Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

PBV
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 15:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nada... wrong info.

De lambda is een onderdeel van het emisie beperkingssysteem. Zijn functie is, samen met de kat en de speciale programmering van de ECU om de uitstoten van koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofdioxiden. Dit systeem wordt sinds ongeveer 1985 toegepast. Deze systemen werken alleen optimaal bij motoren die werken bij lambda = 1 (net genoeg zuurstof om alle brandstof te verbranden). Dit principe werkt alleen bij benzinemotoren en is ook niet bepaald ideaal voor de performance ervan, idealer is net wat meer lucht dan nodig is om de benzine te verbanden. De ontbranding is dan namelijk wat heter wat meer uitzetting tot gevolg heeft van het gecomprimeerde lucht/brandstof mengsel, en de zuiger dus met meer kracht naar beneden drukt. Te arm kan ook weer niet, want dan branden de gaten in je zuiger. Echter, de waarde die optimaal is voor performance zou een katalysator zn effect laten verliezen. Ik wil momenteel even niet te diep ingaan op het onderwerp van de katalysator, wil iemand daar meer info over dan zorg ik wel dat ik die vragen in een topic over de werking van katalysators beantwoord.

Verder over de invloed van een Lambda sensor gekoppelt aan een ECU die hier raad mee weet:

De wagen wordt in principe gewoon gemapt in n vrij algemene omgeving, een gesimuleerd gemiddelde van het klimaatomstandigheden (ook meerdere variabelen die per regio verschillen) van de regio waar de auto voor gebouwd gaat worden, vanaf de fabriek. De ECU wordt daarna geleerd dat wanneer de lambda aangeeft dat er onverbrande benzine is, de injectorduur iets verkort wordt (afhankelijk van welke waarde de fabriek geeft hoeveel dat is).

Echter is die waarde wel berekend op de injectorgrote die de fabriek in de auto stopte, en de benzinedruk in de fuelrail die de wagen had van t moment dat ie uit de fabriek komt. Is de benzine druk dus flink verhoogd, zal de injectorduur wel ietsje verkort worden, echter wordt de A/F er nog steeds niet perfect van, want korter kan ie niet meer, hij staat al in zn kortste stand zeg maar. De Lambda zal dan dus gewoon aan de ECU blijven doorgeven dat ie te rijk loopt, en de ECU zal gewoon de korte pulsen blijven geven, maar die zijn dan nog niet kort genoeg.

Deze lambda werkt dus heel wat anders dan bijvoorbeeld een WideBand O2 sensor die bij, laten we zeggen de stand alone's van AEM enzo zit. Deze zijn om vanaf n basis mapping voor de motor de instellingen dichter bij perfect kunnen brengen in een aantal dyno runs door middel van autotune. Deze sensoren meten inderdaad weldegelijk wat de samenstelling van de uitlaatgassen zijn, in een zeer fijne resolutie, en zijn ervoor bedoeld om langzaam maar zeker een goede base-map te kunnen maken, welke daarna nog gefinetuned kan worden. Echter een normale lambda als onderdeel van n 3-weg geregeld katalysator systeem is echt heel iets anders.

Zou het nou anders zijn, dan zouden we allemaal geen stand alone's meer nodig hebben zoals AEM, EMS, DTA, Wolf 3D etc etc... Maar dan zouden we gewoon alle mods doen wat we wilde, en de lambda de rest laten doen. Helaas werkt het zo niet. Echter begrijp ik wel waar de verwarring vandaan kwam, het zijt u vergeven Freestyler-san Wink

Binnenkort zal ik voor de duidelijkheid even een flowchartje tekenen van dit principe. Het verhaal is nu ingewikkelder geworden, en ik had jullie het hele lambda verhaal willen sparen vanwege de grote onduidelijkheid die dit nog altijd bij vele autokenners heeft, en bij lerende mensen blijft oproepen, en de geringe meerwaarde die het heeft omdat we onze kat's en lambda's er toch allemaal uitmollen... tenminste, de wijzen Wink.

Misschien ga ik maar eens een berg uitleggen maken, gezien bij vele van jullie blijkbaar nog wat onduidelijkheden zijn. Ik zal proberen dit in jip en janneke taal te doen zodat t voor iedereen begrijpbaar blijft, met systematische tekeningen als verduidelijking. Kan ik hiervoor een eigen koppie krijgen misschien op t forum waar ik die dingen onder kan zetten? Dan diep ik bepaalde vage dingen nog wel uit en zijn ze makkelijk terug te vinden... een soort 'hoe werkt het'  gedeelte op de site ofzo. Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

My bad

(druk weekend achter de rug, 6 dagen mee lopen op sevenum afgelopen weekend, internationaal opel treffen)

Ben daar nog steeds niet van bij gekomen. problemen met opstarten.....

Maar ff terug komend op de injector tijd, die kan dus wel door de ECU gestuurd worden.

Om een vb te geven. Mijn injectie systeem heeft bv geen "choke injector", maar veranderd de injectie tijd naar aanleiding van de water temp. de druk is vacuum geregeld.
Ook wanneer ik het gas los laat. zijn de injectoren helemaal gesloten, tot hij op het stat toerental komt (meten via bobine) dan gaan ze weer open.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 17:02    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik 't goed lees zegt Max ook dat de injectortijd inderdaad geregeld kan worden, maar kan deze niet ver genoeg worden teruggeschroefd om de verhoogde druk te compenseren Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 22 Aug 2006, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

klopt, tis of minimaal of helemaal uit.

Daar zit niets tussen in.

Alleen dat minimale is heden ten dage steeds kleiner....
Dat is wat ik bedoelde te zeggen
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB