Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Condensator, hoe aansluiten?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OutSider
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 18 December 2004
Posts: 35
PostGeplaatst: Do 8 Dec 2005, 14:30    Onderwerp: Condensator, hoe aansluiten? Reageer met quote

hoe moet ik precies de condensator aansluiten op mijn instalatie
ff het probleem:
ik heb mijn sub + kabels + condensator van een kennis gekocht
deze hebben een tijdje in de garage gestaan en nu ik mijn versterker heb heb ik ze eindelijk aangesloten
maar nu is de grote zekering in de voedingskabel doorgebrand, door een slecht aangesloten condensator
mijn redenering was, een condensator is ongeveer een 2de batterij, dus ze word parrallel op de batterij aangesloten, maar dat gaf dus in een paar vonkjes bij de accu en de zekering is doorgebrand
nu ben ik daarstraks andere zekeringen gaan halen maar nu wil ik niet opnieuw dezelfde fout maken

dus hoe moet de condensator dan aangesloten worden,
ik heb 4 stukken kabel (alle kabels die ervoor in de auto van mijn kennis lagen)
namelijk:
de grote 12V voeding die naar vanachter gaan met zekering ertussen (een oog langs elke kant)
een korte blauwe voor naar de massa tegaan (weer 2 ogen)
dan nog een rode en een blauwe kabel met elk langs 1 kant een oog, en langs de andere kant een verbindingsstuk voor op de versterker

al deze kabels werden gebruikt dus ik veronderstel dat ik ze ook allemaal ga moeten gebruiken

hopelijk kan iemand hier me helpen
ik ben ondertussen nog wat plannetjes op internet aan het zoeken maar toch zou enige hulp welkom zijn

Greetz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Do 8 Dec 2005, 15:38    Onderwerp: Reageer met quote



Bron.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 8 Dec 2005, 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt waarschijnlijk je condensator "meteen" aangesloten?
Dan gaat er zo'n grote stroom lopen dat je zekering klapt.

Je moet daarom de condensator eerst opladen met een weerstand,
als je 'm nieuw koopt zit die er mmeestal bij, heb je die niet dan
volstaat volgens mij een lampje van 5 watt ook.

Als de voltmeter op de condensator iets van 12V aangeeft mag
je het lampje er tussenuit halen en rechhtstreeks aansluiten.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 9 Dec 2005, 1:14    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt idd... Verder lijkt me niets mis met de aansluitingen, gewoon parallel met de versterker, en voor het beste resultaat zo dichtbij mogelijk (zo kort mogelijke kabel van condensator naar versterker)

Heel simpel uitgetekend krijg je dan dit:


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Vr 9 Dec 2005, 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

2 accu's nodig?
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 9 Dec 2005, 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Welnee hoor, in het schemaatje van Richard (die ken ik ook) was toevallig sprake van 2 accu's...
Die linkeraccu moet je gewoon ff wegdenken... Je gaat van de + van je accu dus via een zekering naar achteren, naar je condensator. De rest is zo simpel als mijn schemaatje, de blauwe draad van de condensator gaat naar het centrale massapunt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
OutSider
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 18 December 2004
Posts: 35
PostGeplaatst: Za 10 Dec 2005, 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

ondertusse is het opgelost, nieuwe zekering erin gestoken en het werkt allemaal  Smile
de fout was dus dat de condersator een klein beetje verkeerd was aangesloten, maar er is geen schade zo te zien Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het is dus al opgelost?

Anders voeg me ff toe op msn dan help ik je graag.

Gr eric.
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

Wat was er nou eigenlijk verkeerd aangesloten dan?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB