Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Metertjes; welke en waarom!?
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 26 Mei 2004, 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Nah ik zie dat ik wat gemist heb... kzal ff inspringen... het nut van een oliedruk meter...

Wanneer jij n probleem hebt met je olie druk, en je zit lekker op de autobaan een 140 te doen, en dat lampje gaat branden, dan is t al te laat, het is erg fijn wanneer je oliedruk langzaam begint weg te vallen (dit kan verschillende oorzaken hebben) dan laat je zodra je kunt het gas los, draait de vluchtstrook op en belt maar een sleepservice... rijdt er maar niet mee verder, wanneer de druk te laag is om overal nog een goede oliefilm op te zetten dan krijg je een vastloper.... een bekender iets onder de brommer-tuners, maar geloof me, bij je auto is t ook zo gebeurd wanneer je niet voldoende oliedruk hebt. Dat lampje... tjah, t geeft eigenlijk alleen aan "je blok is er geweest!"... geen prettig idee naar mijn mening Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 26 Mei 2004, 21:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er inmiddels al weer een tijdje de metertjes inzitten en dat bevalt goed.
Enige minpuntje is de spiegeling van de glaasjes bij bepaalde lichtinval;
dan zie ik mezelf ipv de metertjes en schrik ik me kapot Razz

Grappig dta je dta zegt van het oliedruklampje; de sensor van mijn meter
heeft een aansluiting voor het originele lampje, maar die is na 2 keer al
kapot gegaan; ik moet het nu dus met enkel de meter doen tot ik een
T-stuk heb gevonden om de originele schakelaar OOK te monteren.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Do 19 Aug 2004, 8:07    Onderwerp: Reageer met quote

Oliedrukmeter is één der meest interessante meters in een wagen. Vertelt je of de motor nog te koud staat om te belasten (oliedruk maximaal), als hij goed komt om te gelasten (op 3000 rpm bvb. 3 bar) en als je aan het rijden bent is het ool handig.

Bij mijn Quattro (stock tellers) geeft dat +5 bar als hij koud is, 4 bar als de olie op 80°C staat en als je aan het vlammen bent aan de topsnelheid zie je vrij snel dat hij zakt naar 3,5 bar en 125 °C olietemperatuur. Als je dat zo'n half uurtje volhoudt geven de meters qua t° niets abnormaal maar zie je wel de oliedruk geleidelijk dalen tot 3 bar en 3 bar is de minimumlimiet. De olieviscositeit verandert in extreme situaties en da's enkel zo te merken.

De oliedruk bij 80°C aan 3000 rpm is zeer belangrijk, als die geleidelijk aan lager wordt (ik spreek dan wel in termen van 20 à 50000 km per kleine daling) kan je makkelijk zien aan de druk hoeveel je motor al uitgesleten is vanbinnen. Je moet hem er dan wel al vrij vroeg inzetten eh...
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
riplin
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 December 2004
Posts: 10
PostGeplaatst: Di 21 Dec 2004, 10:04    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi, nu jullie het toch over metertjes hebben, ik ben eigenlijk op zoek naar meters met witte achterkant, die blauw oplicht.

Ik heb zelf deze teller platen in m'n wagen gezet (Porsche 944):




Nu wil ik eigenlijk nog een olie temp meter er bij en nog een aantal anderen, als ik die kan vinden (nos druk bijvoorbeeld). Wie weet waar je Electro-luminescent meters kan krijgen?

Riplin
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 21 Dec 2004, 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Autometer heeft een serie met EL-verlichting...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 21 Dec 2004, 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

mocht je een A/F metertje gaan plaatsen, en/of een EGT metertje, plaats dan ook ff n wideband o2 sensor!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB