Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

2e accu, help?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 19:35    Onderwerp: 2e accu, help? Reageer met quote

Hallo.

Ik wil voor mijn neon en leds een 2e accu aanschaffen en deze in de achterbak plaatsen. Dit wil ik voor de gemakkelijkheid en dat ik neon op meetings gewoon aan kan laten staan, zonder dat mijn accu van de motor leegloopt laat maar zeggen.

Maar deze wil ik dus in de achterbak plaatsen en dan alles hierop aansluiten.
Maar nu vroeg ik mij af waar ik op moest letten hiermee.
Welke accu kan ik het beste nemen, ik wil er het liefst niet al teveel geld aan uitgeven en is het wel echt de moeite waard.
Het lijkt mij dat je wel even met zo'n accu doet, of is dit niet zo?

Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen, want ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen. En hebben meer mensen dit?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Voor neons en wat LEDs heb je echt geen 2de accu nodig, als je een degelijke startaccu hebt (evt. iets zwaarder) trekt die dat gemakkelijk.

Wil je het echt lang aan laten staan zou je het kunnen doen, maar heb je zeker geen zware accu extra nodig.
Ga je toch voor dat plan heb je wat extra materiaal nog nodig, namelijk een paar fatsoenlijke 35mm˛ stroomkabels om de accu's met elkaar te verbinden, 2 zekeringen (in de plus kabel vlakbij elke accu 1) en koop je best een relais voor in de plus kabel. Die laatste wordt bediend door het contactslot en zorgt ervoor dat met draaiende motor beide accu's worden opgeladen, maar met de motor uit de verlichting niets van de startaccu zal kunnen afsnoepen.
Kan ook met een diode, maar die geven meer verliezen.

Zorg ook dat de accu in een goede afgesloten bak achterin komt te staan, en als het een gewone accu is liefst vanuit die bak een ventilatieopening naar buiten.

Maar als je 't mij vraagt is 't alle moeite en kosten niet waard enkel voor verlichting, of je moet ook plannen voor een zware stereo erop hebben en daar meteen rekening mee willen houden.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

OK, dus eigenlijk is het niet de moeite waard.

Kijk ik heb nu een gewone accu en dan heb ik vanachter mijn radio van de + een draad getrokken naar een kroonsteentje en hierop alle plussen van mijn neon aangesloten en de min direct op de accu.
Ik heb alle neon binnenin de auto op een apart schakelaartje gezet en alle neon buiten ook.
En nu wil ik meer neon gaan inbouwen, zowel in de hoedenplank en achterbak als voorin.
Dus nu dacht ik dat een extra accu misschien makkelijker zou zijn.
Ik ben nogal bang dat als ik een uurtje of 2 alles aan laat staan mijn accu leegstaat, ik weet niet of iemand me uit deze droom kan helpen?

Maar nu zou ik dus gewoon alles nog hierbij aan kunnen sluiten?
En dan trek ik een extra stroomdraar naar achteren toe en sluit ik hier alles van achterin op aan, want er komen ook ledjes in enzo, dat lijkt mij dan de juiste oplossing?
Wie kan me helpen?
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt eraan hoeveel verlichting, wat voor verlichting, hoe zwaar je accu is en of die nog in goede conditie is.
Neons en LEDs zijn maar kleine verbruikers, maar je kunt altijd natuurlijk je startaccu door een zwaarder model vervangen.
Zo heb ik 't ook nu (71Ah ipv standaard 43Ah, maar da's ook voor installatie) en daarop houden ze 't met gemak een hele avond vol, inclusief de strobo's die een stuk meer verbruiken.

'k Zou overigens de plusdraden ook direct naar de accu trekken, ipv alles bij de radio erbij te knopen, die bekabeling is vaak dun.
En als je toch bezig bent kan ik zeker aanraden de kroonsteentjes eruit te gooien en ofwel te solderen, ofwel degelijke klemmetjes te gebruiken, en ook de plusdraden even allemaal af te zekeren zo dicht mogelijk bij de accu.
Mindraad hoeft niet persé naar de accu, kun je overal met een kabeloogje op 'n bout in de carrosserie hangen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor klemmetjes bedoel je, want dan wil ik die wel gaan gebruiken.
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 23:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zulke (voorbeeld 4 rechts) die je met een speciale tang erop knijpt... En zelfs dan ben ik nog geneigd ze te solderen Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Vr 31 Mrt 2006, 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk das een heel mooi voorbeeld.
En wat voor een acu kan ik het beste nemen, gewoon een goedkope?
Dan ga ik hem morgen gelijk ergens kopen namelijk Very Happy  Very Happy .
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Za 1 Apr 2006, 10:02    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk wat ik wil is mijn neon en leds aan laten staan voor 3 uurtjes ofzoow bij meetings en misschien shows.

Het gaat dan om een stuk of 10 neonbalkjes en een stuk of 20/30 leds.
Voor de rest doe ik met de motor uit nooit de radio, versterker enzo aan, het gaat alleen om de accu.
En nu vraag ik me dus af of dit kan, zonder dat ik dus ineens onverwachts met een lege accu sta?

Als ik zeker weet dat dit lukt, dan is er niks aan de hand en hoef ik ook geen 2e accu.

Wie kan mij uit de brand helpen?
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 1 Apr 2006, 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

In dit geval zou ik zeker niet aan een 2de accu daarvoor beginnen, dat red je gemakkelijk met 'n 50-60 Ah startaccu mits in goeie conditie.

Ga als je het in de gaten wil houden even naar de Halfords en koop daar voor een paar Eur. een accutestertje (voltmetertje met 3 LEDs in 'n aanstekerplug).
Heb ik ook gedaan, uit mekaar gesloopt, rechtstreeks op de accu gehangen en de LEDs in het dashboard gebouwd.
Zo kun je altijd je accu in de gaten blijven houden.
Geel = normaal met motor uit, groen = hoger voltage tijdens opladen met draaiende motor, rood = lager dus accu begint leeg te raken.
Maar als rood net begint te branden heb je normaal nog meer dan genoeg capaciteit om 'm gestart te krijgen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Zo 2 Apr 2006, 1:26    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk daar heb ik wat aan, ik denk dat ik dat dan eerst maar eens ga proberen, dan hou ik dat andere geld in me zak voor een andere auto.
Bedankt voor de tip, als het zo makkelijk is als het klinkt.
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 2 Apr 2006, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Is heel gemakkelijk hoor...
Kwestie van 2 draadjes naar + en - van accu, en gaatjes boren waar je de LEDs inzet en zorgen dat de losse printplaat geďsoleerd wordt door een behuizinkje.
En anders kun je 'm natuurlijk ook gebruiken zoals ie geleverd wordt, door 'm simpelweg in de aanstekeraansluiting te pluggen Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RC Power
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 2 November 2005
Posts: 82
Woonplaats: Hoogvliet
PostGeplaatst: Zo 2 Apr 2006, 22:29    Onderwerp: Reageer met quote

Nou dan ga ik morgen maar eens bij de Halfords kijken denk ik.
Kijken of ze een accutestertje hebben.
_________________
Fly high, drive low
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
whupwhup
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 April 2006
Posts: 8
Woonplaats: BELGIE
PostGeplaatst: Vr 7 Apr 2006, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

nja ik heb het gesprek een beetje gevolgd en heb vraagje bij die bekasting van die accu als je die eventueel achterin wilt zetten..waarom moet je daar zorgen voor verluchtingsgaatjes of dergelijke?? Embarassed
_________________
GrTzzzzzZ From WhupWhup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 7 Apr 2006, 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn paar dingen waar je inderdaad op moet letten, zoals dat de accubak (waarin die staat) in de auto luchtdicht is, en de verluchting dus direct naar buiten de auto geleid wordt!

Bij het laden van een accu (soms ook ontladen) ontstaan zeer explosieve waterstofgassen. Het gaat er dus om dat die gassen naar buiten worden gevoerd, en niet je kofferbak in zullen lopen en daar op gaan hopen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB