Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Inkomen van de turbo

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Thijs1988
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 23 Januari 2008
Posts: 11
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 13:05    Onderwerp: Inkomen van de turbo Reageer met quote

Het klopt toch dat een turbo pas begint te werken na een bepaald toerental. Zeg nou 2500 rpm. voor benzine motoren. waarom is dit zo vastgesteld? Als het aan mij ligt knalt ie er al in bij de 1800. zo heb je er meer aan lijkt me.
Het is ook zuiniger lijkt mij, omdat als je op de snelweg rustig rijdt, je niet te veel toeren maakt. Maar dan wil je dat de turbo wel werkt op dat toerental! Of zit ik nu verkeerd?

Grtz Thijs
_________________
let me know how my exhaust smells from behind sucka!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je de werking van de turbo niet helemaal doorhebt.

Zonder alles helemaal uiteen te gaan zetten even een snelle reactie:
Een turbo heeft maar een bepaald rendement, dat rendement wil je
zoveel mogelijk benutten. Je hebt daar het meeste aan rond het hoogste
rendement van je motor, dus stem je dat op die manier op elkaar af.

Als je ALTIJD boost wilt moet je een Supercharger nemen, maar die heeft dan
ook meteen als nadeel dat die dus ALTIJD vermogen "steelt" van je krukas.
Als die niet op zijn ideale rendement draait KOST die dus vermogen.

Maar ik heb verder ook niet zo heel veel verstand van deze materie,
dus je kunt beter wachten tot vanavond, tot onze "experts" reageren...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
antigram
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 29 November 2006
Posts: 2337
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

wat ik weet is hoe groter de turbo, hoe later die 'knalt' dr is niks vastgesteld, wil je een turbo die eerder begint te werken, neem je een kleine, wil je een turbo die later begint te werken. neem je een grote, wil je zo goed als altijd, neem je 2 of zelfs 3 turbos. nou mogen de experts me verbeteren
_________________

mike ed9 schreef:
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Wil je zo goed als altijd boost is 2 of zelfs 3 turbo's niet direct de beste oplossing. Een mooi voorbeeld van 2 motoren die de turbo druk op een veel groter toerengebied 'tot z'n recht laten komen', zijn de 2JZ van een Toyota Supra MK4 (de 3.0 in lijn twin turbo) en de B13 van een Mazda RX-7 FD3S (1.3 rotatie motor). Beide wagens hebben een twin turbo setup waarbij in het lage en midden toeren gebied slechts 1 turbo aangedreven word.
Dit gebeurd door een lastig uit te leggen systeem dat een klep sluit naar de 2de turbo. Hierdoor kunnen de uitlaatgassen alleen naar turbo 1 en zal deze dus snel opspoelen en ook snel druk leveren. Zodra deze turbo op druk is en de motor in het hogere toerengebied komt gaat de eerder besproken klep langzaam open waardoor geleidelijk de 2de turbo ook op gaat spoelen. Hierbij blijft de turbo druk ongeveer gelijk als wanneer er slechts 1 turbo aangedreven word, maar de hoeveelheid lucht die door 2 turbo's verplaatst word is uiteraard hoger dan wat 1 turbo aan kan.

En om de vraag van de TS te beantwoorden;
Als er niet een soort systeem als hierboven beschreven gebruikt word, maar bijv. maar 1 turbo dan is het moment van opspoelen volledig afhankelijk van de motorinhoud en de grootte van de turbo. Simpelweg kun je stellen dat hoe groter de motorinhoud, hoe groter de te gebruiken turbo moet zijn om er wat aan te hebben. Turbodiesels hebben doorgaans een relatief kleine turbo, dit is omdat een diesel zn koppel in het lage toerengebeid heeft en een turbo daar dus het meeste rendement levert. Benzine wagens (sportwagens) met een turbo hebben vaker een wat grotere turbo omdat een benzine wagen zn koppel en vermogen in het midden/hoge toerengebied heeft zitten.

Voorbeeld:
Neem je een relatief kleine turbo, dan zal deze in het lage toerengebied opspoelen, maar daarna z'n rendement verliezen en daardoor zal de motor in het midden en hoog toerengebied slechter presteren. Neem je een zeer goed afgestemde turbo (midden maatje dus) dan zal deze opspoelen in het midden toerengebeid en daar dus ook het beste redement leveren. Neem je een echt grote turbo dan duurt het opspoelen erg lang en zal deze z'n rendement dus pas leveren in het, je raad het al, hoge toerengebied. Dit is eigenlijk alleen handig voor auto's die voor dragracing gemaakt worden of om top snelheden te rijden. Bij dagelijks gebruik zal de turbo haast nooit écht gebruikt worden.

En ten slotte nog een leuk filmpje, om een idee te geven wat een énorm grote turbo met een Supra kan doen... Cool
Supra vs Lambo
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Thijs1988
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 23 Januari 2008
Posts: 11
PostGeplaatst: Do 31 Jan 2008, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt, Longbow, voor het zeer goed te volgen verhaal over de grote van de turbo. Ik ben er weer heel wat wijzer van geworden!

En die supra, is dat nou eigelijk een wagen bedoeld voor dragdoeleinden? ja toch?
Wel fantastisch hoe hij meerdere laat zien dat die lambo hem niks kan maken!

even verder nog... Zou die supra meer hebben gekost dan die lambo? hoeveel denken jullie dat die supra heeft gekost? hij zal toch wel zo rond de 800 pk hebben..

Nog even ander vraagje:

Waarom worden Supra's nou zo vaak gebruikt voor het uit de klauwen gegroeide turbogebeuren? Zijn er nog meer wagens die dit in zich hebben? 3000 gt is er toch ook één? hoor je veeeeel minder vaak overigens...

Very Happy
_________________
let me know how my exhaust smells from behind sucka!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 31 Jan 2008, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Moet je eens nagaan wat er gebeurd als die Lambo rijder zich achter zn oren krabt, naar huis gaat, een kleine aanspraak doet op zn gigantische bankrekening, en die dikke V12 van hem voorziet van 2 joekels van turbo's. Smile Bye bye wat je ook rijdt.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
antigram
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 29 November 2006
Posts: 2337
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Do 31 Jan 2008, 21:16    Onderwerp: Reageer met quote

dr rijd er een van in nl een twinturbo lambo
_________________

mike ed9 schreef:
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 2 Feb 2008, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Te vet! Wil ik wel eens mee meerijden Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Di 18 Mrt 2008, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

@TS; De meeste (benzine)Turbo uitgevoerde auto's zijn relatief gemakkelijk, uiteraard wel met bijbehorend kostenplaatje een heel eind te tunen. Niet perse een Supra, maar gewoon een degelijke sportieve wagen met turbo in het algemeen kan als jij dat wil garant staan voor een berg prestatiewinst bij tuning, afhankelijk van hoe ver jij gaan wil dus. Dit gaat eenmaal een stuk makkelijker dan bij een atmosferische motor.

Over dat turbo-op-de-snelweg verhaal uit je startpost kan ik zeggen, dat je op de snelweg bij een constante snelheid niet echt zuiniger rijdt volgens mij als op de 1800tpm je turbo volle bak zou inkomen en meedraaien. Daarnaast heb jij bij bijvoorbeeld 2500 tot 2800 tpm een goed genoeg turbogebied om volle bak te kunnen accelereren op de snelweg hoor, en tevens de zuinigheid is daarbij enigzins aan te roepen bij rijden onder die toeren. Onder de 3000tpm kún je normaal rijden. Moet je echter onder de 1800tpm blijven wordt dit niet echt prettig...Dus bij dat gebied is het al nooit zuiniger. Maar...daarnaast...je koopt meestal geen snelle benzine-bak om zuinig te willen rijden Cool ...

focusR...die sinds heel kort eindelijk ook n turbo onder de kap heeft meeblazen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008, 6:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dat filmpje waar een Toyota Supra een Lamborgini owned is echt geweldig Razz

Check die gast dan ook geïrriteerd zijn hahahaha  Laughing
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 19 Mrt 2008, 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Tot er een lekker stukje bochtige weg komt, dan ownt de lambo die supra eenorm omdat die supra nog niet meer het kleinste beetje respons heeft, typisch voorbeeld van een prima sportauto omtoveren tot een typische amerikaan door middel van een veel te grote föhn, en met amerikaan bedoel ik alleen en enkel bruikbaar op het rechte stuk, iets waar die auto helemaal nooit voor bedoeld was.... zonde

Wel grappig zo rechtdoor hoor, maar ik vind het echt zonde, heb je n supra en buiten de autobahn en de dragstrip is het gewoon gedegradeerd tot corvette uit het jaar 0.... Sad Doe mij dan toch maar die lambo Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 20 Mrt 2008, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

idd. heb je geen reet meer aan die wagen.

bwa ja geef mij die supra dan maar voor de autobhan en dergelijke































en zal ik de lambo voor de rest wel rijden Cool  Laughing
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou die Supra ook wel willen hebben, weg met die veel te grote föhn, beter gesized föhntje, of weer terug naar twin turbo setup met 2 fatsoenlijke turbo's, 2 HKS GTSS turbo's ofzo... Mikken op een PK'tje of 700 met een goede respons, en vervolgens nog steeds lambo's en ferrari's het leven heel zuur maken, en op bochtige stukken ook alles het leven zuur maken. Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB