


Waar moet je op letten als je een e30 koopt?
Als je een beetje duits kent is alles te vinden in de volgende link: http://wp1016621.wp027.webpack.hosteurope.de/fotost/f00509/f00509.htm
Andere tips:
Tikken kunnen de kleppen zijn (bij een 2.5L moet je de kleppen een beetje horen, stil is niet goed en te hard is natuurlijk ook niet goed) of ingesleten nokkenas, geluid van knikkers in het onderblok kunnen de drijfstangen zijn.

dan het interieur. let op natte vloer mat. Let op roest rond het dakraampje als die erin zit. pedaal-rubbertjes, pook, stuur en stoel, vertellen je ook een hoop wat hij heeft mee gemaakt.

Dan exterieur. Let op de accubakken achterin de kofferbak. links en rechts die diepe stukken. vaak nat en geroest of gerot.

de spatbord randen, en de dorpels voorin onder de wagen zogenaamde krik punten.

Proefrit is redelijk algemeen. trillingen in het stuur en met remmen. Door de toeren trekken of dat soepel gaat.

En voor de rest. het gevoel moet er zijn natuurlijk. een beetje een klik he  Wink



Als je nog vragen hebt dan roep je maar Cool


@Chaoth:
autotelegraaf en rdw gegevens zijn bullshit daar kan je niet van op aan klopt geen hol van..
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
bertjeschuurs
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Augustus 2008
Posts: 5
PostGeplaatst: Di 5 Aug 2008, 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

JEzus,, wat een antwoord!!!  Very Happy  Shock    top man !!

Ik heb een bedrag van rond de €3000,-   dus zat zelf idd al meer aan een 1.8 te denken.. het liefst uit 88 want dan kan ie op oldtimer verzekering he  Cool  scheelt weer eff iets.. ik gebruik hem voor 26km per dag te rijden.. 13 heen 13 terug.. moet ermee naar school en de weg ernaartoe is  met fiets niet te doen,, want ik ben lui.. ik ga dan niet.. en met brommertje ofzo ook neit.. want daardoor had ik 120 euro schade aan boeken dit jaar.. omdat al dat modder wat er ligt en regen wat er is allemaal opspat.. ( ik rij daar door half modderpoel)

Duss.. een beemeerr ... my dream.. ik had ook anar een e21 gekeken.. is deze wat?? is oldtimer.. dus maandlasten stuk minder.. zuipen die dingen veel? zijn die blokjes goed? of is echt alles pas vanaf de e30 begonnen ?

Alvast bedankt!

(btw.. erg mooie velgen op je e30!.. alpina's?)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 6 Aug 2008, 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

bertjeschuurs schreef:
liefst uit 88 want dan kan ie op oldtimer verzekering he

Oldtimer is pas bij 25 jaar of ouder...
Misschien dat je een Youngtimer-verzekering kunt
regelen, maar die zijn meestal juist DUURDER...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
bertjeschuurs
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Augustus 2008
Posts: 5
PostGeplaatst: Wo 6 Aug 2008, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

je kan bij verzekeruzelf.nl een oldtimer verzekering aanvragen vanaf 20 jaar of ouder mits je daarnaast een andere auto in bezitting hebt. je hebt ook semi oldtimer, die gaan vanaf 15 jaar of ouder. maar daar schiet je inderdaad niet veel mee op.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Wo 6 Aug 2008, 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

bertjeschuurs schreef:

Ik heb een bedrag van rond de €3000,-   dus zat zelf idd al meer aan een 1.8 te denken..

Duss.. een beemeerr ... my dream.. ik had ook anar een e21 gekeken.. is deze wat?? is oldtimer.. dus maandlasten stuk minder.. zuipen die dingen veel? zijn die blokjes goed? of is echt alles pas vanaf de e30 begonnen ?

Alvast bedankt!

(btw.. erg mooie velgen op je e30!.. alpina's?)

Als je budget 3000 is zou ik zeker voor een hele nette 318iS gaan (want dat moet makkelijk lukken), daar zul je zeker geen spijt van hebben. Die wagens worden de komende jaren alleen maar meer geld waard (zijn erg geliefd onder de liefhebbers). Zijn wel alleen in //correctie// '90 en '91 geproduceerd.

Overigens is een E21 natuurlijk ook een prachtige beemer, samen met de e30 en de e46! Echter zijn de E21's al helemaal zeldzaam (de goede exemplaren)! Meeste zijn rot of hebben technische mankementen door achterstallig onderhoud, de goede exemplaren zijn niet te betalen...
Blokken zijn hetzelfde als de vroege e30's en de 6 cilinders in de e30's, zijn oersterke blokken die niet kapot te krijgen zijn mits ze hun onderhoudsbeurtjes krijgen.

Zijn idd originele alpina's onder mijn e30 (7j voor en 8j achter), afgelopen winter pas laten opknappen  Smile
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96


Laatst aangepast door spurlie op Vr 8 Aug 2008, 18:13, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 7 Aug 2008, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hou er overigens ook rekening mee dat voor een 2.5 je verzekeringskosten hoger zullen zijn dan voor een 1.8, met de aanschaf alleen ben je er niet.
En het blijft natuurlijk een oudje, dus het is altijd wel verstandig wat geld achter de hand te hebben moest je voor reparaties komen te staan die je niet zag aankomen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
bertjeschuurs
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 5 Augustus 2008
Posts: 5
PostGeplaatst: Do 7 Aug 2008, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

verzekering ben ik 10e kwijt
ik rij 5 dagen in de week 26km

26x5dagenx4weken = 520: 8(gem verbruik) = 65 x 1,7= ong. 110 euro

dus voor een oldtimer zou het ong 120 e de maand gaan kosten.. klopt toch?

nah dat moet makkelijk lukken..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 8 Aug 2008, 8:08    Onderwerp: Reageer met quote

Wegenbelasting en onderhoud niet vergeten...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 8 Aug 2008, 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Mits je een goed exemplaar hebt vallen de onderhoudskosten mee. Onderdelen zijn nog volop te vinden en als je een beetje handig bent kan je heel veel zelf doen omdat het een relatief eenvoudige oude wagen is.
Liefhebbers onder elkaar proberen hun hobby betaalbaar te houden en als je dus een beetje bekend bent binnen de liefhebbers kring zijn de meeste onderdelen heel goedkoop te krijgen (bijkomend voordeel is dat je geen rotzooi aangesmeerd wordt) Wink
En ach die paar euro wegenbelasiting meer, dan drink ik wel een biertje minder Smile
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 8 Aug 2008, 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik bedoelde is dat in de rekensom "kosten per maand" de
wegenbelasting en onderhoud ook meegenomen moeten worden
en dat je er dus met die €120 per maand niet echt bent.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB