Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 15 Apr 2006, 17:13 Onderwerp: Verlichting kapot, en gemaakt! |
|
|
|
Soms is 't hatelijk wat kennis van electronica te hebben...
Sinds een week ofzo deed m'n rechterachterlicht raar. En niet zo'n beetje raar.
De meest wazige combinaties waren mogelijk, maar het achterlicht haperde over het algemeen, bij remmen ging willekeurig iets branden (gewoon achterlicht, knipper, allebei...)
Bij remmen met licht aan ging alles uit, en knipper en achteruitrijlicht deden niets meer.
Zomaar ineens.
Balen... Dus ik met de multimeter alles doormeten, niks raars. Stekker openslopen, contacten beetje verbuigen dat ze weer beter raken, enz... Maar niks!
Binnenwerk (printbanen met lampjes) van linker- en rechtercluster verwisseld (dat kan bij Escort) maar niks!
Bekabeling gecontroleerd maar die staat rechtstreeks doorgelust van links, en die had nergens last van.
Printbanen zelf doorgemeten, lampjes verwisseld, alles gedaan zo'n beetje en nog vind je niks...
Massa gecontroleerd en even rechtstreeks nieuwe gelegd, ook niks...
En dan denk je dat je een beetje kennis van electronica hebt... En als pa dan met een stukkie schuurpapier komt en even alle contacten helemaal blank schuurt en het werkt dan weer...... dan sta je mooi voor l*l!
Wat hebben we nu geleerd?
Als je denkt ergens verstand van te hebben, begin die kennis niet meteen te gebruiken en begin altijd bij regel 1...
In dit geval: iets wat geen contact maakt werkt niet... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Za 15 Apr 2006, 17:46 Onderwerp: |
|
|
|
Wahahahah die is lachen zat ik dus ook goed mis met het idee dat het een massa lus kon zijn.
ik doe regelmatig de stekkers en contacten van mijn wagen schoon maken.
heb ook ooit zo iets wazigs gehad had toen een kadet gsi 16v en die laade niet meer bij een andere dyna niets nog een andere dyna nog niets toen kwam iemand op het idee maak de contacten eens schoon en huppa hij laade weer bij sins die ndoe ik elk jaar de contacten van moter enz schoon maken liefst niet schure ndan coroderen ze namelijk nog sneller!
maar ben blij dat dat ook weer opgelost is. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 15 Apr 2006, 19:13 Onderwerp: |
|
|
|
Het was zeker een massa-probleem; het ontbreken ervan...
Blijkbaar veroorzaakt door het coroderen van de contacten,
bekend probleem bij die Escorts vanwege de samenstelling
van de sporen in de lichtunits. Die zijn namelijk verzinkt,
terwijl de contacten in de stekkers verkoperd zijn.
Chemische reactie zorgt voor slecht contact. warmte versnelt dit
en de massa wordt het warmst doordat daardor gemiddeld 2 tot
3x zoveel stroom loopt als door de andere contacten... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Za 15 Apr 2006, 20:04 Onderwerp: |
|
|
|
doe ik meestal als eerste...
opscheuren en insmeren met contactspray/vet |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Zo 16 Apr 2006, 12:42 Onderwerp: |
|
|
|
als je met je multimeter gaat meten.. meet je tog dat je geen contact hebt. als je op aarding meet tog en op doormeten.
maar kom ja is wel erg natuurlijk. en je vader maar lachen zeker _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Apr 2006, 14:14 Onderwerp: |
|
|
|
vlokman schreef: |
als je met je multimeter gaat meten.. meet je tog dat je geen contact hebt. |
Da's niet helemaal waar...
Een multimeter meet met enkele µA's, terwijl een achterlichtje al 0,5A nodig heeft.
Dus je kunt doorgang meten, maar dan kan de weerstand nog genoeg zijn om
de verbruikers niet te laten werken.
Heb het laatst gehad bij een aanhangerstopcontact:
ik kreeg met een speciale LED-meetstekker keurig signaal op alle polen,
maar als ik de aanhanger eraan hing deed de hele rechter kant toch niets.
Spanningzoeker gaf ook signaal, "dus dat kon het niet zijn"...
Ik verder aan het meten, stond er 8V op het contact, genoeg voor de teststekker
en spanningzoeker (met 2mA verbruik), maar niet voor de lampjes.
Draad getraceerd, halve meter verderop kreeg ik "gewoon" 12V.
Probleem bleek uiteindelijk een gecorrodeerde ScotchLock te zijn,
gemonteerd door de garage. Heb nu alle aansuitingen gesoldeerd
en sindsdien geen problemen meer gehad.
Het hangt dus ook heel erg af van HOE je gaat meten...
Had JJesse bijv. op het achterlicht na alle lampjes van zijn
achterlicht verwijderd, dan had dat het niet gedaan omdat
dan de massa-lus via de andere lampjes onderbroken is... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Zo 16 Apr 2006, 17:20 Onderwerp: |
|
|
|
SaphireNX schreef: |
Had Jesse bijv. op het achterlicht na alle lampjes van zijn achterlicht verwijderd, dan had dat het niet gedaan omdat dan de massa-lus via de andere lampjes onderbroken is... |
Dat heb ik dus gedaan, en het achterlicht deed het wél! Dat was de enige die het op beetje slecht contact na altijd wel deed...
1 ding is zeker... Ik ga van de week ook de linkerunit meteen ff onder handen nemen, want als 't bij rechts zo plots begon kan ik er bij links op wachten...
Is het trouwens nog aan te raden wat Bryght zegt om vet of contactspray te gebruiken, of is blank schuren genoeg?
En scotch locks ben ik ook helemaal geen fan van, het verbaast me dat garages dat ook al gebruiken voor apparatuur die hoort te werken...
Heb al zovaak slechte contacten meegemaakt met die dingen, ken mensen die er complete alarmen mee inbouwen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 16 Apr 2006, 22:16 Onderwerp: |
|
|
|
Jesse schreef: |
Is het trouwens nog aan te raden wat Bryght zegt om vet of contactspray te gebruiken, of is blank schuren genoeg? |
Blank schuren is belangrijk om nu de contacten weer gooed te maken.
Door ze in te vetten zorg je ervoor dat ze minder snel weer gaan corroderen.
Ik heb het aanhangerstopcontact wat ik aanhaalde om die reden ook "gepakt" met vaseline...
Quote: |
scotch locks ben ik ook helemaal geen fan van
<knip>
ken mensen die er complete alarmen mee inbouwen |
Dat zijn iig GEEN gecertificeerde inbouwers, die MOETEN namelijk solderen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 26 Apr 2006, 15:20 Onderwerp: |
|
|
|
En zo zie je maar weet, een goede foutdiagnose is toch wel belangrijk.
Stappenplan vanaf punt A tot punt Z nalopen. De meest simpele fouten zijn voor mensen die veel met iets bezig zijn vaak t lastigst op te sporen, omdat men op de ingewikkelste plekken aan t zoeken is en er zo overheen kijkt. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|