Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Di 22 Aug 2006, 21:35 Onderwerp: |
|
|
|
Waarom lopen er twee sets draden naar de radio???
Of gaat alles VANAF de radio naar de aansteker en zo verder??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Di 22 Aug 2006, 22:46 Onderwerp: |
|
|
|
Ik zal het even omschrijven:
Er zit een standaard kabelboom in de auto met een stekker eraan voor een radio.
Hier zit ook een + en een - kabel op.
De + gaat naar de radio, maar is afgetapt met zo'n verdeel ding met mesjes erin voor de sigaretten aansteker.
Ditzelfde geld voor de - draad.
Ik heb mijn radio direct op de accu aangesloten dus de + gaat alleen nog naar de atenne voor de radio en niet naar de radio zelf...
De - heb ik na de aftap ergens die dus niet gebruikt wordt of iets afgetapt voor de radio, deze is ook uit de stekker gehaald.
Idee van Alpine (wat een goede is overgens )
Maar ik trek alles er een keer uit en dan heb ik weer een nieuw centraal werkend punt waar ik alles wat ik wil op kan aansluiten.
Denk dat ik nog een keer een lampje voor mijn kofferbak maar zit er niet in standaard |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 23 Aug 2006, 7:39 Onderwerp: |
|
|
|
Heeft jouw auto standard geen aansteker ofzo???
Want een met scotch-lock aangesloten aansteker vind ik maar verdacht, zeker als
je bedenkt dat aanstekers standaard vaak op 15 of zelfs 20A afgezekerd zijn. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Wo 23 Aug 2006, 9:19 Onderwerp: |
|
|
|
Ja ik vind het ook een beetje raar inderdaad.
Maar als ik nou een nieuwe draad trek vanaf de accu kan ik dan een centraal punt maken?(hoe maak ik dit, wat voor verloop...) En dan enige verlichting/neon aansluiten, maar ook de aansteker hier op aansluiten?
En waar zou ik deze dan op af moeten zekeren? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 23 Aug 2006, 12:12 Onderwerp: |
|
|
|
Als je een verdeelpunt maakt kun je daar het beste alles wel even goed solderen. Vergeet ook niet dat de hoofdkabel (de éne kabel van verdeelpunt naar accu) dik genoeg moet zijn om de stroom van alle verbruikers die eraan komen te hangen te leveren. En natuurlijk een goede hoofdzekering bij de accu.
Persoonlijk zou ik voor de radio toch een aparte draad trekken, soms hebben die wel eens last van storingen als er een deel andere verbruikers op dezelfde voedingskabel hangen. Ik zeg niet dat dit per definitie gebeurt, maar het kan... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 7:16 Onderwerp: |
|
|
|
Als de kabel vanaf de accu naar verdeelpunt echt dik genoeg is, en je verdeelpunt is in orde, dan mag de radio er geen hinder van ondervinden. Uiteindelijk komt alles toch bij de +pool uit, dus of ie nou bij de accu hangt of op n degelijk gemaakt centraal verdeelpunt... dat zou niet ertoe mogen doen lijkt me. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:13 Onderwerp: |
|
|
|
nee dat klopt, in een schakeling maakt het niet uit of de aansluiting dicht bij de bron zit of niet. behalve bij hele lange afstanden, dan krijg je te maken met weerstand van de kabels, normaal is deze te verwaarlozen _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:28 Onderwerp: |
|
|
|
Ja en nee...
Wat jullie zeggen is logisch nagedacht helemaal juist, en een tijdje geleden wist ik ook niet beter.
Maar kijk eens naar de massaverbinding... Wel eens gehoord van aardlussen?
Bij ICE wordt aangeraden alle versterkers en apparatuur op 'n stermassapunt (één centraal massapunt) aan te sluiten omdat anders aardlussen kunnen optreden, wat storing tot gevolg heeft.
Het precieze hoe en wat weet ik ook niet helemaal, maar daar is op ShowYourSound een heel lang topic over (zal straks link effe zoeken).
Maar goed da's bij Audio/Video apparatuur het geval, voor wat neons en andere verbruikers zul je daar weinig last van hebben. Wel kan het gebeuren dat dit soort apparatuur stoort op je ICE als het op dezelfde voedingskabels hangt. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 15:59 Onderwerp: |
|
|
|
maar het ging nu even niet over het massa punt
en waar je met je massa last van hebt is dat je via je carosserie gaat, dit is geen kabel en je hebt daardoor ook sneller last van weerstand. daarom zou ik voor mijn eigen auto denk ik ook een ICE met + en - kabel, dan weet je zeker waar het allemaal langs gaat, en dat dit ook de weg van de minste weerstand is. want heb in het verleden al leuke verhalen meegemaakt met massapunten, (egt scheitzooi af en toe ) _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:46 Onderwerp: |
|
|
|
Massapunt maakt ook deel uit van de stroomkring, dus hoort wel degelijk bij voeding
En dat van die weerstand via de carrosserie kan goed kloppen ja. Bovendien gebruiken ze voor sommige carrosseriedelen de puntlastechniek, waarbij de overbrenging natuurlijk vrij beperkt is t.o.v. de vaak benodigde dikke kabels voor versterkers! Daarom kiezen sommige mensen ook voor een massakabel direct naar de minpool van de accu terug te trekken.
Maar het verhaal "aardlussen" is toch weer iets aparts... Ik zoek 't nog op! (maar hoort eigenlijk hier niet helemaal thuis...) _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Alert Advanced Member
| Geregistreerd op: 2 Oktober 2005 | Posts: 532 | Woonplaats: t Harde |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:48 Onderwerp: |
|
|
|
maak effe nieuw topic dan jij bent hier admin _________________ KEEP ON TUNING!!
|
|
Naar boven |
|
|
| Bactroban Junior Member
| Geregistreerd op: 2 Juli 2006 | Posts: 105 | |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 16:49 Onderwerp: |
|
|
|
Had al gepost dat ik al een kabel van me radio rechtstreeks naar mijn accu had, maar kennerlijk het venster te snel gesloten
Ik wil alleen een centraal punt voor mijn neon sig aansteker en een paar andere lampjes in de auto.
En de vraag waar deze op af te zekeren gezien:
SaphireNX, Heeft jouw auto standard geen aansteker ofzo???
Want een met scotch-lock aangesloten aansteker vind ik maar verdacht, zeker als
je bedenkt dat aanstekers standaard vaak op 15 of zelfs 20A afgezekerd zijn. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Aug 2006, 18:17 Onderwerp: |
|
|
|
Afzekeren op het maximum wat alle verbruikers die erop komen te hangen kunnen trekken. Uiteraard niet hoger afzekeren (en belasten) dan de gebruikte kabel aankan
@ Alert je hoeft geen admin te zijn om nieuwe topics te maken En het komt zodra ik die info gevonden heb in 't ICE forum, kan toch wel handig zijn _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|