Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Vraagie (verlengstuk of hele uitlaat)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 11:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kom op internet verschillende definities tegen, dit komt van wikipedia:
Quote:
De decibel (meervoud decibels en niet decibellen!), afgekort tot dB, is geen eenheid, maar een logaritmische schaal om verhoudingen aan te duiden. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral vermogensverhoudingen worden uitgedrukt in dB.

Als je daar vanuit zou gaan is met 20dB toename je uitlaat 1000x luider!?!

Echt wijzer wordt ik er ook niet van, met name omdat het een logaritmische schaal is
en volgens alle bronnen geen eenheid, maar een relatief, net als een percentage...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 21 Jan 2007, 0:52    Onderwerp: Reageer met quote

Geluid is relatief voor ons. 0dB is zo hard als ons normale spraakvolume. Maar is dat hard of is dat zacht? En hoe klinkt nu eigenlijk 2 keer zo hard echt? Als wij schreeuwen is dat hard voor ons, maar is t nu eigenlijk echt hard? Mn stereo blaast vele malen harder, maar is t nu echt hard? Geluid van vliegtuigen dan, is dat echt hard? En hoeveel harder is t dan en hoe bepaal je dat? Waar meet je t aan af? In cijfers? Dan zou 4dB gewoon 2x zo hard als 2dB moeten zijn toch? Wiskundig gezien dan...  #Robot
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 21 Jan 2007, 1:01    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, ik heb het niet bedacht!

Quote:
De verhouding tussen de geluidsintensiteit die net waargenomen kan worden en die als pijnlijk hard wordt ervaren, is 1.000.000.000.000 (10^12)
Een voor de praktijk vrij lastig hanteerbare schaal.
Hierom is de (deci)Bel als eenheid ingevoerd.
De Bel-schaal is een logaritmische schaal, waarmee de hoorspan
van een goed werkend oor wordt verdeeld in 12 stappen.
Als grondgetal voor het logaritme is het getal 10 genomen.

Wanneer het geluidsniveau met 1 Bel verhoogt wordt, betekent
dat de intensiteit 10 maal zo groot is gemaakt. Het menselijk oor
is echter in staat veel kleinere verschillen waar te nemen (tussen
de 0.2 en 0.3 Bel). Daarom is de decibel ingevoerd.

Met de decibel wordt de schaal verdeeld in 120 stappen.
In onderstaande figuur zijn de geluidsniveau's
van een aantal dagelijkse geluiden weergegeven.



De decibel is een verhoudingsmaat. Hierdoor kunnen we niet
zondermeer praten over het absolute geluidsniveau in dB.
Als we de dB maat absoluut willen gebruiken dan moet de
referentie worden vermeld. In de natuurkunde wordt voor
alle frequenties een zelfde referentie gebruikt: 2.10^-5
Pascal. Wanneer bij het gebruik van de dB deze referentie
wordt gebruikt spreken van dB SPL. Wanneer als referentie
de toondrempel wordt gebruikt van goedhorende jongeren,
dan spreekt men dB-Hearing Level (dB HL).


Dus ik betwijfel of jij er nu 20dB bij hebt,
maar het zal ongetwijfeld hard zijn Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Di 13 Mrt 2007, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

hou je wel even rekening met het feit dat als men over DB's praat je over een "ELECTRISCH" vermogen praat! je uitlaat levert geen electrisch vermogen je moterblok ook niet.maar aan de andere kant kun je een uitlkaat ook weer een heel klein beetje zien als een "soort speaker" het produceert immers geluid
dus hoe dat precies zit weet ik niet
ik weet wel dat men bij een db meter gewoon een bepaalde spanning aan houd als referentie en dat men dat ook gebruikt om het geluid van de uitlaat te meten.
het is zo dat een verdubbeling van de geluids druk 3 db is en dat is weer een vermogens verdubbeling dus zou je snel geneigd zijn te zeggen een uitlaat die 3 db harder gaat is een verdubbeling in het vermogen, maar dat gaat weer niet op omdat waneer ik de uitlaat er onderuit schroef de moter meer geluid produceert met het zelfde vermogen.
ik vindt het een heel goede vraag alleen jammer dat deze materie heel erg diep gaat in wat betreft kennis. maar moet max gelijk geven als hij weg rijd hoor je hem een dorpje verder nog!. Cool  Laughing
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 14 Mrt 2007, 1:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als 'k me niet vergis hebben we het over geluidsDRUK... En die verdubbeling van het geluid bij een vermeerdering van 3db is pas boven een bepaalde waarde (welke ik vergeten ben) van toepassing...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
nielsg
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 13 Januari 2006
Posts: 53
PostGeplaatst: Do 15 Mrt 2007, 14:06    Onderwerp: Reageer met quote

heel simpel, iedere 10 dB klinkt 2X zo hard voor ons om hogere tonen, bij lage tonen klinkt 6dB al 2x zo luid voor de mens

voor iedere +3dB is een verdubbeling van vermogen nodig bij luidsprekers
het is een beetje een vage regel van de wet, komt nou nooit voor Shock
_________________
at those who rock, I sallut you
''born to lose, live to win''motorhead
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 1 Apr 2007, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Zal m ns laten meten op n evenement. Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Uitlaten Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB