Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Performance filter voor een deawoo leganza 2.0l

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Raf
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 3 April 2006
Posts: 1
Woonplaats: Heusden-Zolder
PostGeplaatst: Ma 3 Apr 2006, 11:38    Onderwerp: performance filter voor een deawoo leganza 2.0l Reageer met quote

ik heb een vraagje ik heb mij een performance filter besteld. Heb me laten wijsmaken dat je er meer pk door krijgt? is dit waar zoja hoeveel ongeveer meer? standaart heeft mijn wagen 133 pk.


groetjes Raf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 3 Apr 2006, 12:04    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, verwacht er geen wereldwonder van. Je moet het eigenlijk zien als een schakel in de ketting. Van alleen een luchtfilter merk je weinig tot niets, buiten het sportievere aanzuiggeluid dat je wel erg goed merkt.

Als je er nou een mooie aanzuigbuis bij maakt, en t filter plaatst op een plaats waar hij goed koude lucht kan aanzuigen, en niet de warme lucht uit je motorruim, dan merk je al ietsje meer.

Maar wil je het echt goed tot zn recht laten komen, dan neem je er ook n goede uitlaatlijn bij (en dan bedoel ik niet alleen een einddempertje). Op dat moment verbeter je de beademing van de motor, hij kan makkelijker IN-ademen, dus moet ook makkelijk kunnen UIT-ademen om het profijt ervan te hebben Smile

Hoop dat dit je een beetje verder helpt.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 3 Apr 2006, 12:51    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Nou, verwacht er geen wereldwonder van. Je moet het eigenlijk zien als een schakel in de ketting. Van alleen een luchtfilter merk je weinig tot niets, buiten het sportievere aanzuiggeluid dat je wel erg goed merkt.

Als je er nou een mooie aanzuigbuis bij maakt, en t filter plaatst op een plaats waar hij goed koude lucht kan aanzuigen, en niet de warme lucht uit je motorruim, dan merk je al ietsje meer.

Maar wil je het echt goed tot zn recht laten komen, dan neem je er ook n goede uitlaatlijn bij (en dan bedoel ik niet alleen een einddempertje). Op dat moment verbeter je de beademing van de motor, hij kan makkelijker IN-ademen, dus moet ook makkelijk kunnen UIT-ademen om het profijt ervan te hebben Smile

Hoop dat dit je een beetje verder helpt.


en denk daarbij ook aan de benzine....
meer lucht+gewone hoeveelheid benzine=hoger rendement.
meer lucht+meer benzine=een grotere knal, dus meer power...(kijk voor een tweetraps benzinedrukregelaar, zo hou je je verbruik ook nog een beetje normaal)

een grotere knal=meer hitte, dus moet je ook voor goede/betere koeling zorgen...(extra rad.fan.+fancontroller.)

enz enz.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 4 Apr 2006, 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry Bryght,

een luchtfilter is maar zo'n kleine verandering dat je mengverhouding niet aangepast hoeft te worden, dat doet de ECU wel zelf doordat ie door de AFM de luchtdelen meet. Het is niet zo dat door een sportfilter veel meer lucht kan, maar hij kan vrijer worden aangezogen.

Een andere benzinedrukregelaar of opgewaardeerde koeling is bij plaatsing van enkel een sportfilter absoluut overbodig en een totale verspilling van geld.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Za 24 Jun 2006, 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

juist...
ga dan maar eens aan de 4-gastester voor je een open systeem plaatst en erna...
(wel op een wagen zonder cat)

op vollast en deellast heb je gewoon een te lage hc waarde, dit hef je op door de druk in je benzinerail te verhogen...

DAN merk je pas wat van je luchtfiltertje...ipv de herrie..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 26 Jun 2006, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

HC waarde? Confused

Druk in je benzinerail verhogen?

Ik ga er niet eens een reactie op geven, wordt soms moe van je onzin berichten bryght. Waar haal je je info vandaan? Automaxx forum ofzo? Rolling Eyes

Misschien gaat dit op een carb auto op, maar een moderne injectiemotor die een AFM heeft compenseert t zelf wel.

Wil je uberhaubt iets merken van een sportfilter ben je met enkel en alleen dat filtertje niet klaar. Het haalt echt geen wonderen uit.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 26 Jun 2006, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

hc staat op je 4gastester en is de benaming van je benzine...
je weet wel uitlaatgastester...hc, o2, co, nox, co2

t compenseerd juist alleen in de laagste toeren...
meer benzine inspuiten gaat namelijk niet(volgas = volgas maakt nie uit wat je lmm meet)...
de injectors kunnen wel langer open(maar ook weer niet te lang)

door de druk te verhogen zal je mengsel in de hogere toeren dus weer beter samengesteld worden...juiste druk is wel belangrijk..te veel is ook niet goed...

onzin berichten? naja...kheb mn eigen wel al bewezen in t race wereldje...(wel op een motor maar dan nog) heb daar best veel kennis op gedaan over het tunen (als in tunen van de motor niet de bumper van je wagen...das geen tuning Laughing  )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 26 Jun 2006, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

BRYght schreef:
hc staat op je 4gastester en is de benaming van je benzine...

HC als in HydroCarbon, ofwel Koolwaterstof...

En de meeste brandstoffen zijn complexe Koolwaterstof-verbindingen...

Is 4 jaar scheikunde tenminste nog ERGENS goed vor geweest Very Happy
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 7:22    Onderwerp: Reageer met quote

HC gehalte betekend niet meer dan een percentage onverbrande benzine in je uitlaat gassen.

En zoals Bryght al zo slim zei, je hebt er alleen last van bij auto's zonder kat.

En aangezien die 4 gassen testen enkel gedaan worden op auto's van een dusdanige leeftijd dat ze de kat ook verplicht gemaakt hebben, is het dus een beetje loos gebrul in de ruimte.

Los van het feit dat die 4 gassen test in belgie niet hoeft (bij mijn weten) enn de topic starter ook uit belgie komt.

En moet me wel bij max aansluiten dat je nogal wat loze termen de ruimte in slingerd Bryght. Niemand ontkent dat je veel ervaring hebt, maar je plaatst het altijd in een dusdanige context dat het compleet buiten het topic valt.

Maar ben het met max eens dat een extra FPB bij enkel een "sportluchtfiltertje" over kill is, dat beetje extra wat ie krijgt regelt ie ook bij vollast nog wel bij (wagens met een kat hebben vaak ook een O2 meter, aka lambda) en die zorgt ervoor dat de ECU alles goed afregeld, bv door de injectoren wat langer open te laten staan.

Een luchtfilter is echt niet zon drama als je ervan maakt.

Wanneer je de wagen laat chippen en er een freeflow uitlaat onderhangt, ja dan wordt het idd tijd om de druk te verhogen, maar tot die tijd, gewoon laten zitten waar die zit.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 10:16    Onderwerp: Reageer met quote

volgas is dus niet altijd vol gas, op n standaard wagen zullen je injectoren met alleen een sportfilter nooit 100% duty cycle draaien, ook je luchtmassameter zal niet op 100% van zn resolutie komen. Dus nee, volgas is niet zomaar vol gas.

En over de bumpers, iedereen hier weet dat ik geen show tuner ben.

Motorwereldje? aha, daar hebben we je misopvatting meteen te pakken dan! Very Happy

Jou fout denk ik is t volgende, als je op n motorfiets 3 pk wint zijn die voelbaar, omdat n motor niks weegt. Als je op n auto van 1000 kilo of meer (en ze wegen vaker meer dan minder) 3 pk wint, dan win je daar geen *** mee.

Ook is de luchtaanvoer naar t luchtfilter op n motorfiets minder een probleem, koude lucht zal er zijn bij een motor, onder de motorkap van n wagen is warme lucht, daar win je niets met alleen een sportfilter dus, want in plaats van minder, maar wel koude lucht, vang je nu iets meer, maar wel warme lucht. Het effect daarvan hoef ik je niet uit te leggen denk ik.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Los van het feit dat die 4 gassen test in belgie niet hoeft (bij mijn weten)

Hier in België wordt qua metingen van uitlaatgassen enkel een CO meting gedaan op benzinevoertuigen, en een roetmeting op dieselvoertuigen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Freestyler schreef:
Los van het feit dat die 4 gassen test in belgie niet hoeft (bij mijn weten)

Hier in België wordt qua metingen van uitlaatgassen enkel een CO meting gedaan op benzinevoertuigen, en een roetmeting op dieselvoertuigen.


Dat bedoel ik dus. Geen HC gehalte gezeur...dus ook niets om je druk over te maken.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 27 Jun 2006, 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Benzine druk verhogen zal ook niet minder onverbrande gassen als gevolg hebben, onverbrande benzinegassen is een te rijk mengsel, dit wil je niet, dit kost net vermogen, je moet gewoon rond de 14,7:1  A/F verhouding zitten.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 28 Jun 2006, 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

12:1 is ook al goed Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 28 Jun 2006, 10:27    Onderwerp: Reageer met quote

True Smile 12:1 is een mooie verhouding, maar schommel tussen 12:1 en 14,7:1, probeer buiten die marges niet te komen, dan loop je te arm of te rijk, te arm is slecht voor je tor (te hete verbranding) en te rijk is slecht voor je tor en slecht voor t vermogen (de onverbrande benzine spoelt je oliefilm van je zuigerwanden af, = slechte smering, = slecht voor je tor.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB