Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| turbo.mark Newbie
| Geregistreerd op: 15 Januari 2007 | Posts: 8 | Woonplaats: volkel |
|
Geplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:01 Onderwerp: |
|
|
|
heb er gewoon een retehekel aan als mensen meteen een grote bek geven tegen iemand die iets probeert te leren.
de originele vraag was, WAT IS KOPPEL.
komt er iemand aanzetten met, je hebt geen koppel zonder vermogen,
maar wel vermogen zonder koppel :S
die mensen proberen iets te leren,
hiervan worden ze echt nie iets slimmer,
en al helemaal niet als een peleton betweters met een hoop geouwehoer zich tegen 1 iemand keert.
als je geen goeie informatie hebt, en je 'denkt' da je iets weet,
zeg er dan bij dat je iets denkt, of hou je bek.
ik ben mark. _________________ T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:10 Onderwerp: |
|
|
|
Kijk, had je vanaf post 1 gelijk alles goed neer gezet en geen halve info gegeven (zoals de uitkomst is in Kw en niet in PK, en N=toerental, er niet ff bij zetten dat het in Hertz moest, dat kwam achteraf pas) had j e zulk commentaar ook niet gekregen _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| turbo.mark Newbie
| Geregistreerd op: 15 Januari 2007 | Posts: 8 | Woonplaats: volkel |
|
Geplaatst: Di 16 Jan 2007, 19:20 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
Kijk, had je vanaf post 1 gelijk alles goed neer gezet en geen halve info gegeven (zoals de uitkomst is in Kw en niet in PK, en N=toerental, er niet ff bij zetten dat het in Hertz moest, dat kwam achteraf pas) had j e zulk commentaar ook niet gekregen |
commentaar op mij mag je zoveel hebben als je wil,
doe gewoon rustiger aan met mensen die nieuw zijn hier,
en iets proberen te leren, als jij dan zoveel weet, leg het iemand dan uit,
in plaats van te lopen joekeren. _________________ T & M PERFORMANCE :
TURBOLAG SURE BEATS LACK OF TURBO |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Di 16 Jan 2007, 21:47 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
(pi=3.141592 nogwat en geen 3.1428) |
Kleine aanvulling hierop...
Ooit zat ik ook op school, en daar leerden we dat de in elk rekenmachientje opgeslagen 3,1415927 niet 100% accuraat is, en de juiste waarde 22/7 zou zijn. En zo kom je aan de 3,14285... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 16 Jan 2007, 22:47 Onderwerp: |
|
|
|
turbo.mark schreef: |
doe gewoon rustiger aan met mensen die nieuw zijn hier |
Het vervelende is dat een hoop van de "oudjes" hier (mensen die hier al lang komen dus)
al ZO veel neuwelingen hebben gezien die "even" kwamen zeggen hoe het moest,
dat daar bijna automatisch tegenin gegaan wordt.
Het is dus ook niet dat JIJ aangevallen werd, maar de manier waarop je binnen
kwam vallen en met je tweede post op dit forum ons even de les kwam lezen...
Misschien heb je dat inmiddels al gedaan; ik kan maar 1 bericht tegelijk lezen,
maar als dat niet zo is; stel je even voor, plaatje van je auto('s) erbij
en eventueel wat achtergrond, dan weten we met wie we te maken hebben _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Jan 2007, 2:18 Onderwerp: |
|
|
|
Tijdje dit topic uit t oog verloren... ik zei toch eerder ook al dat koppel en vermogen niet los van elkaar kunnen bestaan...?
Och ja, de fijten zijn er al dus verder geen woorden meer nodig. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Wo 17 Jan 2007, 23:52 Onderwerp: |
|
|
|
turbo.mark schreef: |
heb er gewoon een retehekel aan als mensen meteen een grote bek geven tegen iemand die iets probeert te leren.
|
ik wil niet meer zeuren.. maar diegene die met een grote bek begon ben je toch echt zelf. _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:05 Onderwerp: |
|
|
|
Even voor de correctheid:
Vermogen is niets anders dan koppel maal toerental.
Koppel is de kracht waarmee de wielen zich afzetten tegen het asfalt. (de kracht waarmee de krusas aan de versnellingsbak, tandwielen, aandrijfsassen etc) sleurt, dus uiteindelijk de band t.o.v. de weg.
Dat voel je, dat is je koppel.
heb je dit koppel op lage toeren, heb je weinig vermogen. (diesels). Heb je een koppel bij een hoog toerental, dan heb je veel vermogen (16 klepsmotoren).
Diesel en 16v is een algemeen voorbeeld, er zijn uiteraard hoogvermogen diesels en laagvermogen 16v's maar algemeen gezegd komt het wel uit. _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 14:11 Onderwerp: |
|
|
|
En excuus voor de post, ik heb de hele berekening gemist op de vorige pagina haha.
Overigens klopt de formule van Markt perfect, maar 'pk' is geen wetenschappelijke eenheid. Watt's wel, maar logisch dat de doornsee mens hier niet opkomt.
No big deal, ik neem aan dat het verschil en de relatie 'koppel, vermogen' nu duidelijk is? _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:18 Onderwerp: |
|
|
|
Riel schreef: |
...maar 'pk' is geen wetenschappelijke eenheid. Watt's wel... |
In praktijk wordt vermogen ook nogal eens in KW uitgedrukt. In de volksmond vaak niet maar bij verzekeringsmaatschappijen (althans hier) vragen ze altijd naar het vermogen in KW.
Riel schreef: |
Vermogen is niets anders dan koppel maal toerental. |
Dan zou onderstaande curve onmogelijk zijn (met een kruising van de curves). Het toerental loopt immers gelijk op en dan zou de curve van het vermogen dus gelijk moeten oplopen met die van het koppel, alleen in sterkere mate. Zoals Murcielago eerder al zei dat kan dus niet kloppen.
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:37 Onderwerp: |
|
|
|
Toch is het zo.
Bedenk wel dat je op een bank de aandrijfverliezen mee meet in de aandrijflijn. Bovendien kan de bank ook maar 1 waarde meten!
De bank meet het koppel aan de wielen, en hij weet de snelheid van de auto. Hij BEREKENT het vermogen.
De kruising van de curves moet je niet naar kijken, omdat ze beide een verschillende as met waardes gebruiken. _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 16:58 Onderwerp: |
|
|
|
nog een keer:
Even wat waarden:
1 ft-lbs = 1,36 Nm
P = T x Vh
T = Koppel in Nm
Vh = Hoeksnelheid in Radialen per seconde.
Lees voor Hoeksnelheid in Radialen per seconden dus Toerental.
Wel even omrekenen.
Een omwenteling bevat 2 pi radialen (zo komen we aan die 2 pi). Overigens is pi zeker geen 22/7, pi is tot op heden nog niet berekend. Maargoed, nemen we 4000 toeren, dan zijn dit 66,67 omwentelingen per minuut. Vermenig vuldig ik dit met 2 pi, kom ik op 418,88 radialen per minuut.
Even kijken, ik lees 128 ft/lbs af als koppel, dus dit zijn 174 Nm.
Invullen, P = 418,88 * 174 = 73000 (even afronden).
Dit zijn 73 kilowatts.
Doe ik dit maal 1.36 (kw naar PK), dan zit ik op ca. 98 pk
Even op een ander stukje.
6000 toeren, 100 omwentelingen per minuut, 628 rad/s
Koppel 90 lbs, is 122.4 nm
628 * 122.4 = 76000 (afgerond)
* 1.36 (omrekenen naar PK) = 104 PK
Check beide in het grafiekje. Voor en na de kruising.
Geloof je ons nu?
het is simpele wiskunde allemaal hoor, koppel en vermogen, en niets aparts.
De andere,eerder formules zijn exact hetzelfde, alleen hier zijn alle conversies al ingezet (toerental naar rad/sec, nm naar feet/lbs, pk naar kw etc). Deze bovenstaande formule, Koppel maal Hoeksnelheid, is de standaard versie, daar komt alles vandaan. _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Riel Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Februari 2007 | Posts: 110 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 17:04 Onderwerp: |
|
|
|
overigens, de grafieken die gelijk oplopen, zou je hebben in de formule
y = ax
waarbij a een vaste waarde is.
Nu vermenigvuldig je X met een waarde a die varieert (het koppel). Dan fungeert de koppelgrafiek als de richtingscoefficient van de vermogensgrafiek!
Een hoge richtingscoefficient = stijl, een lage is niet stijl. _________________ Renault Safrane 2.5 20v RXT
www.renault-tuning.nl |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 2 Feb 2007, 18:30 Onderwerp: |
|
|
|
Dat dit een discussie MOET blijven, we hebben er wat eigenwijze tussen zitten.
Nog 1 keer dan in heel simpele woorden.
Een vermogenstestbank is eigenlijk een koppeltestbank. Hij meet alleen en enkel het koppel, het vermogen is daar weer een berekening van. Gezien het geen lineaire berekeningen zijn, kan het zijn dat grafieken niet evenredig lopen en elkaar kruisen. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|