Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| kristof48 Newbie
| Geregistreerd op: 15 April 2008 | Posts: 6 | Woonplaats: Hasselt |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 19:46 Onderwerp: oranje lampjes op dak als richtingsaanwijzer en standlicht |
|
|
|
Hellow allemaal,
op mijn VW busje wil ik graag oranje lampjes op het dak vanvoor installeren.
Ik wil dat deze constant kunnen branden dmv een schakelaartje.
Bovendien wil ik dat deze bij gebruik van de richtingaanwijzers aan en uit gaan.
ik had hiervoor gedacht om een relais te gebruiken. Meer bepaald een verbreek relais. Indien het relais belast wordt onderbreekt het de stroom.
Mijn redenering. Ik kan de lampjes aan doen. Indien ik de richtingaanwijzers aanzet zorgt deze ervoor dat het relais belast wordt waardoor de stroom onderbroken worden en dus niet meer constant branden.
Nu zou ik dan wel een dubbele aansluiting moeten maken? namelijk één keer afkomstig van het relais om het lampje constant te laten branden en uit te laten gaan bij gebruik van de pinkers
En een aansluiting naar de lampjes voor de pinkers.
Als relais kan ik volgende dan gebruiken? http://shop.conrad.be/Auto_tuning,044_elektronica,044_,038_onderhoud/Auto_elektronica_,038_onderdelen/Autorelais/841358.html
Of klopt mijn redenatie volledig niet?
Wsl zal ik de bal wel ergens misslaan hoor dus alle raad is welkom voor ik eraan begin |
|
Naar boven |
|
|
| kristof48 Newbie
| Geregistreerd op: 15 April 2008 | Posts: 6 | Woonplaats: Hasselt |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 20:04 Onderwerp: |
|
|
|
UPDATE:
Kheb nog eens nagedacht en weet een veel makkelijker oplossing
1. ik neem de plus-draad van de standverlichting (dus van de schakelaar naar de lamp)
2. kzet hier een draad tussen naar de dakverlichting
3. kneem de min draad van de richtingaanwijzers. (de draad die NIET tussen je knipper relais en de knipperlicht inzit)
4. hier zet ik een draad tussen naar de andere kant van de verlichting.
5. KLAAR |
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 20:33 Onderwerp: |
|
|
|
Lekker handig zo antwoord geven op je eigen vraag _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 21:13 Onderwerp: |
|
|
|
Jammer alleen dat het eigen antwoord net verkeerd is...
Je moet de lampjes op je dak aansluiten tussen de PLUSSEN van de standlichten en
knipperlichten. Dan moeten de daklampjes dus wel geïsoleerd zijn t.o.v. de carrosserie...
Het klinkt misshien heel onlogisch, maar het werkt echt perfect; ik heb deze
modificatie op mijn DeLorean ook gehad op de voorste side-markers...
Als je Standlicht brand loopt de stroom van het standlicht via de dakverlichting naar de
knipperlichten en dan naar massa. Omdat de knipperlichten koud zijn is de weerstand heel
laag en zullen deze niet oplichten, mits je niet te zware daklampjes (max 10W) gebruikt.
Zet je je Knipperlicht aan dan loopt de stroom van het kniperlicht via de dakverlichting naar
de standlichten/achterlichten/dashboardverlichting (allemaal parrallel) en dan naar massa.
Heb je je Standlicht aan en zet je dan je knipperlicht aan dan gaan de daklichtjes
"tegenknipperen": gaat het knipperlicht aan dan gaan de lampjes op het dak uit. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| kristof48 Newbie
| Geregistreerd op: 15 April 2008 | Posts: 6 | Woonplaats: Hasselt |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 21:56 Onderwerp: |
|
|
|
Maar ff opmerking.
ik probeer jouw redenatie te volgen. Maar stel e de vraag als ik de +pool neem van de knipperlichten dan zit er voor mijn massa toch het onoverkomelijke knipper relais (srr als het de juiste benaming nie is) tussen. Of niet?
Mss kom ik sewens met nog wat nadenken wel weer op het antwoord.
Van het "tegenknipperen" daar had ik ook al aan gedacht maar dat stoort me niet. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 15 Apr 2008, 22:08 Onderwerp: |
|
|
|
knipperrelais, knipper automaat, clignoteur atomaat, maakt allemaal niet uit hoe je het noemt...
Je hebt met het hele knipperrelais niks te maken, dat zorgt er enkel voor
dat er met pulsen spanning op de knipperlichten komt te staan. Als je dat
knipperen wegdenkt en gewoon twee licht-circuits neemt werkt het ook.
Feitelijk staat het daklampje in serie met de lichten die NIET branden. Omdat dat er meerdere
zijn (knipperlicht voor+zij+achter+verklikker op dash en standlichten voor+achter+dashboard)
die parrallel hangen (parrallel = lagere weerstand) EN omdat koude lamjes een LAGERE
weerstand hebben dan warme is er amper verlies in de lampjes en zullen die op je dak
op vrijwel volle sterkte branden.
Pas als je bijv. je standlicht aanhebt en AL je knipperlichten aan
1 kant zijn doorgebrand of verwijderd zal het dak-licht niet branden...
Deze manier van aansluiten wordt door vrachtwagens al decennia
gebruikt voor bijvoorbeeld de steeltjeslichten aan de achterkant... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| kristof48 Newbie
| Geregistreerd op: 15 April 2008 | Posts: 6 | Woonplaats: Hasselt |
|
Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 20:24 Onderwerp: |
|
|
|
Uhuh kan je redenatie wel volgen
en kga het dan ook zo proberen
Bedankt alvast voor de raad want blijkbaar schorde er nog wa aan mijn redenering en dan had ik vast nog lang kunnen zoeken
Anyway kben ergens ook wel fier op m'n eigen da'k er zo dicht bijzat
grtssssss
Kristof |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Apr 2008, 20:29 Onderwerp: |
|
|
|
En nu natuurlijk foto's plaatsen van je wagen, ben er wel benieuwd naar |
|
Naar boven |
|
|
|
|