Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Radiator verwarming Ford Escort Van 1.8TD

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Ma 23 Jan 2006, 20:05    Onderwerp: Radiator verwarming Ford Escort Van 1.8TD Reageer met quote

Kan iemand me vertellen hoe ik m'n radiator van m'n verwarming kan verwijderen? M'n verwarming doet het maar half en ik verdenk m'n radiator (onder dashboard) ervan verstopt te zitten. M'n thermostaat doet het perfect, temperatuur van m'n motor blijft mooi constant dus... Ik vond ook brokjes roest in het koelwater die mogelijks een verstopping zouden kunnen veroorzaken, denk ik.
Ik vind ook geen 'parts manual' of 'workshop manual' van m'n wagen op het net. Voor een DeLorean te onderhouden vindt een mens alles op het net maar voor een Escort....???

Greets J.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 23 Jan 2006, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet nog van mijn Escort 1.6D uit 1987 dat je de
verwarmingsunit langs onder moet demonteren.

Uit mijn hoofd
(van lang geleden):

Eerst de twee slanngen in het motorruim bij het kopschot losmaken en
omhoog vastbinden, dan verlies je zo min mogelijk koelvloeistof.

Dan zitten links en rechts van de verwarmingsunit twee kabels voor de
kleppen voor temperatuur en uitblaasopeningen, deze losklikken en dan
de buitenkabels losmaken. Dat was het makkkelijke stuk...

Nu moet je op je rug onder je dashboard omhoog kijken, aan beide
zijden van de unit zie je een grote, dikke moer, die moet los.

Wanneer deze los zijn kun je de unit iets nnaar beneden laten zakken, dan
van de wand wegtrekken zodat de twee pijpjes eruit komen (weet niet
zeker of daar nog wat omheen zat) en nnaar de passagierskant uitschuiven.

De kachelradiator zie je nu zitten, ik meen twee
schroeven, dan kun je 'm zo uit de unit schuiven.

Ik heb deze procedure uit de "vraagbaak" voor die Escort gehaald,
toen mijn Escort wegging heeft Jesse het boek van me overgenomen.
Misschien wil hij desbetrefffende pagina's scannen en on-line zetten???

Ik weet nog dat ze het ding het "verwarmingsagggregaat" noemden
en dat ik LANG naar de moeren hheb moeten zoeken omdat de
illustratie erbij OP ZIJN KOP STAAT.  Rolling Eyes
Dat zag ik toen ik vanaf de verkeerde kant in het boek wilde kijken... Embarassed
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 23 Jan 2006, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Klik om te vergroten:


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 0:20    Onderwerp: Reageer met quote

Die pagina is het idd, wist ik het me nog aardig goed te herinneren...
Het plaatje rechtsonder staat dus ondersteboven.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Thanx,

het verschilt wel hier en daar, mijn escort is van 2000. Denk dat die manual van een ouder model is, niet?

Greets
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ja inderdaad, deze manual is van de mk4 ('86-'89)...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al aangaf was mijn Escort van 1987.

Omdat jij nnergens een bouwjaar aangaf EN dergelijke units vaak lang
ongeveer hetzelfde blijven dacht ik dat je er met deze tips ook wel uit
moest komen, ook al zit er klaarblijkelijk 13 jaar tussen de bouwjaren Very Happy
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 22:04    Onderwerp: Reageer met quote

'k Ben eigenlijk aan't twijfelen of ik daar wel naar de oorzaak van m'n zwakke verwarming moet gaan zoeken. Mocht die unit verstopt zitten dan zou er toch in heel het koelsysteem een slechte circulatie moeten zijn en zou ik dat toch merken aan m'n temperatuurmetertje op m'n dashboard? Ik weet het niet, ofwel is dat verwarmingssysteem gewoon zo bij een escort. In de zomer is dat niks maar nu...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 24 Jan 2006, 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, je kachelradiateur staat los van de rest van het systeem.
Die zit ook buiten de thermostaat om, dus ook als die dicht is
loopt er water doorheen, zodat je sneller warmte binnen hebt.

Wanneer de kachelradiateur dicht zit zal die niet veel meer verwarmen,
maar moet je blok nog gewoon temperatuur kunnen houden.

Een kleine test offie dicht zit kun je doen door bij warme motor (pas
op voor het hete blok) aan beide slangen nnaar de kachel te voelen.
Zijn deze niet zo warm als bijv. de slangen nnaar de radieteur, dan
stroomt er dus (bijna) geen koelmiddel door, dus heb je weinig verwarming...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
J.Astroboy
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 1 Januari 2006
Posts: 32
Woonplaats: Eeklo
PostGeplaatst: Wo 25 Jan 2006, 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ah, dan zit ik toch op het goede spoor! Ik heb al aan die leidingen gevoeld en één ervan had naar mijn mening minder warm dan de ander. M'n thermostaat heb ik ook al vervangen maar zoals je zegt, zolang m'n motorblok mooi gelijk blijft van temp kan het probleem daar niet zitten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB