Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Acculader afzekeren
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:07    Onderwerp: Reageer met quote

ThunderBunny schreef:
Hee Jesse is dat soms mijn oude acculader?
<knip>
dan kan ik het raadsel meteen oplossen zat 20 amp in. en waarom is dat er zijn er een hoop die willen weten of er spanning op staat en hoe stest je dat zonder meter? juist ja de thunder manier hou de klemmen tegen elkaar vonkt het flink staat er spanning op!  Very Happy

Yep is jouw lader en zoals ik op FTW al zei, dat gevonk met die klemmen zal nooit mijn manier zijn. Waarom jij dat doet terwijl je wel 'n multimeter bij je hebt is me ook 'n raadsel.
En als jij laders hebt waar nie eens een zekering in zit lijkt me dat helemaal niet zo'n goeie zaak, en zou ineens verklaren dat die voeding compleet gesmolten is. En die andere lader zou ook nog wel zonder kampvuur spontaan ontbrandt zijn gezien je de thermische beveiliging daar eruit gesloopt had.

Mijn visie: safety first!

jan8271 schreef:
mijn visie:
de 230 stekker van de acculader hoef je niet af te zekeren, net spaninning is immers afgezekerd in je meterkast
<knip>
bovendien heeft afzekeren geen nut, want je kunt een stekker er op 2 manieren in steken, de nul en de fase kunnen omgedraait zijn, en dus weet je nooit welke je moet zekeren

In principe heb je gelijk met het bovenste, echter is het handiger als je apparaatzekering doorbrandt (zie mijn andere zekeringentopic waarom) dan een hoofdzekering van een complete groep. Dan weet je tenminste onmiddellijk welk apparaat de boosdoener is en zit je niet met een hoop apparatuur die opnieuw ingesteld moet worden.
En ook op evenementen is het prettiger om niet onnodig het hele terrein (incl. grote feesttenten) lam te leggen Very Happy Very Happy
Over dat tweede, dat wou ik ook al reageren tegen Freestyler. En dat punt klopt zeker, in de stekker zit een mooie blauwe en bruine draad maar de stekker kan op 2 manieren erin dus welke welke is kom je niet achter. Waarom zijn dan toch veel apparaten in de 220V leiding afgezekerd? Heb nog nooit in een handleiding gelezen dat een stekker op een bepaalde manier in het stopcontact moet. Alleen hier in België is het met geaarde stekkers wel het geval dat ze maar op 1 manier erin kunnen, gezien hier de aardig niet in de rand zit maar een derde pin is bovenaan in het stopcontact Wink

Heb overigens nog nooit maar 180V gemeten. En jij stond erbij ThunderBunny, ik meette op Automaxx, ITW en FTW netjes 230V.

@ Jan Voltage is de spanning, ampèrage de stroomsterkte. Maar hoe het precies met die fasen van wisselspanning zit weet ik ook niet. Weet wel dat het de aarde is die niet in elke stekker aanwezig is.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:50    Onderwerp: Reageer met quote

jan8271 schreef:
zekeringen plaatsen doe je bij de voeding
de voeding van een lader zit zit in de meterkast.


Bijna goed. De zekeringen in de meterkast zijn veelal 16A zekeringen.
En voor dat een acculader dat gaat trekken, zijn de kabels allang opgefikt

jan8271 schreef:

bovendien heeft afzekeren geen nut, want je kunt een stekker er op 2 manieren in steken, de nul en de fase kunnen omgedraait zijn, en dus weet je nooit welke je moet zekeren


Schijnbaar nog nooit een magneet bij een gloeilamp gehouden. Dan zie je dat de stroomrichting wel degelijk wisseld (trillen van de gloeidraad, dan gaat ie rochting magneet, dan weer ervanaf. Magnetische velden als gevolg van inductie door de spoelwerking vna de gloeidraad)

jan8271 schreef:
een travo zijn 2 magneten tegenover elkaar, zonder contact dus, alleen een magetisch veld
de 230v en 12v staan dus niet in contact met elkaar
de voeding van de 12v begind dus bij de travo, daarom moet deze daar worden beveiligt, of met zekering, of met beveiligins electrontica


Hadden we het over een generator of elektromotor gehad, had je gelijk gehad. Maar een transformator is niet meer dan een apparaat dat het ene voltage omzet in het andere, de kern is dan ook alles behalve magnetisch en bestaat vooral uit gewoon ijzer (omdat dat de magnetische velden goed geleid die opgewekt wordt door de spoelvorming van de draden om de kern) Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat de primaire en secundaire kant niet met mekaar in verbinding staan

jan8271 schreef:

wisselspaning
voor zover ik weet; (correct me if im wrong...)

wisselspaning wisseld niet van fase (+) en nul (-)
wisselspaning wisseld niet van voltage; je hebt spanning en stroomsterkte, de ene is weergegeven in voltage, welke constant is, de andere varieerd

dacht ik...


Wink  
1) voltage blijft idd gelijk (mijn fout)
2) de amperage is de gene die idd varieerd

ECHTER, daar er toch altijd een constant vermogen gevraagd wordt, zal het voltage ook moeten varieren wanneer de amperage varieerd


en 3 fase, das niet mijn gebied  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.


Laatst aangepast door Freestyler op Wo 5 Okt 2005, 21:56, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
...
Over dat tweede, dat wou ik ook al reageren tegen Freestyler. En dat punt klopt zeker, in de stekker zit een mooie blauwe en bruine draad maar de stekker kan op 2 manieren erin dus welke welke is kom je niet achter. Waarom zijn dan toch veel apparaten in de 220V leiding afgezekerd? Heb nog nooit in een handleiding gelezen dat een stekker op een bepaalde manier in het stopcontact moet...


Maak voor de fun eens elk apparaat open, 90% heeft een trafo erin zitten met gelijk richter. en die wat dat niet hebben, hebben een verwarmings element, daar boeit het niet of het linksom of rechtsom gaat.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Deze zit dus een gelijkrichter in Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bijna elk apparaat dat op 220 werkt.

voordeel van AC tov DC is gewoon het transport, AC heeft minder verlies

En in bijna elk ac app zit een ac/dc convertor (lees trafo) om de spanning stabiel te houden
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 5 Okt 2005, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

jan8271 schreef:
mijn visie:
de 230v groep
de 230 stekker van de acculader hoef je niet af te zekeren,
net spaninning is immers afgezekerd in je meterkast

Het is goed dat je schrijft dat het je visie is,
want ik ben het er niet mee eens... Da's MIJN visie.

Wanneer je je acculader niet zou afzekeren op een lagere waarde
dan de zekering in de meterkast zou bij een kortsluiting in jouw
lader dus meteen de HELE GROEP waar je lader op draait uitvallen.
Als op die groep iemannd op een computer zit te werken zallie je
dat vast niet in dank afnemen... (om die reden heb ik een UPS).

Om diezelfde reden is BIJNA ALLE apparatuuur tegenwoordig gezekerd
NA het stopcontact. De goedkope zooi zoals wekkerradio's van Kijkshop
met een printzekering die zo duur is om te vervangen dat je beter
een andere wekker kunt kopen, duurdere dingen als je TV
of Stereo zijn vaak ergens tussen de 0,25 en 2 A afgezekerd.

Lampen halen hun veiligheid van de stoppenkast trouwens...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 6 Okt 2005, 15:44    Onderwerp: Reageer met quote

ehhh freestyler een trafo is geen gelijk richter kan dus nooit van ac naar dc gaan op gelijk spanning werkt een trafo niet. is dus na de trafo dat het gelijk wordt gericht. en een trafo in de fik vlieggen?  Confused  moet je wel heel gek doen kijk naar ftw zijn beide trafo's in de fik gevlogen Question  ja ok geef toe een wel maar dat was voor het Car Tuning Forum kampvuur.
en ja ik hou er van om beveilegingen om zeep te helpen  Very Happy
en waarom ik klemmen tegen elkaar hou geeft gewoon een leuk effect die vonkjes  Razz en is sneller dan eerst de multie meter te pakken en te meten.
Wink
en een zekering in de 12 volt leiding heeft eigenlijk weinig zin als je sluiting krijgt staat de lader op de accu en die blijft dan gewoon al zijn stroom afgeven en das heel wat meer dan de lader kan leveren.
een zekering in de 230 is zelfs verplicht! ook voor zelf bouw electronica zijn richtlijnen waar je je aan te houden hebt, zo is een indicatie lampje ook verplicht.
en zo zijn er nog meer redenen waarom bepaalde dingen niet gezekerd zijn
als ik naar mijn versterkers kijk beide hifonics hebben geen zekering de vibe wel
ook wel logiesch men gaat er vanuit dat men zowie zo een zekering tussen amp en instal zet en meestal een zekering in het verdeel blok heeft dan ga je een app dus 2 of 3 keer zekeren is wat veel van het goede.
een startmoter is ook niet gezekert en waarom zijn vrijwel geen zekeringen die niet door branden te vinden. je dynamo is ook niet afgezekert.
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 6 Okt 2005, 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

ThunderBunny schreef:
ehhh freestyler een trafo is geen gelijk richter kan dus nooit van ac naar dc gaan op gelijk spanning werkt een trafo niet. is dus na de trafo dat het gelijk wordt gericht.


Ik weet ook wel dat de gelijk richter erna zit (btw ook met gelijk stroom werkt een trafo, komt er alleen ook gelijkstroom uit), maar was voor het gemak ff samen genomen.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
jan8271
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 September 2005
Posts: 26
PostGeplaatst: Do 6 Okt 2005, 21:04    Onderwerp: Reageer met quote

SaphireNX schreef:
jan8271 schreef:
mijn visie:
de 230v groep
de 230 stekker van de acculader hoef je niet af te zekeren,
net spaninning is immers afgezekerd in je meterkast

Het is goed dat je schrijft dat het je visie is,
want ik ben het er niet mee eens... Da's MIJN visie.

Wanneer je je acculader niet zou afzekeren op een lagere waarde
dan de zekering in de meterkast zou bij een kortsluiting in jouw
lader dus meteen de HELE GROEP waar je lader op draait uitvallen.
Als op die groep iemannd op een computer zit te werken zallie je
dat vast niet in dank afnemen... (om die reden heb ik een UPS).

Om diezelfde reden is BIJNA ALLE apparatuuur tegenwoordig gezekerd
NA het stopcontact. De goedkope zooi zoals wekkerradio's van Kijkshop
met een printzekering die zo duur is om te vervangen dat je beter
een andere wekker kunt kopen, duurdere dingen als je TV
of Stereo zijn vaak ergens tussen de 0,25 en 2 A afgezekerd.

Lampen halen hun veiligheid van de stoppenkast trouwens...


op het moment dat een apperaat korstluiting heeft valt ook de hele groep uit

en dat bijna alle apperaten gezekerd zijn, ben ik niet met je eens.
ik werk zelf bij een onderhouds dienst en ik heb nog nooit een computer, slijptol, boormachine, stofzuiger, broodbakmachine, enz. gezien met zekeringen.
hooguit een verbreek relai ter beveiliging, maar geen zekering

Freestyler schreef:
jan8271 schreef:
zekeringen plaatsen doe je bij de voeding
de voeding van een lader zit zit in de meterkast.


Bijna goed. De zekeringen in de meterkast zijn veelal 16A zekeringen.
En voor dat een acculader dat gaat trekken, zijn de kabels allang opgefikt

een wisselspannings apperaat zekeren we alleen tegen kortsluiting
niet tegen overbelasing (zoals bij gelijkspanning)
tegen dingen als overbelasting gebruiken we electronica componenten

de zekeringen van wisselspanning zijn heel anders dan van een steekzekering van gelijk spanning
de waardes ligen ook heel anders, 20 amp gelijk spanning is heel anders van kracht dan 20 amp wissel

bij een kortsluiting fikt de 16amp weg, en niet de kabel
ik weet bovendien echt niet wat je nou wil gaan zekeren aan apperaten op netspanning; geen enkel apperaat op wisselspanning heeft eigen zekeringen (misschien een enkele uitzondering, maar nromaal niet; computers niet, stofzuigers niet, koffiezet apperaten niet, enz.)

Freestyler schreef:
jan8271 schreef:

bovendien heeft afzekeren geen nut, want je kunt een stekker er op 2 manieren in steken, de nul en de fase kunnen omgedraait zijn, en dus weet je nooit welke je moet zekeren


Schijnbaar nog nooit een magneet bij een gloeilamp gehouden. Dan zie je dat de stroomrichting wel degelijk wisseld (trillen van de gloeidraad, dan gaat ie rochting magneet, dan weer ervanaf. Magnetische velden als gevolg van inductie door de spoelwerking vna de gloeidraad)


dan moet je dus wel beide draden zekeren, je weet namelijk nog steeds wat de nul en wat de fase is,
en de normale stroomkring onderbreken (wat een zekering doet) heeft geen zin; want je hebt geen stroomking die bestaat uit 2 draden zoals bij gelijkspanning; wisselspanning bestaat uit een fase die zowel +als- is (50x per seconde) dat is je stroomkring
de nul draad is niet om een stroomkring te maken

Freestyler schreef:
jan8271 schreef:
een travo zijn 2 magneten tegenover elkaar, zonder contact dus, alleen een magetisch veld
de 230v en 12v staan dus niet in contact met elkaar
de voeding van de 12v begind dus bij de travo, daarom moet deze daar worden beveiligt, of met zekering, of met beveiligins electrontica


Hadden we het over een generator of elektromotor gehad, had je gelijk gehad. Maar een transformator is niet meer dan een apparaat dat het ene voltage omzet in het andere, de kern is dan ook alles behalve magnetisch en bestaat vooral uit gewoon ijzer (omdat dat de magnetische velden goed geleid die opgewekt wordt door de spoelvorming van de draden om de kern) Je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat de primaire en secundaire kant niet met mekaar in verbinding staan

ok

Freestyler schreef:
jan8271 schreef:

wisselspaning
voor zover ik weet; (correct me if im wrong...)

wisselspaning wisseld niet van fase (+) en nul (-)
wisselspaning wisseld niet van voltage; je hebt spanning en stroomsterkte, de ene is weergegeven in voltage, welke constant is, de andere varieerd

dacht ik...


Wink  
1) voltage blijft idd gelijk (mijn fout)
2) de amperage is de gene die idd varieerd

ECHTER, daar er toch altijd een constant vermogen gevraagd wordt, zal het voltage ook moeten varieren wanneer de amperage varieerd

en 3 fase, das niet mijn gebied  Wink

dan hadden we het beiden fout Wink

bij wisselspaning wisseld de fase van + en - het is immers ook een golf; ampitude (ofzo)
en dat gaat zoals jij al zei; 50x per seconde

de nul lijn zegt het als, nul; geen waarde voor de stroomkring
de nul lijn heeft wel functie, weg laten vloeien van gebruikt stroom
de voeding; een stroomkring; dat is de fase alleen
op het moment dat je een fase draad aansluit en de 'nul lijn' in de grond stopt werkt de boel ook, de nul maakt dus geen deel uit van de stroom kring, het voert het 'afval' af

de fase alleen wisseld (zowel + als -) en daarom is 1 draad de stoom kring, pak maar eens de fase vast, dan krijg je al een optater; je bent onderdeel van een stroomkring.
een stroomkring bestaande uit 1draad
bij gelijk spanning heb je 2 draden nodig, een + en een apparte - voor een stoomkring

als we een grote kolomboormachine nemen op 400 volt (380 voorheen)
deze heeft 3 fasen, 1 nul en 1 aarde
dit zijn er 5, er komt dus 5polige stekker aan het apperaat

echter, vroeger waren dat 4poligen; hoe dat kan:
de fase is 3x 230 volt deze heb je nodig
de aarde is een soort signaal kabel en dus ook nodig

welke er word weggelaten:
de nul kan weg gelaten worden
want ook zonder nul is er een stroomkring

bij veel 5poligen is de nul niet eens aangeloten
slechts een aantal apperaten hebben een nul nodig, dus daarom word het overal wel opgezet; zo hebben we overal de zelfde aansluitingen

ps:
de functie van de aarde draad;
zoals ik al zei; de stroomkring is de fase
op het moment dat de fase in contact komt met de bijvoorbeeld kolomboormachine staat dit hele ding onder stroom

als de nul echter geen contact maakt, is er eingelijk geen sprake van kortsluiting, dus word er niets uitgezet, geen zekering fikt weg
dus als jij dan het apperaat vast pakt, krijg je wel een schok.

daarom is de aarde draad, een soort van signaal draad is het, op het moment dat er stroom op het apperaat komt, geeft de aarde een uitschakel signaal
_________________
mijn showcase.nl:
http://www.showyoursound.nl/Public/Showcase/Showcase.asp?id=2858
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 6 Okt 2005, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

jan8271 schreef:
ik werk zelf bij een onderhouds dienst en ik heb nog nooit een computer, slijptol, boormachine, stofzuiger, broodbakmachine, enz. gezien met zekeringen.

Computer is zeker gezekerd, zit binnenin de voeding gewoon 'n glaszekeringetje! Nie elk apparaat heeft ze bereikbaar achter 'n klepje zitten Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 6 Okt 2005, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

@Jan8271: waar haal jij je wijsheid vandaan? Hopelijk heb je er niet voor betaald, want in
bovenstaand betoog staan zoveel foutenn dat ik mijn geld zou terugvragen als ik jou was...

Ik ga niet alles aanhalen want ik heb bbetere dingen te doen, maar een paar dingen toch wel:

-Een apparaat dat intern gezekerd is en NA de zekering
kortsluit zal de interne zekering laten ploffen en NIET de groep.
Om die reden zit in Engeland vaak zelfs een zekering IN de stekker...

-Computers zijn wel degelijk gezekerd, is het niet in de netaansluiting van
de voeding, dan is het wel op de print IN de voeding en dan ook altijd
nog VOOR de trafo. Schroef maar een keer een computervoeding of
een stereotoren of DVD-speler of VCR of TV open...
Ik werk NIET bij een servicedienst, maar heb al deze bovenstaande
apparaten al wel eens open gehad en in ALLEMAAL zaten zekeringen...

-Met verbreekrelais (met S) bedoel je waarschijnlijk een ZEKERINGSautomaat?

-Waarom zou je wisselspannning niet beveiligen tegen overbelasting?
Als ik een groep afzeker op 16A en daarop tegelijk een vaatwasser en een wasdroger laat
draaien gaat de stop eruit, niet omdat die kortgesloten is, maar vannwege overbelasting.

-In een enkelfasige wisselstroominstallatie zeker je alleen de fase, niet de nul.
Een zekering in beide draden is nutteloos, aangezien dat hetzelfde is als twee zekeringen
achter elkaar van gelijke waarde: door beide takken (fase en nul) loopt dezelfde stroom...

De nul is precies wat de naam zegt: nul.
Sterker nog, ergens ver weg van jouw huis is de nul verbonden met de
Aarde (letterlijk onze planeet Aarde). De aarddraad van jouw thuis-
installatie is ook verbonden met die aarde, maar dan vlakbij of in jouw huis.
IN THEORIE zou je daarom een apparaat ook kunnen aansluiten tussen fase
en aarddraad, maar alleen in een huis ZONDER aardlekschakelaar.

Heb je wel een aardlekschakelaar (eigenlijk een stroomsterkteverschilschakelaar)
dan lukt dit niet. Een aardlek mmeet namelijk de stroomsterkte in de nul- en fasedraad
van een groep. Is het verschil tussen die twee draden meer dan 30mA dan klapt
die eruit. Daarom kun je ook nooit de een apparaat aansluiten tussen de fase van de ene
en de nnul van een andere groep als die groepen aparte aardlekbeveiligingen hebben.
Dan stroomt er namelijk niet dezelfde stroom door de nul- en faseleidingen in die
schakelaar en klapt die eruit.
De nuldraad maakt dus wel degelijk deel uit van je stroomkring...

Als je aansluit tussen fase en aarde (of kortsluit naar aarde)
omzeil je de nuldraad en zal de aardlek uitschakelen.
Heb je geen aardlekschakelaar, maar wel en aardedraad dan zorgt die
laatste ervoor dat wannneer een fasedraad tegen een behuizing aankomt
er feitelijk via de aarde een kortsluiting ontstaat die de zekering laat klappen.
De aardedraad is geeft dus geen signaal (een pure signaaldraad zou
niet zo dik hoeven zijn), maar is een soort van redundante nuldraad
welke sluitingen naar aanraakbare metalen delen kortsluit om de
aardlek uit of de zekering door te laten gaan.

De optater die je krijgt als je de fase vastpakt komt door de
verbinding tussen de nul bij je stroomleverancier en de aarde.
JIJ maakt de stroomkring rond, maar loopt er meer dan 30mA (de
lethale grens bij 230V~ @ 50Hz) dan klapt de aardlekbeveiliging.
Zoals ik hierboven al uitleg kun je NIET zomaar de nul-aansluiting van
je apparaat in de grond steken, daar zijn al die beveiligingen voor.
De stroomkring bestaat dan overigens wel degelijk uit TWEE draden,
namelijk de fasedraad en de aarddraad. Dat die laatste niet in jouw
huis zit maar elders doet niet af aan hhet feit dat 'ie deel uitmaakt van de kring.

Mocht je trouwens zo stom zijn ooit te willen voelen aan een fasedraad,
doe dat dan met de BUITENKANNT van je hand. Als je "beet" hebt zal namelijk
je hannd dichtslaan door de stroom door je spieren, voel je met de binnenkant
dan kan je hand zich dus vast sluiten om de draad en niet meer loskomen...

De Fase is 50x per seconde positief t.o.v. de nul en 50x per seconde negatief.
In een Krachtstroominstallatie heb je 3 fases welke op de tijdlijn zijn verschoven.
Daardoor ontstaat tussen twee fases ook geen 460V~ maar 400V~.
Zouden de fases "in fase" lopen dan zou je zelfs GEEN spanningsverschil hebben!

De gemiddelde huisinstallatie krijgt "kracht" binnen, maar door die te splitsen
en te plaatsen tegenover een "nul" krijg je 3 hooofdgroepen op 230V~.

-de Amplitude is de hoogte van een golf, dat heeft geen flikker met stroom ofzo
te maken maar met golven. Dat wisselstroom een golfspanning is is het enige raakvlak.

Vroeger kon je idd nog krachtstroom hhebben op 4-polige "Hazemeijer"-stekkers.
Tegenwoordig kom je die niet meer tegen, misschien zijn ze inmiddels zelfs wel verboden...
In moderne systemen is alles 5-polig met CEE-norm materiaal en is ook de nul aangesloten.

Op een kolomboor op krachtstroom heb je voor puur de motor geen nul nodig, maar de
werkstukverlichting is vaak een gewoon peertje op 230V~ en dat kan niet zonder nul.

Als laatste over zekeren in de secundaire of primaire kring
van een apparaat met trafo (waar deze topic over begon);
met een primaire zekering beveilig je het meest omdat alle
stroom in de secundaire kring uiteindelijk afgenomen wordt
uit het primair circuit. Echhter bij een kortsluiting aan secundaire
zijde zal het even duren voor er aan primair genoeg reactie komt,
vandaar dat je ook secundair beter kunt afzekeren.
Die secundaire zekering zit dan vaak direct na de trafo en is hoger
dan de aangegeven output omdat je ook nog vermogen verliest in
de regelingen die tussen trafo en last zitten... Rendement < 100%

En een startmotor is niet afgezekerd omdat een startmotor feitelijk
een "gecontroleerde kortsluiting" is en de accu door zijn interne
weerstand ook een kleine mate van beperking geeft in de
hoeveelheid stroom die kan gaan lopen.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB