Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Sportluchtfilter voor-en nadelen ?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
greten007
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 4 Juli 2007
Posts: 52
PostGeplaatst: Vr 20 Jul 2007, 23:20    Onderwerp: Sportluchtfilter voor-en nadelen ? Reageer met quote

kan iemand me de voor - en nadelen van een sportluchtfilter voorleggen ?

ik ben van plan er ene te steken maar ben liever ietwat op de hoogte va ndeze technologie voordat ik brainless wat stuff in m'n auto stop ...

Thx
_________________
Citroën Saxo VTS Bi-tone 1.6 16V
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 21 Jul 2007, 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Verschilt per auto en motor...
Mits je het goed doet met een goeie cold air intake zul je wat snellere respons van je gas hebben, misschien wat lekkerder hoog in de toeren doorgaan, en een minieme pk-winst zou kunnen. Als je verder gaat met motortuning is 't wel een noodzakelijke eerste stap.
Voor niet-ECU geregelde carburateurmotoren zal het 's winters bij kou en vocht mogelijk minder presteren. En als je geen degelijke cai hebt presteert het gewoon altijd minder.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
greten007
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 4 Juli 2007
Posts: 52
PostGeplaatst: Za 21 Jul 2007, 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

ok ECU hebbik nog van gehoord das gwn uw Chip ..

maar wtf is een CAI ?

't is een seat ibiza'tje  1.4 met carbu is nu 9 jaar oud  dus denk dat hij wel niet ZOOOO ouderwets zal zijn en tenminste een beetje kans op ECU / Cai heeft .

wat hadden jullie gedacht ?
_________________
Citroën Saxo VTS Bi-tone 1.6 16V
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
antigram
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 29 November 2006
Posts: 2337
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Za 21 Jul 2007, 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Cold Air Intake; korte samenvatting, het filter zit nu niet meer bovenaan in de auto, maar dmv buizen vooraan onderin de auto. zodoende kan het koude lucht opzuigen en koude lucht is compacter en dus kan er meer van beide in en krijg je meer vermogen Mr. Green denk dat het zo wel duidelijk is he  Wink
_________________

mike ed9 schreef:
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 21 Jul 2007, 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

ECU is de computer, de chip die je noemt is daar slechts een onderdeel van Wink

CAI klopt zoals antigram zegt. Het filter in een paddestoelvorm aan het einde van de buis vlakachter de grill zie je meestal bij injectiemotoren. Bij carburateurmotoren zit vaak het filter bovenop de carb en zul je zelf een buis naar voren moeten maken die ervoor zorgt dat er koude rijwind in het filter geblazen wordt ipv warme lucht van onder de motorkap wordt aangezogen. Of natuurlijk vlak voor je luchtfilter een luchthapper in je motorkap maken.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Za 21 Jul 2007, 16:26    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom wil je er een sportfilter in leggen? Als het je niet om het geluid gaat kan je er het beste een vervangingsfilter van bv. K&N inleggen.
Als het wel om het geluid gaat moet je een degelijke CAI maken. Mijn mening is dat je er anders niet aan moet beginnen, de nadelen wegen dan niet op tegen het voordeeltje.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Zo 22 Jul 2007, 9:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gister een K&N vervangingsfilter in mijn Galant geinstalleerd omdat ik het luchtfilterhuis moet blijven gebruiken door de LMM. Wat een g*** geluid bij 4500rpm!
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Djosk
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Augustus 2007
Posts: 1
Woonplaats: Zele, Oost-Vlaanderen
PostGeplaatst: Zo 26 Aug 2007, 9:36    Onderwerp: Reageer met quote

heb sportluchtfilter geplaatst (BMW 318) en heb er nog geen problemen met gehad en ben hier zeer tevreden van
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
89cheese
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 3 April 2007
Posts: 27
PostGeplaatst: Ma 27 Aug 2007, 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

@ djosk je schopt een maand oude topic omhoog, maar nu die toch omhoog is maak ik er ff gebruik van ^^

de ecu regeld de hoeveelbrandstof die er nodig is dmv zijn lambasensoren etc?
dus als ik een sportfilter/cai of de luchttoevoer verander, dan veranderd de ecu automatisch de benzine toevoer zodat het lucht/brandstof verhouding weer "exact" goed is.

Maar bij een Carburateur motor is dat anders.
Een carb moet je handmatig afstellen, verander jij je luchtinlaat waardoor er meer lucht door de inlaat gaat moet je ook zorgen dat die meer benzine krijgt.

dus monteer je een sportfilter op een carb auto moet je de carb afstelling dan niet aanpassen?
is bij scooters wel zo(paar maten hoger in sproeier gaan)

verbeter me waar nodig is dan leer ik er ook weer van Smile
_________________
1.8T 20V
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 27 Aug 2007, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

In principe regelt een carb ook zelf de hoeveelheid brandstof:
als de lucht sneller door de venturi stroomt zuigt die ook meer brandstof
door de spoeier mee. Zet je de venturi verder open (je geeft meer gas)
dan komt de naald verder uit de sproeier en komt er ook meer brandstof vrij.

De mengverhouding ligt in feite ds vast door de stand van de gasschuif en naald t.o.v.
elkaar. Zet je de naald hoger dan zal die altijd meer brandstof geven en dus rijker lopen.

Bij auto's heb je trouwens ook redelijk vaak electronisch bijgeregelde carburateurs
en bijv. ook meertraps, dus dat maakt het allemaal nog lastiger. Maar in theorie zou
je niets hoeven aanpassen, ook niet op een auto met carburateur...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
peet84
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 18 Juli 2007
Posts: 307
Woonplaats: maassluis
PostGeplaatst: Di 28 Aug 2007, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

mijn auto was er een stuk onzuiniger door gaan lopen

voor deel iets meer geluid
_________________
Bandit 4 project

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 29 Aug 2007, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

Gebruik de zoekfunctie aub, dit onderwerp is al zo'n 5000 keer besproken hier. Alle info die je zoekt moet zeer makkelijk te vinden zijn Wink

Zoeken
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB