Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

HELP ik heb een DUBBELSPOELS WOOFER...!!!

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jay
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 28 Oktober 2007
Posts: 3
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 10:44    Onderwerp: HELP ik heb een DUBBELSPOELS WOOFER...!!! Reageer met quote

Hallo,

Weet iemand hier hoe ik een dubbelspoels woofer moet aansluiten op een 4 kanaals versterker


Arrow Versterker: Climax 4x750watt (max)
Arrow Woofer: Climax 1000watt (500rms) DUBBEL SPOELS....!!!   Exclamation  Exclamation  Exclamation

Zou iemand in Jip en Janneke nederlands kunnen uitleggen hoe ik dit op de beste manier kan aansluiten zodat ik het meeste vermogen uit mijn woofer kan trekken...!!!

Alvast bedankt...

Jay.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
collie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 547
Woonplaats: Puth
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.12vhifi.nl/
_________________
Life's a game.... Play it!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Turbo Beast
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 27 Oktober 2007
Posts: 41
Woonplaats: Spierdijk
PostGeplaatst: Vr 2 Nov 2007, 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Moet ook in de gebruiksaanwijzing van je versterker staan!
Sowieso brugstekkers nodig (van 1 naar 2 tulp)
_________________
Bumperkleven? Slipstreamen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Wo 28 Nov 2007, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat kan ik je wel goed uit leggen je hebt in jou geval eigenlijk maar een goede optie.
En dat is elke spoel op een kanaal van je amp
dus de vier kanalen bruggen zodat je 2 uitgangen krijgt.
en dan op elk van die 2 uitgangen een spoel aan sluiten.
wat je dan wel moet doen is met een multiemeter en een sinus toon even de beide kanalen op elkaar afstellen. maar ook dat is niet echt kritisch hoor het gaat elkaar niet tegen werken maar je haalt dan ook niet de laaste % uit de instal.
je zet een gain eerst helemaal dicht en dan draai je de andere open en stel je de amp goed af zodat die niet clipt/vervormd.
dan neem je een sinus toon en multie meter die zet je op wisselspanning en meet je de spanning bij volle uitsturing. als je die waarde hebt doe je het zelfde bij het andere kanaal je draait de gain open net zolang dat die de zelfde uitgangs spanning geeft en dan is het perfect afgestelt.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 28 Nov 2007, 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Denk niet dat we Jay hier ooit nog zien.

En daarmee is heel deze topic ook nutteloos geworden
(wassie weken geleden eigenlijk al, maar goed...)
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 29 Nov 2007, 8:40    Onderwerp: Reageer met quote

ja nutteloos zou ik bunny's comment niet noemen.
hier staat in ieder geval nu heel duidelijk uitgelegd hoe je hem kan afstellen en dergelijke. altijd goed voor nieuwe members met dezelfde vraag.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 29 Nov 2007, 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ik noem Bunny's comment ook niet nutteloos, maar de topic.

Persoonlijk haat ik het als iemand binnenvalt, een vraag stelt, wij
moeite doen die te beantwoorden en er dan geen reactie meer komt.

En dat Bunny wel vaker topics reanimeert maakt me niet uit Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Vr 30 Nov 2007, 2:17    Onderwerp: Reageer met quote

Tja soms moet je toch wat leven in de brouwerij proberen te krijgen.  Wink  #Sleep
Meschien dat het een idee is dat ik een verschilende versterker speaker combinaties ga uit leggen en we dat we die  dan stickie kunnen maken dat voorkomt ook meteen elke keer die vragen.

Dat is op een moment ook de reden geweest dat ik op sys een wiki gemaakt hebt want die vraag kwam elke 2 maanden wel voorbij.

Soms heb ik het idee dat  er mensen zijn die denken dat ik er niet veel verstand van heb, maar ik kan zeggen de meesten hier zaten nog op een fiets toen reed ik al rond met instals in het begin de eerste ic ampjes met 4x 20 watt! en dan was je de man! Daarna kwamen de EQ boosters en de digi EQ boosters en er na de echte versterkers ik heb al ervaring met ice sins 1993.

Nou hoor ik iedereen wel zeggen mijn instal is niet goed afgestelt ligt er maar net aan wat je wilt voor sq is die idd niet goed afgestelt maar voor sql en meer de nadruk op L (loud) en das een persoonlijke smaak ik moet me het hele jaar in houden en op cartuning events kun je nu een maal veel lawaai maken  Worshippy  doet iedereen ik vindt het gewoon kicken als de instal van mij zowat over het hele terrein te horen is geeft me een kick en voldoening want wat een hoop niet weten is dat ik 12 kisten voor mijn sub gebouwd hebt ben meer geld kwijt geweest aan hout schroeven en lijm dan wat de woofer koste!
Maar daardoor wel alles wat de woofer kan presteren eruit gehaalt  perfecter is die niet meer te krijgen hij kan ook echt niet meer diepper zit finaal aan de bodem en is ook nog lekker snel en goed controleer baar voor een gepoorte behuizing.

Wat ik ook even kwijt wil iedereen zegt je moet altijd een versterker nemen die meer leverd dan je speakers en das helemaal maar ook weer niet helemaal waar  Confused
het ligt puur aan de instelling en aan de kist kijk naar mijn setup ik heb een hifonics samson amp was in de tijd dat ik hem kocht de top koste ook 1400 gulden.
Versterker is 400 watt rms  en de sub 600 rms nu zou je zeggen das fout!
nee is niet fout het is niet ideaal das waar maar als je het gewoon 100% perfect afstelt dan gaat het echt niet stuk en de harde kern kan bevestigen dat het ook nog tering hard gaat ondanks dat het under powerd is.
Wat een hoop niet weten is dat ik zelfs een emma jurylid training heb gehad en het de bedoeling was daar ik emma jurylid zou worden helaas door ziekte  mee moetten stoppen. sterker nog ik heb zelfs op de nederlandse kampioenschappen destijd in de jaarbeurs gejureerd.
Ik wil best wel een en ander op audio gebied uitleggen als het dan sticky wordt bepsaart dat een hoop de zelfde vragen.

Er zijn maar 2 dingen belangrijk het belangrijkste bij sub de kist alles valt of staat met de kist! kijk naar draggers die bouwen vaker meer dan 10 kisten! om alles echt te optimaliseren  en natuurlijk alles perfect afregelen. En als je je amp afgeregeld hebt
er dan ook VAN AF BLIJVEN! het komt zo vaak voor dat men het goed afregeld en dan zoeits heeft het gaat perfect de sub kan wel wat harder en men draait de gain een stukje omhoog
de spoel krijgt het  dan al goed te verduren ( hou er rekening dat spreek spoellen temperaturen kunnen ontwikkelen van 400 tot 800 graden celcius!!!
en de spoel wordt al flink warm na en tijd is het dit gaat ook perfect kan dus nog wat omhoog!  en dan wordt de spoel echt warm want dan begint de zaak echt te clippen en dan weer het zelfde gaat toch goed nog wat verder opdraaien en dan  zit de versterker vol te clippen en maak je van je spreek spoel een verwarming en brand die door dag woofer.
Wat ook gemeen is je hoort het heel erg moeilijk waneer je sub gaat clippen dat is pas echt goed merkbaar bij vervormingen boven de 10% en meer is het hoorbaar.
Dus je denk hee gaat ook goed en draait hem nog hoger en dan is het dus te veel dan maak je van de spoel een gloeilamp die brand dan onmidelijk door en dan is het einde oeffening

dus als er intresse is in diverse uit leggen van ice aan sluiten en instellen ik verveel me hier dood en wil best wel wat voor het forum doen dus nu wil ik julie mening weten moet ik het doen of niet maar dan moet het wel sticky zijn anders is het zinloos raakt het binnen een  week in de vergetenheid als julie het een goed plan vinden  dan wil ik me er wel mee bezig houden.
laat me even weten wat je van het idee vind Bunny
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 30 Nov 2007, 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

altijd goed. (yy)
ik wist wel dat je verstand van dit soort zaken had hoor. maar van dit niveau verschiet ik tog hoor. goed bezig
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 30 Nov 2007, 12:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zolang je in je uitlegverhalen gebruik maakt van . , ; : ! ? etc vind ik 't prima! Razz Moet wel duidelijk zijn voor iedereen he. Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 1 Dec 2007, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

ThunderBunny schreef:
Versterker is 400 watt rms  en de sub 600 rms nu zou je zeggen das fout!
nee is niet fout het is niet ideaal das waar maar als je het gewoon 100% perfect afstelt dan gaat het echt niet stuk en de harde kern kan bevestigen dat het ook nog tering hard gaat ondanks dat het under powerd is.

Da's ook precies mijn punt. Het is niet fout, maar gewoon niet optimaal.
En stuk gaan zal het met een lichtere versterker zeker niet mits goed afgesteld, je zult alleen niet het maximale uit de woofer halen.

Jammer genoeg denken veel mensen dat ze met een sub van 1000W helemaal er zijn om iedereen naar huis te blazen, en menen dan dat als ze een versterker van 600W erop hangen ze de gain ook klakkeloos helemaal open kunnen draaien. En da's dus wél fout, en schadelijk Wink

Goed idee ook van sticky's te maken, en ik wil best zelf nog wel even de boel overlezen en hier en daar wat leestekengebruik corrigeren indien nodig.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Zo 9 Dec 2007, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ok sorry voor late reageren,  Dan zal ik eens bezig gaan met een en ander uit te leggen en idd met leestekens!  Very Happy  Friso binnen kort krijg je al wat dingen, Zal kijken of ik er ook nog plaatjes bij kan toveren om het geheel nog duidelijker te maken.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB