Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Info over verschillende dingen

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006, 10:51    Onderwerp: info over verschillende dingen Reageer met quote

1ste vraag: condensator batterij waneer aan te raden en wat doet ze nu werkelijk.. heb al gehoord dat ze een tweede batterij vervangt. dat ze meer DB geeft... etc nu wat doet ze echt??

2de vrag: mss vrij dom maar kom... de gegevens die je krijgt bij een stel boxen.. RMS waarde en dergelijke staan deze voor de twee boxen samen?? ik d8 van wel maar er is me al verteld dat dit per een staat..

3de vraag: is er een manier om van maximaal vermogen om te berekenen naar RMS waarde?? want op sommige types van speakers op de kenwood site staan geen RMS waarden bij
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote

1ste antwoord:
Condensator is een soort tijdelijke stroom opslagplaats. Het voordeel t.o.v. een batterij/accu, is dat een condensator héél snel zijn spanning kan laden en ontladen. Gevolg is dus als je dikke versterkers met dikke bas in je auto hebt deze bij hoog muziekvermogen ook veel stroom vragen. Je condensator kan deze stroom per direct leveren voor je versterkers/subs en zo krijg je niet het effect van lichten die meegaan op de muziek (bijv. koplampen die minder fel gaan schijnen bij elke bas dreun)

2de antwoord:
RMS vermogens zijn (meestal) per speaker, per sub. Als je echt van plan bent wat te kopen, altijd ff navragen om er zeker van te zijn.

3de aantwoord:
Is niet om te rekenen. We hebben hier al eens de discussie gehad over rommel audio van Remco audio, rommel en co. In de advertenties van die lui staat wel eens '500Watt speaker voor 30 euro!!!' Rolling Eyes Yea right... 500 Watt aan piekvermogen gedurende 2 seconden misschien, terwijl het RMS vermogen van die goedkope rommel misschien rond de 50Watt ligt zonder te vervormen. Een goede speaker van een goed merk heeft meestal zowel het max. als RMS vermogen erbij staan, maar dan zie je meteen reëlere waardes, zoals bijv. 125Watt Max en 65Watt RMS. Er is in ieder geval geen touw aan vast te knopen aan de relatie tussen Max en RMS vermogens. Ga iig nooit af op Max vermogens, ga altijd uit van RMS vermogens, dat wil tenminste nog iets zeggen.

Advies nodig voor leuk audio speelgoed? ShowYourSound.nl
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006, 15:42    Onderwerp: Reageer met quote

oke maar bij kenwood staan vrij veel speakers enkel max vermogen... dus voor meer info gewoon even naar de ice boer gaan.
voor de rest thx voor de goede uitleg
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 29 Mrt 2006, 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ja da's bij veel merken als Sony, Kenwood, Pioneer,... het geval. De max. waarde staat heel groot op de doos en de RMS waarde is alleen in de technische specs terug te vinden.
De betere (en duurdere) speakerfabrikanten praten alleen over RMS waarden meestal.

Het is niet om te rekenen, maar ga ervan uit dat de RMS waarde meestal minder is dan de helft van de max. waarde. Klopt niet altijd, verschilt ook per merk.
Bovendien is ook die waarde niet altijd betrouwbaar. De Remco speakers met hun "500W!!!!" krijg je bij veel minder nog stuk, terwijl een degelijke speaker normaal een marge heeft en met gemak wat meer hebben mag, en vaak dan ook een heel stuk beter speelt.
Je moet niet denken dat een 200W versterker op 100W speakers de boel kapot speelt. Dit is allemaal een kwestie van goeie afstelling, en in dit geval zal de versterker de boxen optimaal kunnen laten spelen.

Als op een doos staat "500W!", ga er dan maar vanuit dat dit 2x 250W max is.
Betere merken zetten het vaak duidelijk erbij, in de vorm van "2x70W rms, 2x 200W max".

Een condensator vervangt nooit ofte nimmer een accu! Mits je goede voeding hebt (accu's dus) is een condensator in principe helemaal niet nodig, of je moet al een hele zware install hebben (1000+ W rms).
De basis is dus een goede voeding. Bij de meeste installs voor normaal gebruik heb je aan een zwaardere accu die je (standaard meestal vrij lichte) startaccu vervangt meer dan genoeg.
Ga je nog zwaarder en je wil veel spelen met de motor uit is een 2de accu achterin aan te raden. Indien je die via een speciaal relais koppelt aan de startaccu zal deze tijdens rijden ook worden opgeladen, maar de installatie zal niet je startaccu kunnen leegtrekken als je met de motor uit speelt.
Kom je meer in de buurt van de 1000W rms en je hebt ondanks goede voeding en bekabeling die dik genoeg is last van spanningsdipjes (in de vorm van knipperende verlichting op maat van de bas) dan heeft een condensator van 1F wel zin. Een condensator slaat stroom op, en kan deze véél sneller afgeven dan de accu dat kan. Daarom moet deze ook zo dicht mogelijk (ook zo kort mogelijke kabellengte) bij de subversterker worden geplaatst. Bij spanningsdipjes kan de accu dan de stroom niet snel genoeg leveren, of heeft de install gewoon even zoveel stroom nodig dat ie het van de verlichting afsnoept. Meestal gevolg van hoge vermogens subs, de versterker trekt dan heel veel stroom tijdens een diepe harde bas. Op dat moment zal de condensator bijspringen en ontladen, m.a.w. 'm supersnel de stroom geven die die tekort komt. Op 't moment dat er even later weer stroom genoeg beschikbaar is laadt de condensator weer op.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
tecra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Oktober 2005
Posts: 52
Woonplaats: Lanaken
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 10:42    Onderwerp: Reageer met quote

overigens eventjes bijspringen wat betreft de rms waarden ... daar moet je je nu ook weer niet blind op staren ...

vroeger had ik de standaardboxen van Seat in men auto zitten ( compo vanvoor) mijn huidige compo heeft 130W RMS ... audio-system high end reeks ... wel ik kan je zeggen dat die ietsje harder gaan qua geluid dan men originele ...

want als die volledig 130W rms speelden, dan wordt je zowat doof als je dat heel de tijd op je oortjes hoort ... staar je daar dan niet te blind op maar hou meer rekening met het geluidsbeeld ... hoe warm / strak je geluid is dat je wilt verkrijgen en natuurlijk werken RMS waarden mee, maar beter en harder geluid staat niet altijd in verhouding met de RMS waarden...
_________________
Imagine Yourself As A Bird In The Sky
The Wind In Your Face And It Feels So Nice
Woohoooooohohoo Imagination...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Do 30 Mrt 2006, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Idea TIP!

Daar vind je vast veel informatie die nuttig voor je is! Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB