Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Db's in de auto... OF Kwaliteits geluid...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2004, 7:25    Onderwerp: Reageer met quote

Kwaliteit en dB zouden naar mijn mening hand in hand moeten gaan, wat heeft het zin van 140 dB de wagen in te pompen als het bij 50 dB al voor geen meter klinkt. Kun je evengoed vibrators in de zetels monteren Very Happy .

Vaak is het zo dat bij een goed ongestresseerd geluid (lage vervorming) je vaak niet doorhebt hoe luid de muziek speelt tot je tegen iemand iets wil zeggen. dat zegt al iets.

Ik zou gaan voor een volumineus, luchtig en ongestresseerd geluid, mooi verdeeld over de wagen, zonder aan de fase te knoeien Exclamation (want jongens, die nieuwe sound systemen zijn niet om aan tehoren met het fase geklooi om het allemaal wat ruimtelijker te laten klinken), dat doorgetrokken tot op het geluidsniveau dat jij wenst en vervolgens de boel in het laag ondersteunen: niet te veel, niet te weinig en zeker niet in de koffer maar eerder een compacte ingesloten unit ingewerkt onder de achterbank met opening in de cabine. Zal helaas maatwerk worden.

Da's trouwens één van de moeilijkste dingen die je in een wagen gerealiseerd
krijgt: high fidelity. Lawaai maken kan iedereen.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2004, 10:34    Onderwerp: Reageer met quote

Man ki toch, wat wilt ge nu in godsnaam onder de achterbank kwijt komen? In de kofferruimte is er genoeg plaats, alleen efkes uitkienen hoe ge het geluid goed de kabine krijgen gaat... K zie u in ieder geval geen subwoofer á 12 inch onde de achterbank verstopt krijgen, en als het wel lukt lanceert u uw medepasagiers door de dakruit richting Mars!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2004, 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, awel, je hebt uiterst compacte subwoofers die met gemak onder de achterbank geraken: 40cm lang, 30 breed en 20 hoog, huizen 2 units welke aan de achterzijde volledig ingesloten zitten en langs de voorzijde enkel het geluid naar buiten brengen via een resonantiepijp.

Die pijp laat je uitkomen zo dicht mogelijk in het center van de wagen om van daar een gelijkmatige distributie te verkrijgen. Net achter de voeten van de passagiers achteraan is een ideale plaats hiervoor. als je hem in de koffer monteert lijkt het alsof de bas van achteren komt terwijl ik vind dat ie 1 geheel moet vormen met de rest.

--

Heb er zelf nog zo eentje gemaakt voor een vroegere medestudent:
- 2 compacte bas/mid units met krachtige motoriek (65€ per stuk)
- met verzwaarde membranen om resonantiefrequentie zo laag mogelijk te krijgen
- coated bij een Belgische luidsprekerbouwer om de respons zo vlak mogelijk te krijgen (45€)
- met een gekochte Tripath stereo versterker module (digitale klasse T 2x200 Watt@8 ohm en 2x400W@4 ohm) 1 per luidspreker (370€)
- een zelf gemaakt actief filter (9de orde bandpass met 9de orde fasecompensatie) (30€ coponenten)

- De relatief kleine luidsprekers zouden zichzelf kapotslaan bij krachtige diepe basfrequenties: dus monteer je hem in een hermetische kleine kamer die de uitslag vanaf een bepaalde uitwijking sterk hinderen. zo vermijd je mechanische schade door krachtige basfrequenties.
De hindering van het membraan zorgt voor even harmonischen, wat het basgeluid een "volle inborst geeft".

- De resonantieopening reageert zelf als een akoestisch filter op hogere frequenties, de harmonische vervorming wordt zo wat teruggedrongen maar ook de volle inborst wordt wat gedempt, ten voordele van een correctere weergave

- de ingesloten ruimte boven de woofers zorgen ervoor dat het rendement van de luidspreker sterk verbeterd, de resonantieopening is de enige uitweg voor het hoogrendabele geluid.

- Vervolgens meet je het frequentieverloop op 1 meter afstand en plot je de curve uit. In filtershop teken je die filter en laat je de PC een filter uitdenken die een perfecte compensatie biedt: dit ging van 30 Hz tot 140 Hz. Dieper dan 30 Hz gaan had geen zin en veroorzaakte enkel nutteloze energieverliezen dus alles onder de 30 Hz wordt zwaar gedempt De rest wordt bijgetrokken.

- De insluiting van de luidsprekers beperkt het rendement van de basweergave: dus pompen we gewoon meer energie naar de speakers daar waar dat nodig blijkt (cfr curve). Dit kan gaan tot 8x het nomilaal vermogen in zijn rendabel bedrijf. Als de speaker het elektrisch vermogen kan slikken vormt dit geen probleem.

Wed met gemak onder de achterbank weggemoffeld, een gat zagen, de teut erop monteren en weg waren we: had een fantastisch effect op de geluidsweergave en ondersteunde de hele muziek probleemloos, ook op een hoog geluidsniveau (dB meter pendelde tussen 80 en 105 dB).

Probleem is dat je met dat ding door de akoestische filter niet meer hoort wanneer je over de limiet aan het gaan bent, en de elektronica met klasse T versterker pompte de energie gewoon de speakers in. Op een half jaar tijd heeft die gast 5 speakers kapotgespeeld.


Ik heb het idee gepikt van de Bose Acoestimass module maar dan wel met een pak meer engineering en kwaliteitscomponenten erin.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2004, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

ki schreef:
als je hem in de koffer monteert lijkt het alsof de bas van achteren komt terwijl ik vind dat ie 1 geheel moet vormen met de rest.

Dit valt heel erg mee. Bij gewone speakers zou ik je gelijk geven, maar de lage bassen (het sub-bereik) zijn nogal richtingongevoelig, je kunt niet echt thuisbrengen waar het vandaag komt. Daarom is het subkanaal gewoonlijk mono, dat volstaat.
Kun je toch een richting aanwijzen voor bassen wil dit zeggen dat er iets mankeert aan de afstelling van de andere speakers.
Dit kan zijn dat de sub een faseverdraaiing of een tijdcorrectie nodig heeft om beter te klinken en meer naar voren te komen, of dat de sub te hoog speelt (kickbassbereik) en da's niet de bedoeling.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Do 2 Dec 2004, 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

Subs worden vaak directief omdat ze, zoals je al zei, te hoge frequenties moeten weergeven. Dat doen ze ook als ze laag genoeg spelen maar dan vrij luid: dan ontstaan er harmonsichen door de vervormingen van het membraan en die geven aanleiding tot directiviteit.

Tot nu toe heb ik geen enkel systeem geweten, op uitzondering van het systeem dat ik gemaakt heb, dat uniform de bassen over de wagen verdeeld. "Mijn" systeem heeft dan ook andere nadelen: je kan het bvb niet vergelijken met een 15" woofer, verre van: da's een totaal andere ervaring. En de filtering erop zorgt er ook voor dat de bassen een lichte "eigen klank" krijgen.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 2 Dec 2004, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ge had echt op Automaxx Summer edition moeten zijn... we hebben 10 minuten om ons heen staan kijken toen die kikker wagen begon te blazan om te zie waar t vandaan kwam, stonden we zelfs n paar honderd meter van die auto af en t geluid leek overal vandaan te komen! Uit de struiken, tussen de bomen, t open grasveld, waar is dat inmens dikke discotentje??? VERHIP, T IS N AUTO!!! Shock
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2004, 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal mij ne keer moeten zetten in een deftig uitgeruste ICE-wagen, die kennissen van mij hebben alleen maar brol. Very Happy
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2004, 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Als het een donker grijs / zilvere Seat Ibiza is, uitgerust met divers kicker materiaal, dan raad ik u aan op 4 meter afstand te blijven tenzij de eigenaar u beloofd het volume niet hoger dan 5% te zetten... dit ding blaast uw oren van het hoofd af! Laughing (5000 watt RMS subwoofer) Shock
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2004, 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ghehehe da's dus onderstaande wagen, echt bizar!!

Veel gemaakte fout bij installaties is idd subwoofers te hoog laten doorspelen, om vervolgens midrange het te laten overnemen. Kickbassbereik (zoals bijv. het stampen in housemuziek) wordt hierbij vergeten en laat men door de sub weergeven, en dit is wel directief.
Een sub hoort in principe tot ± 80 Hz door te spelen (dit is geen richtlijn, maar een leidraad, afstelling van eigen install moet dit natuurlijk bepalen). Van 80Hz tot 200Hz heb je dan het kickbassbereik, welke ofwel door aparte kickbass speakers (bij 3-weg) ofwel door de "midwoofers" (mid+kick in 1) wordt weergegeven.
Door deze goed ingebouwd in een gedempte deur te laten spelen komen ze goed tot hun recht, en zullen zij ervoor zorgen dat de bas terug naar voren getrokken wordt.




Hierboven zie je duidelijk een 3-weg systeem. De bizar grote sub speelt alleen het sublage, in elke deur zit 2x 16,5cm puur en alleen afgesteld op kickbass, en daarvoor een 13cm enkel voor de midrange. Bij 2-weg wordt dit vaak gecombineerd in 1 speaker van 16,5cm, omdat 3-weg gewoon stukken moeilijker is om af te stellen.
En natuurlijk hebben we de tweeters in de A-stijlen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 23 Dec 2004, 2:28    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik die wagen ooit zie staan, dan trek ik 'm met sleepkabels mee naar huis, die audio s**t wil ik hebben, rest van de wagen boeit me niet Laughing

PS: Die BIZAR grote sub is n 18 inch Kicker SoloX als ik me nie vergis Razz
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB