Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Speakers???

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Wo 26 Okt 2005, 18:45    Onderwerp: speakers??? Reageer met quote

ken een vraagske.
weet iemand hoeveel de maximum rms waarde is voor speakers als ge ze aan ne radio wilt leggen en dan ze volledig tot hun recht komen.
de radio is ne kenwood 4x50W
en de speakers normaal van mac audio of ground zero.

alvast bedankt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
jappiee
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Januari 2005
Posts: 671
PostGeplaatst: Wo 26 Okt 2005, 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

de radio 4x50 w is max, rms zal dat rond de 15-20 watt zijn denk ik

dus als je ze volledig tot hun recht wil laten komen zou ik niet al te zware nemen
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 26 Okt 2005, 22:44    Onderwerp: Reageer met quote

Radio geeft inderdaad maar 20W rms per kanaal hooguit, sommige nieuwere Kenwoods nog net iets meer.
Maar als je speakers eraan gaat knopen van dergelijke goede kwaliteit merken zou ik toch overwegen ook in 'n versterkertje te investeren, het zal er zoveel beter van gaan klinken!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Do 27 Okt 2005, 6:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb een 4kanaals versterker waarvan dak 2 gebruik voor mijn sub en de andere 2 voor mijn speakers maar dan nog zijn mijn uitgangen van mijn radio vrij en da zou ik willen opullen door er gewoon speakers op aan te sluiten en niet met nog ne versterker te werken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
tecra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 Oktober 2005
Posts: 52
Woonplaats: Lanaken
PostGeplaatst: Do 27 Okt 2005, 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

je kan beter naar de minimum rms waarde kijken... zodat je ze niet stuk zou spelen ... aan de andere kant, zware compos steken voor niets is natuurlijk ook zonde van het geld... probeer bij hetzelfde merk als de voorste compo te blijven om qua geluid toch hetzelfde te zitten, maar een radio kan inderdaad maar max 20rms spelen bij de topmerken, de grote hoop haalt de 15 nog niet
_________________
Imagine Yourself As A Bird In The Sky
The Wind In Your Face And It Feels So Nice
Woohoooooohohoo Imagination...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 27 Okt 2005, 17:55    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je nog iets gedetailleerder je setup beschrijven, wat je nu al aan speakers erin hebt?
En wat je eigen doelstelling is?

Als je kwaliteit geluid wil kan ik je het bijplaatsen van extra speakers namelijk afraden, het beste geluid bereik je nog altijd met zo min mogelijk componenten.
In principe heb je aan composet voorin en sub achterin op 4-kanaalsversterker al genoeg, wil je geluidsopvulling achterin hang dan een setje midrange op je radio zelf die zacht meespelen ter opvulling.
Als je gewoon hard wil blazen kan 't altijd, maar zowel qua volume als kwaliteit zullen de speakers op de radio nooit die op de versterker kunnen evenaren...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Do 27 Okt 2005, 18:38    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb een kenwood radio van 4x50W MAX
door op aangesloten ne 4 kanaals versterker van mac audio(4x80WRms of 2x230WRms)
2 kanalen worden gebruikt voor ne mac audio sub(300Wrms)
en op de ander 2 kanalen zijn er pioneer(6x9) speakers aangesloten(80Wrms)die achteraan de wagen zitten op de hoedenplank.
vooraan zitten speakers van sony(40Wrms)die op mijn radio zijn aangesloten
en achteraan ook op de hoedenplank pioneer(6x9) speakers(80Wrms) die ook op mijn radio zijn aangesloten.
dus de meeste klank komt van achteraan
de bedoeling is dat ik de pioneer en de sony speakers weg wil doen(kben niet echt meer voor die merken) en dat ik nieuwe speakers koop.
ik heb al een ground zero composet besteld (100Wrms) die ik wil aansluiten op de versterker en ik ga ze vooraan plaatsen.maar dan heb ik nog de 4 uitgangen van mijn radio vrij.
maar ik denk niet dak met zo 1 paar boxen van ground zero betere geluidskwaliteit en luider zal kunnen gaan dan met mijn 3 paar boxen dus wil ik nog speakers aansluiten op mijn radio zodat niet al het geluid vanvoor komt en zodak mijn radio niet te luid moet zetten om hetzelfde effect te hebben als met mijn 3 paar boxen nu.

hoopelijk versta ge het.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 27 Okt 2005, 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Versta het zeker ja, net systeem zeker als je klaar bent met die GZ composet voorin! Thumbs up
Maar ik kan je uit ervaring zeggen dat die éne composet mits goed ingebouwd veel beter zal klinken dan alle voorgaande speakers. En geluid hoort immers van voren te komen.
Mis je toch geluid achterin (luister eerst eens als je daarmee klaar bent) hang dan een extra setje midrange (bijv. ook van GZ) achterin op de radio zodat ze zacht meespelen, puur ter opvulling.
Reden voor enkel midrange is dat tweeters achterin het geluidsbeeld dat je zo mooi voorin hebt met je compo weer naar achteren zullen trekken en dat wil je niet.

Wil je op evenementen hard kunnen blazen buiten de auto kun je altijd nog extra speakers bijbouwen, zó dat je ze op events met een knoppie aan kunt zetten en tijdens het rijden uit laat.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Vr 28 Okt 2005, 5:13    Onderwerp: Reageer met quote

dat setje midrange sluit je dan aan op de radio zelf zeker?
en mijn versterker is 2 ohm stabiel kan ik dan nog een tweede composetjes(of ne gewone speaker) in parallel plaatsen of raad ge mij da niet aan?
toch bedankt voor de hulp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 28 Okt 2005, 13:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt er een beetje aan wat je zelf wil...
Ben zelf een voorstander van Sound Quality en een zo mooi mogelijk geluid realiseren. Een composet of coaxiaalset achterin bevatten ook tweeters, en die zijn heel bepalend voor je geluidsbeeld. Dat wil je mooi voorin hebben.
Dus als het enkel voor opvulling is zou ik enkel midrange nemen, is 't om meer herrie te kunnen maken maakt 't niet uit.
Met het SQ idee nog steeds is het vrij zinloos om die speakers parallel op de versterker erbij te knopen. De radio geeft genoeg om ze ter opvulling zacht mee te laten spelen, en als je ze op de versterker erbij knoopt beperk je jezelf in afstelmogelijkheden.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Vr 28 Okt 2005, 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

mercie vo de info
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
willy
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Oktober 2005
Posts: 15
Woonplaats: zulte
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2005, 9:03    Onderwerp: Reageer met quote

nog een laatste vraagske

en op wat moet je zekers letten als je speakers koopt?
wat zijn de belangrijkste eigenschappen?
en klopt het hoe hoger de rms waarde is hoe luider de bas en de muziek kan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2005, 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Let ook op de gevoeligheid van de speaker.
Afha nkelijk van deze waarde moet de HU/versterker in principe meer doen om hem aan de gang te krijgen, of de speaker reageert weer met minder 'moeite'op het signaal dat een HU of amp weggeeft.
De RMS waarde geeft in principe de waarde weer welke jou speaker continu kan weergeven. Dus wat dat betreft "ja". Maar, ook de bouw, dus het ontwerk van een speaker heeft hier een dikke vinger in de pap. Een langere spreekspoel (=grotere Xmax, dus uitslag) , dikkere magneet e.d. zorgen ook voor een krachtigere bassweergave. Evenals de ruimte waarin ie komt te hangen; Een goede, klankkast welke groot genoeg is, zorgt er vaak voor dat een speaker bij minimaal werken al een goede bassweergave heeft, terwijl een krap behuizinkje zelfs wanneer je de speaker tot zijn max drijft misschien niet eens een leuk bonkje weggeeft.

Hangt van veel factoren af dus...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 29 Okt 2005, 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

De beste tip blijft ook nog altijd veel merken die binnen je budget vallen zelf te bekijken en vooral beluisteren, met je eigen genre muziek die je er in je auto ook op gaat luisteren.
En dan kun je oordelen wat je zelf het mooiste vindt klinken.
Bij subs kun je uiteraard nog de behuizing in overweging nemen, het volume dat een sub nodig heeft om lekker te spelen verschilt per sub (en hangt van jouw eigen plannen van het type behuizing af) dus ook dit kan meespelen naargelang de ruimte die je ervoor ter beschikking hebt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB