Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| speedwous Starting Member
| Geregistreerd op: 25 Oktober 2005 | Posts: 27 | Woonplaats: Deventer |
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006, 17:54 Onderwerp: open luchtfilter een zuip factor? |
|
|
|
ik rijd een ford escort Cabrio 1.6i .
nu is er een K&N openluchtfilter gemonteerd. ik vind dat de auto vrij veel zuipt terwijl ik toch wel netjes rijd en op tijd doorschakel.... 50 in 4 bijv.
is een open lucht filter een schuldige aan dit verbruiK?
groeten _________________ Escort Cabrio 1.6i |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006, 18:21 Onderwerp: |
|
|
|
Alhoewel velen iets anders beweren is dit ook mijn bevinding geweest toen ik op mijn auto een open luchtfilter had. Logischerwijs zeg ik zelf; De motor krijgt, en neemt, meer lucht. Om al deze lucht tot een brandbaar mengsel te maken, is naar mijn mening vanzelfsprekend ook meer brandstof nodig... |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006, 18:45 Onderwerp: |
|
|
|
Dat is mijn conclusie ook...
Hoeveel is het verbruik van hem en welk bouwjaar is jouw Escort?
Bij mijn 1.4 uit 1989 is namelijk 1 op 10-11 een normaal verbruik en da's niet zo zuinig... Maar 'k weet niet beter dat ie dat zuipt!
En mijn Fiestaatje 1.6 XR2 daarvoor reed ook 1 op 10... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| speedwous Starting Member
| Geregistreerd op: 25 Oktober 2005 | Posts: 27 | Woonplaats: Deventer |
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006, 19:42 Onderwerp: |
|
|
|
tis een MK5 ... bouwjaar '92 EFI 1600 8v. tis een cabrio dat maakt hem niet zuiniger dat weet ik, maar ik betwijfel of hij de 1:10 haalt. _________________ Escort Cabrio 1.6i |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006, 20:09 Onderwerp: |
|
|
|
Al geprobeerd de ECU te resetten door de accu een uurtje los te gooien??? _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| speedwous Starting Member
| Geregistreerd op: 25 Oktober 2005 | Posts: 27 | Woonplaats: Deventer |
|
Geplaatst: Do 16 Feb 2006, 11:12 Onderwerp: |
|
|
|
door omstandigheden is de accu er al een keer ruim een dag uit geweest _________________ Escort Cabrio 1.6i |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 16 Feb 2006, 11:38 Onderwerp: |
|
|
|
Ik weet niet of alle motorafstellingen door de ECU geregeld zijn, maar indien niet zou 'k die eens laten nakijken dan... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| speedwous Starting Member
| Geregistreerd op: 25 Oktober 2005 | Posts: 27 | Woonplaats: Deventer |
|
Geplaatst: Do 16 Feb 2006, 13:49 Onderwerp: |
|
|
|
combinatie van denk ik.... Ecu die reageert op map sensor als daar iets niet goed gaat idd.... _________________ Escort Cabrio 1.6i |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Ma 20 Feb 2006, 21:40 Onderwerp: |
|
|
|
focusR schreef: |
Alhoewel velen iets anders beweren is dit ook mijn bevinding geweest toen ik op mijn auto een open luchtfilter had. Logischerwijs zeg ik zelf; De motor krijgt, en neemt, meer lucht. Om al deze lucht tot een brandbaar mengsel te maken, is naar mijn mening vanzelfsprekend ook meer brandstof nodig... |
ze zeggen het ook verkeerd...
je hebt niet minder verbruik maar een hoger rendement...
je kunt met meer lucht meer benzine aansteken...tgene wat je normaal dus verloor verbrand je nu wel....je krijgt niet meer benzine...
luchthoeveelheidsmeter zit meestal pas achter de gasklep...dus de hoeveelheid lucht/benzine wordt meerendeels geregeld door de gasklepstand...ecu meet niks maar regelt... |
|
Naar boven |
|
|
| Delorian Starting Member
| Geregistreerd op: 19 Augustus 2004 | Posts: 79 | Woonplaats: Gelderland |
|
Geplaatst: Do 23 Feb 2006, 21:41 Onderwerp: |
|
|
|
De lucht/benzine regeling word toch deels ook geregeld door de lambda sensor?
Bij mijn 306, was het ffect na vervanging van lambda veel beter merkbaar..
De auto trok beter met green-air kit.
Wat ik ervan weet is: de lambda meet de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatdamp.
Teveel zuurstof = teweinig benzine toegevoegd
Teweinig zuurstof = teveel benzine
En zo regeld de lambda ook je benzine verbruik.
Al met al, ging mijn benzine verbruik juist omlaag.. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| speedwous Starting Member
| Geregistreerd op: 25 Oktober 2005 | Posts: 27 | Woonplaats: Deventer |
|
Geplaatst: Za 25 Feb 2006, 6:26 Onderwerp: |
|
|
|
vervangen van lambda? _________________ Escort Cabrio 1.6i |
|
Naar boven |
|
|
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 22:13 Onderwerp: |
|
|
|
speedwous schreef: |
vervangen van lambda? |
hij bedoelt natuurlijk de sensor deuh |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Ma 20 Mrt 2006, 8:58 Onderwerp: |
|
|
|
BRYght schreef: |
luchthoeveelheidsmeter zit meestal pas achter de gasklep...dus de hoeveelheid lucht/benzine wordt meerendeels geregeld door de gasklepstand...ecu meet niks maar regelt... |
Wel vreemd, ik heb ze tot nog toe alleen voor de gasklep gezien....
De injectie systemen met LMM (ongeacht of klep of gloeidraad) regelen de tijdsduur dat de injectoren openstaan dmv, de waarde die de lmm geeft te vergelijken met de stand van de gasklep, en koel water temp. (eventueel bij te regelen door een lambda sonde, mocht die erop zitten)
Een open lucht filter heeft minder weerstand dan de standaard luchtfilter waardoor de LMM meer lucht meet (er komt dus bij zelfde rij gedrag meer doorheen). Hierdoor zal de injector dus iets langer open blijven staan (fractie van een seconde maar) wat dus weer resulteerd in iets meer vermogen (marginaal) doordat je meer benzine en meer lucht in de cilinder krijgt (ook weer marginaal).
Zou men zen rijstijl hierop gaan aanpassen, zal de wagen uit eindelijk zuiniger gaan rijden, echter omdat het geluid ook mooier wordt zal niemand dat doen, hooguit het gas nog harder intrappen voor een nog zwaarder geluid, en dit resulteerd uit eindelijk in de toename van het verbruik.
kleine opmerking, bij de nieuwere injectie systemen is de lmm vervangen door een temp sensor in de inlaat. Hier wordt dmv een wideband O2 sensor in de uitlaat (lambda) de injectie beter bij/af geregeld _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Di 28 Mrt 2006, 20:08 Onderwerp: |
|
|
|
AFM zit meestal vlak achter je luchtfilterdoos, ertegenaan zit de AFM, dan komt de buis naar je inlaatspruitstuk.
Als je een MAP sensor hebt (Manifold Pressure) en dat vind je niet op standaard motoren, of iig extreem zeldzaam, dan zit ie idd achter de gasklep, meestal getapt in je inlaatspruitstuk (vandaar manifold). JE ziet dit meestal terug in motoren met flink wat drukvulling.
JE motor gaat niet meer zuipen van n sportluchtfilter als t goed is. Het filter heeft misschien meer doorlaat, maar daar hoef je geen gebruik van te maken in principe. Zo kun je door een rietje hard of zacht zuigen. T licht grotendeels in je rechtervoet.
Het is zelfs zo, dat door de hogere luchtdoorlaat je motor minder hard hoeft te zuigen om zn lucht binnen te krijgen. Omdat de lucht er makkelijker doorheen stroomd. Wel kan t zijn, dat je vermogen verliest omdat je de koudelucht toevoer die naar je standaard filterbak gaat nu misschien niet meer hebt. Dan krijgt je motor warme lucht, wat minder vermogen oplevert, en je dus je pedaal wat dieper moet indrukken om de zelfde rijstijl te behouden.
Ook is het zo dat het sportievere geluid uitnodigd wat sportiever te rijden, dit gebeurt vaak onbewust.
Bij mijn Mazda 1.3i-16v daily bitch is na het plaatsen van een sportluchtfilter het verbruik niet veranderd. Echter rijd ik wel wat pittiger nu het sportfilter erop zit, en dat beinvloed t verbruik dan weer juist wel.
HEt fijt dat door een sportfilter meer lucht kan, wil niet zeggen dat t erdoor moet, dat licht geheel aan je rechterpootje. Beetje doseren dus _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|