Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 24 Mrt 2007, 14:35 Onderwerp: |
|
|
|
even los van het feit dat de airco meer vermogen vreet, dan het water van de airco over de IC kan opleveren. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Za 24 Mrt 2007, 16:13 Onderwerp: |
|
|
|
ach als je blok dik 6000 toeren draait dan merkt dat blokje het niet meer dat die ook de airco moet aandrijven
en ik heb het niet over het water van de airco maar de lucht heh _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 24 Mrt 2007, 17:28 Onderwerp: |
|
|
|
evengoed, airco trekt genoeg vermogen weg, zowiezo duurt het met airco langer om op 6ooo rpm te komen dan zonder, en ook met 6000 rpm moet ie vermogen inleveren.
Dus merken zal die het zowezo _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 24 Mrt 2007, 18:13 Onderwerp: |
|
|
|
Gekoeld door rijwind? Airco's worden toch gekoeld door een speciaal gas?
's Zomers met een rijwind van 30 graden krijg je een airco wel degelijk goed koude lucht aan het blazen, zelfs 1 keer 'n auto gezien die erin slaagde op 'n warme zomerdag z'n ruiten van binnen te bevriezen Maar da's een beetje veel van 't goeie _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 24 Mrt 2007, 20:23 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Gekoeld door rijwind? Airco's worden toch gekoeld door een speciaal gas? |
Ja en nee...
Een A/C is een "split system".
Voor de radiateur zit een condensor, deze wordt door de rijwind gekoeld,
zodat het gas in het systeem daar condenseert (vandaar de naam),
vanaf de condensor loopt het nu vloeibare gas door een speciale
klep die de druk verlaagt en dan door de verdamper.
Deze verdamper zit IN de blowerunit IN de auto. Het gas in het
systeem neemt de warmte van de omgeving op om te verdampen
en komt dan bij de pomp, deze comprimeert het gas tot een vloeistof,
welke condenseert in de condensor en daarbij de intern opgenomen
warmte afgeeft aan de lucht buiten de wagen enz. enz. enz.
De pomp wordt aangedreven dmv een snaar vanaf de krukas.
Als de A/C inschakelt trekt een mageenkoppeling dicht, waardoor
de pomp gaat meelopen. Dit voel je duidelijk, OOK bij 6000rpm,
want de pomp kost zo'n 10 tot 15pk vermogen...
Quote: |
's Zomers met een rijwind van 30 graden krijg je een airco wel degelijk
goed koude lucht aan het blazen, zelfs 1 keer 'n auto gezien die erin
slaagde op 'n warme zomerdag z'n ruiten van binnen te bevriezen |
Toen het systeem in mijn DeLorean het goed deed kon die ook ijsbloemen maken
Alleen kwam er in ruil voor die koelte wel extra veel warmte van het vooronder
van de condensor vandaan... Het systeem is eigenlijk gelijk aan dat van een koelkast;
de warmte di binnenin weggenomen wordt wordt eledrs (aan de achterkant) afgegeven.
Je zult er dus weinig mee opschieten de intake te laten koelen door de
A/C, want dit zal meer vermogen kosten dan opleveren. Was dat niet
zo, dan zou dat allang door de grote fabrikanten gebruikt worden...
Om op mijn eerste reactie terug te komen:
JA: er wordt gas gebruikt voor het koelsysteem
NEE: het daadwerkelijke koelen gebeurt nog steeds aan de rijwind. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 25 Mrt 2007, 13:43 Onderwerp: |
|
|
|
Ik houd t wel bij watersprayen... hoop alleen dat t ding eens snel eindelijk uit japan verstuurd wordt _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|