Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Schakelaar wegwerken (neon under dash)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 21:35    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom lopen er twee  sets draden naar de radio???

Of gaat alles VANAF de radio naar de aansteker en zo verder???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal het even omschrijven:

Er zit een standaard kabelboom in de auto met een stekker eraan voor een radio.
Hier zit ook een + en een - kabel op.
De + gaat naar de radio, maar is afgetapt met zo'n verdeel ding met mesjes erin voor de sigaretten aansteker.
Ditzelfde geld voor de - draad.

Ik heb mijn radio direct op de accu aangesloten dus de + gaat alleen nog naar de atenne voor de radio en niet naar de radio zelf...

De - heb ik na de aftap ergens die dus niet gebruikt wordt of iets afgetapt voor de radio, deze is ook uit de stekker gehaald.
Idee van Alpine (wat een goede is overgens Thumbs up )

Maar ik trek alles er een keer uit en dan heb ik weer een nieuw centraal werkend punt waar ik alles wat ik wil op kan aansluiten.

Denk dat ik nog een keer een lampje voor mijn kofferbak maar zit er niet in standaard   Not talking
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 23 Aug 2006, 7:39    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft jouw auto standard geen aansteker ofzo???
Want een met scotch-lock aangesloten aansteker vind ik maar verdacht, zeker als
je bedenkt dat aanstekers standaard vaak op 15 of zelfs 20A afgezekerd zijn.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Wo 23 Aug 2006, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik vind het ook een beetje raar inderdaad.
Maar als ik nou een nieuwe draad trek vanaf de accu kan ik dan een centraal punt maken?(hoe maak ik dit, wat voor verloop...) En dan enige verlichting/neon aansluiten, maar ook de aansteker hier op aansluiten?
En waar zou ik deze dan op af moeten zekeren?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 23 Aug 2006, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een verdeelpunt maakt kun je daar het beste alles wel even goed solderen. Vergeet ook niet dat de hoofdkabel (de éne kabel van verdeelpunt naar accu) dik genoeg moet zijn om de stroom van alle verbruikers die eraan komen te hangen te leveren. En natuurlijk een goede hoofdzekering bij de accu.

Persoonlijk zou ik voor de radio toch een aparte draad trekken, soms hebben die wel eens last van storingen als er een deel andere verbruikers op dezelfde voedingskabel hangen. Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurt, maar het kan...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

Als de kabel vanaf de accu naar verdeelpunt echt dik genoeg is, en je verdeelpunt is in orde, dan mag de radio er geen hinder van ondervinden. Uiteindelijk komt alles toch bij de +pool uit, dus of ie nou bij de accu hangt of op n degelijk gemaakt centraal verdeelpunt... dat zou niet ertoe mogen doen lijkt me.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:13    Onderwerp: Reageer met quote

nee dat klopt, in een schakeling maakt het niet uit of de aansluiting dicht bij de bron zit of niet. behalve bij hele lange afstanden, dan krijg je te maken met weerstand van de kabels, normaal is deze te verwaarlozen
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ja en nee...

Wat jullie zeggen is logisch nagedacht helemaal juist, en een tijdje geleden wist ik ook niet beter.
Maar kijk eens naar de massaverbinding... Wel eens gehoord van aardlussen?
Bij ICE wordt aangeraden alle versterkers en apparatuur op 'n stermassapunt (één centraal massapunt) aan te sluiten omdat anders aardlussen kunnen optreden, wat storing tot gevolg heeft.

Het precieze hoe en wat weet ik ook niet helemaal, maar daar is op ShowYourSound een heel lang topic over (zal straks link effe zoeken).
Maar goed da's bij Audio/Video apparatuur het geval, voor wat neons en andere verbruikers zul je daar weinig last van hebben. Wel kan het gebeuren dat dit soort apparatuur stoort op je ICE als het op dezelfde voedingskabels hangt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:59    Onderwerp: Reageer met quote

maar het ging nu even niet over het massa punt Wink
en waar je met je massa last van hebt is dat je via je carosserie gaat, dit is geen kabel en je hebt daardoor ook sneller last van weerstand. daarom zou ik voor mijn eigen auto denk ik ook een ICE met + en - kabel, dan weet je zeker waar het allemaal langs gaat, en dat dit ook de weg van de minste weerstand is. want heb in het verleden al leuke verhalen meegemaakt met massapunten, (egt scheitzooi af en toe Razz)
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Massapunt maakt ook deel uit van de stroomkring, dus hoort wel degelijk bij voeding Wink
En dat van die weerstand via de carrosserie kan goed kloppen ja. Bovendien gebruiken ze voor sommige carrosseriedelen de puntlastechniek, waarbij de overbrenging natuurlijk vrij beperkt is t.o.v. de vaak benodigde dikke kabels voor versterkers! Daarom kiezen sommige mensen ook voor een massakabel direct naar de minpool van de accu terug te trekken.
Maar het verhaal "aardlussen" is toch weer iets aparts... Ik zoek 't nog op! (maar hoort eigenlijk hier niet helemaal thuis...)
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

maak effe nieuw topic dan Razz jij bent hier admin Razz
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Bactroban
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 2 Juli 2006
Posts: 105
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Had al gepost dat ik al een kabel van me radio rechtstreeks naar mijn accu had, maar kennerlijk het venster te snel gesloten  d'oh!

Ik wil alleen een centraal punt voor mijn neon sig aansteker en een paar andere lampjes in de auto.

En de vraag waar deze op af te zekeren gezien:

SaphireNX, Heeft jouw auto standard geen aansteker ofzo???
Want een met scotch-lock aangesloten aansteker vind ik maar verdacht, zeker als
je bedenkt dat aanstekers standaard vaak op 15 of zelfs 20A afgezekerd zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Afzekeren op het maximum wat alle verbruikers die erop komen te hangen kunnen trekken. Uiteraard niet hoger afzekeren (en belasten) dan de gebruikte kabel aankan Wink

@ Alert je hoeft geen admin te zijn om nieuwe topics te maken Very Happy En het komt zodra ik die info gevonden heb in 't ICE forum, kan toch wel handig zijn Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB