Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Wat best bijplaatsen?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stanislas
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 24 April 2004
Posts: 4
Woonplaats: Waregem
PostGeplaatst: Za 24 Apr 2004, 10:05    Onderwerp: Wat best bijplaatsen? Reageer met quote

'k Rij met een Polootje en had graag wat beter geluid in mijn auto gehad. De 'configuratie' op dit moment is een radio van VDO-Dayton met 4*55W en heb vandaag ook nog 2 boxen in mijn deur gestoken van Sony (170W-45W RMS) in plaats van die originele. Voor de rest is er niets veranderd.

Nu waren mijn vragen:

1)wat kan ik best nog installeren zonder dat ik er een versterker moet tussen plaatsen?
2)heeft het veel zin om nog 2 boxen bij te plaatsen in mijn hoedenplank?
3)kan ik eventueel nog een woofer bijplaatsen zonder versterker?
4)moest ik nog 2 gewone boxen in mijn hoedenplank willen steken, kan ik ze dan gewoon parallel schakelen met die uit mijn deur?
5)had ik beter een compo-set gestoken (=setje voor deur+dashboard??) dan gewoon die in mijn deur alleen te veranderen?
Zoja => die uit mijn deur verplaatsen naar hoedenplank en nieuwe composet steken??
Zonee => laten zitten en hoedenplank onder handen nemen?

Bedankt !!!

(En ja, ben nog maar een beginneling maar kwil ook niet dat het extreem wordt =>gewoon beter geluid dan origineel Wink )
_________________
-- Blinder Gehorsam Blitz 04-6 --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 24 Apr 2004, 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt het beste een composetje installeren in je front, achterin kun je inderdaad wel die plaatsen wat je nu voor ingebouwd hebt, die zijn er toch alleen voor opvulling, geluid hoort van voor te komen, niet van achter. Een subwoofer zonder versterker zou ik niet doen, die heeft echt een versterkt signaal nodig. Misschien een active subwoofer dan maar? Pioneer heeft een aantal leuke active subs, daar zit de versterker dan ingebouwd. Het parallel schakelen van achterspeakers aan je voorspeakers zou ik niet doen, je head unit heeft 4*55 watt zoals je zelf al zegt, dus die heeft aparte uitgangen voor de achterspeakers, gebruik ze ook, want ze zitten er niet zomaar.

GreetZ, Maximus
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Je wil niet met losse versterkers werken? Hahaha die instelling had ik in het begin dus ook! Very Happy Bedenk je even dit: je hu (headunit oftewel de radio) geeft 4x55W maximaal, nominaal is dit slechts 4x17W. Wil je goed geluid is een versterker van 4x60W nominaal oftewel RMS zeker aan te raden voor het aansturen van de speakers.
Geluid hoort idd van voren te komen, hoedenplankspeakers zijn vaak te overheersend en verplaatsen het hele geluidsbeeld naar achteren.
Het beste en eenvoudigste wat je kunt doen voor een kwalitatief goeie setup is voorin een composetje inbouwen (midwoofers in de deuren, tweeters op het dashboard of langs de A-stijlen, en het geheel goed inbouwen en uitrichten. voor een optimaal resultaat in het mid/laag ook je deuren dempen met bitumen)
Sluit de composet voorin en een sub woofer achterin aan op een vierkanaals versterker, denk ook aan het gebruik van de juiste bekabeling en besteed de nodige tijd en aandacht aan de inbouw en afstelling, dit is zeer belangrijk voor een goed resultaat!
Mis je achterin opvulling van het geluid, zet dan een setje midrange speakers (of coaxialen en knip de tweeter los) achterin, best in de panelen van de achterdeuren of de zijkant bij een 3-deurs. Deze kun je gewoon op de radio aansluiten en zacht laten meespelen voor een opvulling achterin zonder het geluidsbeeld te verstoren.
Parallel hangen van speakers zou ik nooit doen.

Deze setup hoeft niet persé peperduur te zijn, voor niet te extreme prijzen is er al mooi spul te krijgen om zoiets te realiseren. Je VDO hu is best goed en zou ik gewoon laten zitten, mocht je ooit versterkers gebruiken moet je even kijken of deze RCA lijnuitgangen heeft.

En om je vragen even beknopt te beantwoorden (dit was alleen de toelichting heheh Razz Razz)
1) Je kunt vanalles installeren, maar een versterker is zeker aan te raden. Bekijk eens de mogelijkheden hierboven: 4ch versterker, composet voorin en sub achterin.
2) Als je alleen harder geluid achterin wil wel, wil je kwalitatief goed geluid en hoeft het niet ongecontroleerd hard zou ik het laten.
3) Bij sommige radio's kan het, maar normaal heeft een woofer wel een degelijke versterker nodig om tot zijn recht te komen. Alternatief is een actieve woofer (zit een versterkertje ingebouwd), maar deze versterkers zijn vaak van een niet zo geweldige kwaliteit.
4) Niet doen. Je hu heeft 4 uitgangen dus gebruik ze ook Wink
5) Composet voorin is beter voor het geluidsbeeld, omdat de tweeters hoger geplaatst kunnen worden. 'k zou een composet voor steken, een versterkertje ervoor overwegen (wordt het absoluut een stuk beter van) en achterspeakers alleen doen als je ze echt mist, maar zeker niet overheersend laten meespelen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stanislas
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 24 April 2004
Posts: 4
Woonplaats: Waregem
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 16:14    Onderwerp: Reageer met quote

Da is pas een uitleg waar dat ik om gevraagd had zie.... Wink Bedankt!!

Voor die versterker....mijn radio heeft een 4 V pre-out. Dit zal daarvoor dienen zeker?
En ivm die versterker, als ik er één zou nemen van 4*60W(het hoeft dus echt niet super super super luid gaan)...hoeveel boxen kan ik er max. aanhangen? En wat is da juist met gebrugd schakelen enzo? En het aantal Ohm...? Allemaal termen dak zo tegenkomen ben in de boekskes maar waar ik totaal geen idee van heb...

Moest ik iets op het oog hebben, kan het dan misschien even laten weten en dan kunnen jullie mij zeggen of het goed is of niet! Wink
_________________
-- Blinder Gehorsam Blitz 04-6 --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien is het handig als je even een budget neerzet hier, van wat je er ongeveer aan wil uitgeven, ik maak aan de hand daarvan vanavond wel ff een lijstje met jesse aan wat je het beste kunt kopen en inbouwen om voor die prijs het mooiste geluid te hebben.

GreetZ, Maximus
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 16:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ja post gerust je opties en keuzes hoor Very Happy

Je pre-outs van de hu zijn idd voor het gebruik van versterkers ja. Het feit dat je 4V uitgangen hebt is gunstig! Het voltage heeft te maken met de storingsgevoeligheid, 4V is een zeer nette waarde voor goed geluid.

Over die versterkers hoef je je weinig zorgen te maken.
Elke versterker is een bepaald aantal kanalen.
Je hebt bijvoorbeeld een 2 kanaals versterker van 60W per kanaal, dus 2x60W. Elk kanaal waarover gesproken wordt is een monokanaal, met een 2 kanaals versterker kun je dus je voor- OF achter-speakers aansturen, links en rechts.
Normale autospeakers zijn 4 Ohm, dus je versterker moet daarop gemaakt zijn maar da's geen probleem. Als je met afwijkende waarden begint dan pas wordt het ingewikkeld dus dat bespaar ik je even Wink

4x60W RMS is op zich allang genoeg voor een mooie geluidsweergave, die ook wel wat harder kan maar niet extreem. Voor een normale set speakers is dit genoeg.
Let wel, dit is een RMS waarde! Zou je een amp nemen van 4x60W maximaal (veel merken zetten dat op de doos) heb je slechts 20W RMS!!
Verschil is dat de RMS waarde het continuvermogen is, en de max waarde het piekvermogen. Enkel de eerste geeft een beetje realistisch beeld wat hij nu eigenlijk aan kan.

Kanalen van een versterker kun je bruggen, mits de versterker dat kan natuurlijk.
Op die manier kun je bijvoorbeeld 2 kanalen van 60W rms gebruiken, deze zullen dan samen een monokanaal vormen van 150-200W welke je voor een sub kunt gebruiken.
Zo heb ik het nu ook. Eén vierkanaals versterker: kanalen 1 en 2 voor de voorspeakers L en R en kanalen 3 en 4 gebrugd voor de sub.
Om je vraag te beantwoorden, je kunt er zoveel speakers aan hangen als de amp kanalen heeft. Kan ook anders, maar dan wordt het weer ingewikkelder Razz Razz

Nog een paar tips voor de bekabeling! Voedingskabel moet dik genoeg zijn en massakabel even dik (zie website hieronder), RCA kabel (van radio naar amp) goed afgeschermd, best triple shielded want die zijn zeer storingsgevoelig!

Op http://www.12vhifi.nl is overigens veel nuttige info te vinden over car-audio!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stanislas
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 24 April 2004
Posts: 4
Woonplaats: Waregem
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Wel ja mijn budget....het probleem is, 'k heb een auto en heb een dax. In die laatste zit al een mooi teweedehandswagentje! Dus het bedrag dat ik voor die installatie uittrek is niet al té groot...
Had gedacht van iets van een 200 euro...Confused (en heb al die nieuwe speakers gekocht, dus ja). Weet het, het is niet veel, maar kan dan toch iets veranderen!

Misschien kunnen jullie even een idee geven wat ik ermee kan kopen. Het merk moet niet zooooo bekend zijn(pioneer, lanzar, earthquake, jbl,...), gewoon iets goed!

Greetzzzz
_________________
-- Blinder Gehorsam Blitz 04-6 --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 0:00    Onderwerp: Reageer met quote

WTF is een Dax? Embarassed

Ik ken alleen Dax uit StarTrek Deep Space 9 Laughing
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stanislas
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 24 April 2004
Posts: 4
Woonplaats: Waregem
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nog nooit van een Honda Dax gehoord? Shock Shock Shock Shock Rolling Eyes
Is een 4-takt brommer met versnellingen van rond de jaren '75 en later (tot rond midden jaren '90). Daar kruipt veel te veel geld in Smile ...chromeren, ander uitlaatje, goeie motor (racemotor kost zo rond de 4000-5000 euro), enz. ... Je zal het ooit wel al eens gezien hebben hoor! Maakt een prottend geluid... Wink

Foto's kan je oa vinden op:
http://daxboard.be => "Mijn viertakt"

Greetzzz
_________________
-- Blinder Gehorsam Blitz 04-6 --
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 10:36    Onderwerp: Reageer met quote




Ja ik ken 'm zo'n Dax... Vroeger reed hier iemand daarmee rond, best een geinig ding Very Happy
Over de ICE terug, het budget is niet zo heel hoog... Persoonlijk zou ik er nog wat voor doorsparen.
Reken voor een beetje goeie composet op 150-200 Eur, een subje 150-200 Eur en evt. een 4ch versterker ± 200-400 Eur.
Het kan ook minder maar het hangt gewoon sterk af van jouw eisen van het systeem en hoeveel je ervoor over hebt. Ga anders gewoon eens naar een aantal car-audio zaken en beluister zo'n beetje alles wat ze in jouw budget aanbieden. Op die manier krijg je een idee wat jij goed vindt klinken! 't kost wat tijd maar je uiteindelijke keuze zal naar je eigen smaak zijn!
Of post na een dagje luisteren een aantal opties die je bevallen dan kunnen we altijd daarover nog ons oordeel geven Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

hahaha een mini moter!!!!!!!! kicke man Laughing Laughing Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Idd en ze rijden best lekker Very Happy Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 27 Apr 2004, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Idd en ze rijden best lekker


Levensgevaarlijk met mijn lengte, met de jouwe ook man!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 28 Apr 2004, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo? Dat valt best mee hoor... 'k had totaal geen problemen ermee en 'k kon overal goed bij...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
MrDivra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 22 Januari 2004
Posts: 26
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Wo 12 Mei 2004, 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

caliber vind ik qua prijs qualiteit een goede keus voor je amp.
die heb je ook al van af hele lichte amp's
_________________
Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB