Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Saab 9-5 2.0t lpg-g3 chippen?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
davidjoost
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 28 Februari 2004
Posts: 1
Woonplaats: Wolvega
PostGeplaatst: Za 28 Feb 2004, 17:42    Onderwerp: Saab 9-5 2.0t lpg-g3 chippen? Reageer met quote

Hallo Tuners,

Ik heb even een vraagje. Mijn vader rijdt sinds een jaar of 2 met plezier in een Saab 9-5 2.0t (handbak) sedan uit 11-2000. We hebben de auto op 31 december 2001 gekocht met maar 12000km op de teller. De auto rijdt op LPG-G3 (onderbouwtank op plaats reservewiel).
Er staat nu iets van 130000km op de teller. Hij heeft bij 105000km nieuwe kleppen en koppen gekregen (75% coulance van saab: €500,- voor ons) want er zat een scheurtje in een van de kleppen waardoor die slecht startte. Voor de rest nooit meer gehad dan regulier onderhoud.

Nu is het zo dat CHIPTUNEN steeds meer in opkomst is, bij turbodiesel en turbobenzine motoren. Ik heb eens op de website van DigiTune (www.digitune.nl) gekeken, en daar stond dat je onze Saab van 150 naar 215 pk kunt chippen (koppel van 240 naar 310Nm). Ik heb toen gemaild of die modificatie ook mogelijk is als de auto op LPG rijdt, en toen kreeg ik het volgende bericht van ze terug:

---------------------------------------------------

Geachte heer Kamermans,

Naar aanleiding van uw E-mail het volgende,

De Saab 2.0 T LPT op LPG kan via de software geoptimaliseerd worden,
wel zeten wij de software iets lager dan bij de benzine uitvoering.

De branstof specificaties heb ik van deze motor niet wel weten we uit ervaring dat
hij niet veel meer gaat gebruiken. in topsnelheid gaat de auto meer dan 10 km omhoog.

De motor en versnellingsbak gaan in verhouding niet sneller slijten, mits u de juiste service
specificaties van Saab blijft hanteren.

Standaard Power optie
MAXIMUM VERMOGEN 110 kW / 150 pk 147 kW / 200 pk
MAXIMUM KOPPEL 240 Nm / 1800 rpm 310 Nm / 1800 rpm

De motor van de Saab pakt beter op en reageert vlotter op uw gaspedaal.
Software wordt exact op de computer in uw auto geschreven zodat alle service intervallen en diagnose stellingen standaard
blijven hierdoor blijft de garantie ( indien van toepassing ) ook van kracht.
Prijs inclusief btw en montage € 859,-

Mocht u naar aanleiding van deze E-mail nog vragen hebben kunt u ons op onderstaand nummer bereiken.

mvg Arjen Moor, DigiTune.

DigiTune
Nijverheidsweg 103 F
Nunspeet.
Tel: 0341-270334
--------------------------------------------------

Samengevat moeten we vanwege de lpg met 15pk minder ons tevreden stellen, als we het Digitune laten doen.

Saab zelf biedt de mogelijkheid via Hirsch Performance je auto te chiptunen, maar onze Saab-dealer in Lemmer durfde dat niet aan omdat onze auto dus op LPG rijdt. En zelfs als je het bij H.P. laat doen, dan ben je wel duizenden euro's kwijt. Soms zie ik wel eens Saabs van ons type te koop staan met dezelfde motor, maar 192pk door H.P. getuned. Weet iemand daar wat van?

Wat vinden jullie van de mogelijkheid die Digitune biedt? Zou de auto dan binnenkort weer een koprevisie krijgen, of andere buitensporige reparaties? Of is het niet onverstandig om het te doen. En is het een groot nadeel dat je maar 25000km garantie krijgt? (aangezien wij tot nu toe 60000km/jaar rijden)?

davidjoost

De auto is van zichzelf al snel zat (9,8sec 0-100 en top 215km/u), maar een beetje extra vermogen en koppel voor weinig geld is altijd leuk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 29 Feb 2004, 1:05    Onderwerp: Reageer met quote

Als Digitune goed werk levert (ik ken ze niet, zou er ff naar informeren) dan is het op zich een goeie optie natuurlijk...
Maar als je Saab dealer 'm niet durft te chippen zou 'k zeker eens vragen waarom niet, wat voor uitleg hij daarvoor geeft...

Chiptuning is eigenlijk gewoon het optimaliseren van het motor management, dus mits verantwoord gedaan zou het niets mogen uitmaken dat je LPG rijdt...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 1 Mrt 2004, 3:18    Onderwerp: Reageer met quote

LPG heeft zelfs een hoger octaan gehalte, veel betere en schonere verbranding, het kan soms problemen opleveren met 16v blokjes die problemen krijgen met de koeling van de kleppen, de uitlaatkleppen in het speciaal, niet onoverkombaar, kleppen upgraden zodat ze hogere temperaturen kunnen hebben. Over het algemeen is LPG een moord uitvinding!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Ma 30 Aug 2004, 14:09    Onderwerp: Reageer met quote

Je gaat dus van 150 pk naar 215 pk en je wint weinig koppel: da's typisch een tuning die de druk licht verhoogt en op hoge toeren dan ook hoog houdt i.p.v. ze af te bouwen.

ik rijdt rond met een audi 2.2 Turbo Quattro en heb alles al gedaan: chippen, zelf programmeren, mechanisch foefelen en waar ben ik nu? Ik heb de motor laten afstellen door een specialist (niks te chippen, gewoon de limieten van de standaardafstelling afspeuren). Ik ging van 162 pk naar 215 pk op de rollen en de top ging van 235 km/h naar meer dan 260 km/h (einde teller en nog in toeren stijgen). Dit hoofdzakelijk te wijten aan de turbodruk die niet meer afbouwt op hoge toeren, fueling en perfecte ontstekingstiming en de elektronica de mogelijkheid te bieden nog alles te kunnen regelen naar zijn goesting (nu ja, behalve de max. turbodruk).

ik kan jou het volgende vertellen op basis van mijn ervaring: de tuning kan geen kwaad, de motor zal niet veel meer slijten als je op een normale manier rijdt: dat impliceert dat je de wagen niet harder vooruit duwt dan dat hij onder standaard vorm tegen vollast kan.
Ga je constant met de 2 voeten op de gaspedaal staan en haal je steeds het onderste uit de kan blaas je de boel binnen de kortste keren op.

Mechanisch kunnen de motoren ertegen maar wat bij het chippen NIET wordt gedaan is de t°huishouding verbeteren. Ik heb een nieuwe thermostaat zitten en de oliedruk is eveneens licht verhoogd met volledig nieuw sensorenpakket als gevolg. Mengsel werd licht verrijkt om de binnenkant van de motor wat koeler te houden (MAAR DE TURBO EN UITLAAT WORDEN DES TE HETER !!!!!), het type olie is eveneens gewijzigd om te kunnen weerstaan aan lange en hete ritten (en daarna!) en de luchttoevoer naar de oliekoeler werd geoptimaliseerd. Dat zorgt voor een stabielere t° van olie, water, motor en turbo.

Wat je na een tuning niet meer mag doen is op volgas blijven rijden. Wat wel te doen is de motor en turbo gedurende 10 kilometer laten koelen na een "hogedruk sessie". Kijk maar eens 's nachts naar de turbo nadat je eens 3 minuten volgas hebt gegeven: die staat bij mij (water en oliegekoelde KKK turbo) geel (bijna wit) gloeiend, de uitlaatcollectoren staat rood-roze en de aansluitpunten op de motorblok gloeien diep rood.

Bij mij houdt de boel stand maar ik moet op zeer regelmatige basis onderdelen vervangen (waterleidingen, olieleidingen, schroeven en vijzen, elektriciteitsdraad (jawel! draad van de starter was aan het smelten => levensgevaarlijk), sensoren, thermostaten, silentblokken v/d motor en versnellingsbak en binnekort zelfs de uitlaatcollector wegens lichte scheurvorming door de hitte en het toegenomen koppel). Dat vraagt wekelijks onderhoud om met opgedreven materiaal zonder problemen rond te rijden. Doe je dat niet is de boel kapot na een jaartje gassen.

Voorlopig kan ik ermee leven dat er af en toe iets kapot springt omdat ik thuis toch een reservewagen heb. 60000 km/jaar doe je zei je? Doe jezelf een plezier naar de toekomst toe en blijf met je poten van de elektronica af en rij met 150 pk verder, wil je meer? Ga langs bij een specialist motorenrevisie van Saab en laat hem zijn goesting doen (DUUR DUUUUR maar dan ga je met iets leuk rondrijden) of koop gewoon een zwaardere motor!

O ja, nog iets. Ondanks een gereviseerde transmissie en nieuwe dichtingen die er onlangs inkwamen bij het vervangen van de koppeling (een jobke van 1500 euro n.b. 200 pk overbrengen op 4 wielen via een bullet-proof 4X4 transmissie belast de (verstevigde en zeer dure) koppeling blijkbaar iets meer dan normaal) lekt de transmissie nu een minieme kleine hoeveelheid olie t.g.v. het toegenomen koppel. 1 bout knelt de transmissie blijkbaar niet voldoende en laat een druppel of 2 door tijdens het vragen van topprestaties. Dit is n.b. een 016 Integrale transmissie waar Audi liefhebbers geen bal aan veranderen op drag strips: 400 pk aan de krukas worden gewoon via deze boit naar de wielen geschast. Dat ze daarbij een druppelke lekt is bijzaak maar als dat een voertuig is dat 100% moet presteren en niet 98% is dat onaanvaardbaar. Vergeet niet dat deze 016 versnellingsbak 1 meter lang is, 50 cm breed en 2 differentielen onderdak verleent: da's een vette 80 kilo te tillen. De huidige versnellingsbakken zijn amper de afmetingen van een schoendoos dus hebben die reserve NIET.

Ook het chassis van mijn quattro is zwaar verstevigd en kan heel wat trekken (3,6 ton om precies te zijn) en bezit voldoende reserve om de kracht te kunnen opvangen: de Audi TT plooit gewoon dubbel als je hem chipt in de eerste graad omdat het chassis niet stijf genoeg is. De eerste TT's plooiden al dubbel in standaardvorm.
De cardanassen zijn bij mij om en bij de 5 cm in diameter massief gehard staal: die pak je dus met 2 handen vast. Als je daar aan gewend bent en je kijkt dan eens naar de eerste de beste voorwielaangedreven Seat Leon of VW Golf zijn cardannekes lach je je een breuk.

Samengevat:
1. je belast alles op de wagen meer, je wagen gaat sneller slijten en je onderhoudsfacturen gaan (sterk) naar boven door het opdrijven.

2. dat "chippen" kan zich zelfs beperken tot het monteren van een sterkere veer in de wastegate en het uitschakelen van de elektronische laaddrukassistentie: kost 20 euro en je hebt ook 200 pk EN ze kunnen niets aan de PC zien want er is ook geen bal aan gebeurd. Let op want er is veel zeverderij in omloop daat duur verkocht wordt.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB