Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Open luchtfilter een zuip factor?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
speedwous
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Oktober 2005
Posts: 27
Woonplaats: Deventer
PostGeplaatst: Wo 15 Feb 2006, 17:54    Onderwerp: open luchtfilter een zuip factor? Reageer met quote

ik rijd een ford escort Cabrio 1.6i .
nu is er een K&N openluchtfilter gemonteerd. ik vind dat de auto vrij veel zuipt terwijl ik toch wel netjes rijd en op tijd doorschakel.... 50 in 4 bijv.
is een open lucht filter een schuldige aan dit verbruiK?

groeten
_________________
Escort Cabrio 1.6i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Wo 15 Feb 2006, 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

Alhoewel velen iets anders beweren is dit ook mijn bevinding geweest toen ik op mijn auto een open luchtfilter had. Logischerwijs zeg ik zelf; De motor krijgt, en neemt, meer lucht. Om al deze lucht tot een brandbaar mengsel te maken, is naar mijn mening vanzelfsprekend ook meer brandstof nodig...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 15 Feb 2006, 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is mijn conclusie ook...

Hoeveel is het verbruik van hem en welk bouwjaar is jouw Escort?
Bij mijn 1.4 uit 1989 is namelijk 1 op 10-11 een normaal verbruik en da's niet zo zuinig... Maar 'k weet niet beter dat ie dat zuipt!
En mijn Fiestaatje 1.6 XR2 daarvoor reed ook 1 op 10...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
speedwous
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Oktober 2005
Posts: 27
Woonplaats: Deventer
PostGeplaatst: Wo 15 Feb 2006, 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

tis een MK5 ... bouwjaar '92 EFI 1600 8v. tis een cabrio dat maakt hem niet zuiniger dat weet ik, maar ik betwijfel of hij de 1:10 haalt.
_________________
Escort Cabrio 1.6i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 15 Feb 2006, 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Al geprobeerd de ECU te resetten door de accu een uurtje los te gooien???
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
speedwous
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Oktober 2005
Posts: 27
Woonplaats: Deventer
PostGeplaatst: Do 16 Feb 2006, 11:12    Onderwerp: Reageer met quote

door omstandigheden is de accu er al een keer ruim een dag uit geweest  Very Happy
_________________
Escort Cabrio 1.6i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 16 Feb 2006, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet of alle motorafstellingen door de ECU geregeld zijn, maar indien niet zou 'k die eens laten nakijken dan...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
speedwous
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Oktober 2005
Posts: 27
Woonplaats: Deventer
PostGeplaatst: Do 16 Feb 2006, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

combinatie van denk ik.... Ecu die reageert op map sensor als daar iets niet goed gaat idd....
_________________
Escort Cabrio 1.6i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 20 Feb 2006, 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

focusR schreef:
Alhoewel velen iets anders beweren is dit ook mijn bevinding geweest toen ik op mijn auto een open luchtfilter had. Logischerwijs zeg ik zelf; De motor krijgt, en neemt, meer lucht. Om al deze lucht tot een brandbaar mengsel te maken, is naar mijn mening vanzelfsprekend ook meer brandstof nodig...


ze zeggen het ook verkeerd...
je hebt niet minder verbruik maar een hoger rendement...
je kunt met meer lucht meer benzine aansteken...tgene wat je normaal dus verloor verbrand je nu wel....je krijgt niet meer benzine...

luchthoeveelheidsmeter zit meestal pas achter de gasklep...dus de hoeveelheid lucht/benzine wordt meerendeels geregeld door de gasklepstand...ecu meet niks maar regelt...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Do 23 Feb 2006, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

De lucht/benzine regeling word toch deels ook geregeld door de lambda sensor?

Bij mijn 306, was het ffect na vervanging van lambda veel beter merkbaar..
De auto trok beter met green-air kit.

Wat ik ervan weet is: de lambda meet de hoeveelheid zuurstof in je uitlaatdamp.
Teveel zuurstof = teweinig benzine toegevoegd
Teweinig zuurstof = teveel benzine

En zo regeld de lambda ook je benzine verbruik.

Al met al, ging mijn benzine verbruik juist omlaag..  Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
speedwous
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 25 Oktober 2005
Posts: 27
Woonplaats: Deventer
PostGeplaatst: Za 25 Feb 2006, 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

vervangen van lambda?
_________________
Escort Cabrio 1.6i
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 10 Mrt 2006, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

speedwous schreef:
vervangen van lambda?


hij bedoelt natuurlijk de sensor Rolling Eyes  deuh   Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Ma 20 Mrt 2006, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

BRYght schreef:
luchthoeveelheidsmeter zit meestal pas achter de gasklep...dus de hoeveelheid lucht/benzine wordt meerendeels geregeld door de gasklepstand...ecu meet niks maar regelt...


Wel vreemd, ik heb ze tot nog toe alleen voor de gasklep gezien....

De injectie systemen met LMM (ongeacht of klep of gloeidraad) regelen de tijdsduur dat de injectoren openstaan dmv, de waarde die de lmm geeft te vergelijken met de stand van de gasklep, en koel water temp. (eventueel bij te regelen door een lambda sonde, mocht die erop zitten)

Een open lucht filter heeft minder weerstand dan de standaard luchtfilter waardoor de LMM meer lucht meet (er komt dus bij zelfde rij gedrag meer doorheen). Hierdoor zal de injector dus iets langer open blijven staan (fractie van een seconde maar) wat dus weer resulteerd in iets meer vermogen (marginaal) doordat je meer benzine en meer lucht in de cilinder krijgt (ook weer marginaal).

Zou men zen rijstijl hierop gaan aanpassen, zal de wagen uit eindelijk zuiniger gaan rijden, echter omdat het geluid ook mooier wordt zal niemand dat doen, hooguit het gas nog harder intrappen voor een nog zwaarder geluid, en dit resulteerd uit eindelijk in de toename van het verbruik.


kleine opmerking, bij de nieuwere injectie systemen is de lmm vervangen door een temp sensor in de inlaat. Hier wordt dmv een wideband O2 sensor in de uitlaat (lambda) de injectie beter bij/af geregeld
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 28 Mrt 2006, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

AFM zit meestal vlak achter je luchtfilterdoos, ertegenaan zit de AFM, dan komt de buis naar je inlaatspruitstuk.

Als je een MAP sensor hebt (Manifold Pressure) en dat vind je niet op standaard motoren, of iig extreem zeldzaam, dan zit ie idd achter de gasklep, meestal getapt in je inlaatspruitstuk (vandaar manifold). JE ziet dit meestal terug in motoren met flink wat drukvulling.

JE motor gaat niet meer zuipen van n sportluchtfilter als t goed is. Het filter heeft misschien meer doorlaat, maar daar hoef je geen gebruik van te maken in principe. Zo kun je door een rietje hard of zacht zuigen. T licht grotendeels in je rechtervoet.

Het is zelfs zo, dat door de hogere luchtdoorlaat je motor minder hard hoeft te zuigen om zn lucht binnen te krijgen. Omdat de lucht er makkelijker doorheen stroomd. Wel kan t zijn, dat je vermogen verliest omdat je de koudelucht toevoer die naar je standaard filterbak gaat nu misschien niet meer hebt. Dan krijgt je motor warme lucht, wat minder vermogen oplevert, en je dus je pedaal wat dieper moet indrukken om de zelfde rijstijl te behouden.

Ook is het zo dat het sportievere geluid uitnodigd wat sportiever te rijden, dit gebeurt vaak onbewust.

Bij mijn Mazda 1.3i-16v daily bitch is na het plaatsen van een sportluchtfilter het verbruik niet veranderd. Echter rijd ik wel wat pittiger nu het sportfilter erop zit, en dat beinvloed t verbruik dan weer juist wel.

HEt fijt dat door een sportfilter meer lucht kan, wil niet zeggen dat t erdoor moet, dat licht geheel aan je rechterpootje. Beetje doseren dus Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB