Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Tuning software
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 13 Sep 2006, 17:21    Onderwerp: Reageer met quote

Mapping...

Een mapping is de tabel die in de ECU is opgenomen en aangeeft hoeveel benzine hij bij welke belasting en bij welk toerental in moet spuiten, of hoeveel graden hij de ontsteking moet verzetten. Vandaar fuelmaps en ignitionmaps.

Hoe je een maps maakt leer je ook niet even uit een handleiding. Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 13 Sep 2006, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar kan je wel aanraden als je niet heel goed weet waarmee je bezig bent NIET zo'n ding te gaan programmeren! Fouten zijn snel gemaakt en in zo'n geval kosten die je gewoon je hele blok.
Wil je hem helemaal goed afstellen zul je dat zowiezo op een rollenbank moeten doen, ik geloof dat je met veel systemen dan verschillende mappings kunt opslaan en simpelweg ertussen wisselen... Bijv. 1 voor normaal stadsgebruik, 1 voor race enz.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 14 Sep 2006, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, dat geloof je verkeerd Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 14 Sep 2006, 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Nope, dat geloof je verkeerd Wink


klopt zijn er maar enkele die dat kunnen, en dan ook nog eens met de laptop ernaast waar alle mappings op staan opgeslagen  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 14 Sep 2006, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

@Max correct me?

Wat zijn die apparaten dan met display en bediening erop die je wel eens in 't dashboard ziet ingebouwd, waar ze onder het rijden het motormanagement mee kunnen aanpassen?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 17 Sep 2006, 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

Is niet bedoeld voor tijdens t rijden. Vaak zijn dit de Piggyback computers zoals de SAFC van Apex'i e.d.



Ook de standalone van Apex'i, de Power FC, heeft een aparaat met scherm erop waarmee je t een en ander kunt afregelen, deze heet de commander. Toch blijft t niet de bedoeling dit tijdens het rijden te doen.



Punt is dat je voor n goede loop van je blok aan 1 goede map set genoeg hebt. Deze hoort zuinig te rijden bij off-boost, en goede performance te geven on boost. Hoe? Door gewoon te zorgen dat de A/F verhouding door het hele toerenberijk blijft zoals die zijn moet, en de timing goed geregeld is.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 17 Sep 2006, 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Okee dat klinkt logisch...
Maar zelf begreep ik altijd dat als je echt een raceprofiel maakt, deze gewoon totaal niet geschikt is voor bijvoorbeeld stadsverkeer. En dat mensen dan gewoon daarvoor een zuinige optimale afstelling namen, en op de strip een die puur en alleen performancegericht is.
Maar goed de mogelijkheden zullen ook voor een groot deel afhangen van wat er nog meer qua tuning aan gebeurd is lijkt me...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 18 Sep 2006, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bij turbo wagens zie je wel eens dat ze bij normaal gebruik in een low boost setting rijden, dus lage turbodruk. En bij circuitgebruik e.d. high boost setting, dus met hoge turbodruk. Een echt goede stand alone bied dus ook de mogelijkheid om daarvoor 2 verschillende mappings te hebben voor perfecte A/F verhoudingen in beide situaties. Maar die regelen dan ook het boostcontroll.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB