Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Voorbereiding op nieuwe turbo, boostcontroller

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:22    Onderwerp: Voorbereiding op nieuwe turbo, boostcontroller Reageer met quote

Merk: BlitZ
Type: Dual SBC

Resultaat: SX gone wild! Shock

Foto's volgen. Maar ik zal alvast n kleine tekst geven erop. De turbotimer heb ik uitgebouwd en verkocht, van de opbrengst is er nu een BlitZ Dual SBC.

Instellen is fluitje van n cent, en t verschil dat t maakt is beangstigend! Lag is veeeeeeeele malen minder, de turbo komt heel wat sneller op druk, wat bij testrijden even een enge situatie opleverde omdat de wagen vreselijk hard sideways ging op t moment dat ik er niet op verdacht was (normaal had ik in die situatie echt geen boost gehad, en plots was t er en kwam t kontje driftig om). Kreeg m nog net in n drift gehouden. Aantal mensen die net op dat punt op de bus staan te wachten nee knikkend en boos naar hun hoofd wijzend Embarassed

De wagen komt dus heel wat eerder op druk, veel eerder op full boost, en de boost komt er gewoon veel geweldadiger in, HEERLIJK!

Setting 1 heb ik nu zo gezet dat die gewoon zoals zonder BC zou rijden, standaard druk (0,7 bar). Dit voor als ik normaal wil rijden

Stand 2:  1 bar boost, met n paar settings waardoor hij ook veel harder in komt. Als je wil weten wat voor verschil er is tussen 0,7 en  1 bar... een complete wereld!

Stand 3 en 4 zijn nog niet gebruikt, dit is voor de andere turbo straks wel interessant, die kan meer dan 1 bar draaien zonder dat ik me hoef af te vragen of ie t nog houd of niet. Gezien dit beestje al niet 100% meer is (seals) ga ik m niet tot zn grens drukken. De nieuwe tubbie zal in stand 3 1,2 bar voor zn kiezen krijden.

Stand 4 is voor als de hele setup compleet is, en mn blok ook n kleine rebuild gehad heeft (zuigerveren, lagerschalen en pakkingen) en die gaat dan op 1,6 bar staan. Voor de gevallen dat t even ECHT debiel hard moet gaan (voor t geval dat er een Corvette naast me staat ofzo). 1,6 is genoeg voor ruim 360pk overigens. Maar dan moeten de injectoren en AFM etc etc ook geschikt ervoor zijn, de standaard zijn dit dus niet.

Al met al, een geweldige upgrade alweer Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

hehe maximus gone wild  Laughing
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt goed!

Nu ben ik niet echt bekend met Turbo-techniek (ja, de basics)
dusse: op watvoor principe werkt zo'n boostcontroller???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:06    Onderwerp: Reageer met quote

Normaal loopt er n slangetje tussen n vacuumslang (of direct n nippel op de turbo, de betere optie, zoals ik t heb) naar de actuator van de wastegate. Daar zit n veer in die bepaald bij hoeveel druk de wastegate opent, zodat er niet meer boost opgebouwd wordt.

De boostcontroller komt hier als t waren tussenin.

Wil je meer druk laat ie minder druk naar de actuator, zodat die de wastegate langer dicht houd. Deze boostcontroller houd de wastegate volledig gesloten totdat full boost berijkt is die je ingesteld hebt. Terwijl standaard de wastegate langzaam opent al naar de druk stijgt (n veer is progressief, niet aan/uit natuurlijk). Hierdoor komt ie veel sneller op de gewenste druk.

Boostcontroller heeft ook nog een aansluiting op de vacuumslangen en meet dit, en aan de hand daarvan kan ie bepalen wat ie met de wastegate doet. Je hebt dus heel preciese controlle, kunt spikes weg krijgen, sneller druk op bouwen, en meer druk op bouwen dan de veer van de actuator normaal toe zou laten.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

standaard zit er een druk geregelde wastegate op

Dat wil zeggen dat de wastegate vanaf een bepaalde druk open geduuwd wordt (langzaam open geduwd door langzaam druk opbouw)

een BC stuurt de actuator aan wat dan weer de wastegate bediend (omdat de BC geplaatst wordt in de drukleiding naar de actuator toe)
Hierdoor wordt de wastegate veel resoluter bediend, gaat open als die open moet gaan (en dan ook in 1x) en kan op wens ook langer dicht blijven waardoor er een hogere druk gegenereed wordt door de turbo (omdat de waste gate later open gaat)

Een BC is dus een apparaatje waarmee je de druk van de turbo kunt regelen mbv selunoids (of hoe je het spellen mag)
Een ventiel dus wat elektrisch aangestuurd wordt en druk op de actuator brengt of juist niet.


hoop dat het een beetje duidelijk is zo. Weet hoe dat ding werkt, maar kan het moeilijk verwoorden.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 19 Jan 2007, 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Sollenoids, en ik heb een EBC (electronic boostcontroller) met 2 sollenoids (vandaar, Dual Sollenoid Boost Controller).

Je legt m aardig uit, hoe je t verwoord, lees mn bovenstaande post maar eens Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Cool! Weer wat geleerd! THNX!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 0:36    Onderwerp: Reageer met quote

maar dit is in principe dan toch hetzelfde als een bleedvalve, met als voordeel dan dat je met een boost controller een vooringestelde druk kan rijden en je met een bleedvalve op je meter moet kijken... (maar met een bleedvalve kun je dus wel traploos je turbodruk verstellen... ) wat kost zo'n controller eigenlijk ongeveer ? kan ik dan ff menemen in de afweging voor de setup van m'n renault.
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 3:57    Onderwerp: Reageer met quote

Bleedvalve krijg je nasty boostspikes mee, een bleedvalve kan immers ook niets meten, verwerken en aticiperen.

Boostcontroller is constant aan t meten en regelt dmv die sollenoid de druk die er doorkomt/niet doorkomt naar de actuator. Smile Heel wat meer instellingen met een EBC.

Ik heb met mijne geluk gehad in aanschaf, was echt een lachertje. Heb dan ook meteen gehapt, reageerde al binnen 1 minuut naar aanbieden bij de SX owners club.

Meestal kost t je wel wat, maar dan heb je ook wat Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Lange boog kan intussen trouwens vertellen wat t verschil is Razz

edit:
Dat hierboven was Max dus, op mijn account. En ja, het verschil is.....




































Lekker!!! Twisted Evil
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 20 Jan 2007, 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, da's natuurlijk wel waar, een bleedvalve is allemaal wat ruwer.... maar aangezien ik een ouderwetse auto heb met ouderwetse techniek, vind ik het ook wel weer leuk om het allemaal wat ruwer te houden... geen driver assists, gewoon lekker echt auto rijden.. lol (no offence overgens, ik vind dat je lekker bezig bent met die wagen zo.. )
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 21 Jan 2007, 0:44    Onderwerp: Reageer met quote

Als je maar oplet dat de spikes die een bleedvalve oplevert je je blok niet kosten. Met een EBC heb je geen last van spikes, en kun je gewoon t maximale draaien wat veilig is. Met een bleedvalve moet je je druk wat lager houden, omdat ie anders boven t punt dat veilig voor je blok en/of turbo is uit piekt voor ie afzwakt tot de druk die je wil hebben.

Mijn wagen had een bleedvalve, ik heb m er direct uitgerukt en de actuator direct met de nippel op mn compressorbehuizing verbonden met n slangetje. Dan maar geen hogere boost tot ik een EBC heb dacht ik toen.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB